Ötödük pedig egyáltalán nem akar vagy nem tud autót vásárolni.
A legtöbben 1,5 millió forint alatt tudnának használt autót venni, ha most kellene lépniük. Elég sokan vannak, akik viszont nem is szeretnének autót.
Tavalyelőtt sokkolta a magyarokat a kiemelkedő infláció, 2023-ban közel 18 százalékkal emelkedtek az árak a KSH szerint, az átlagkeresetek pedi nem tudtak lépést tartani ezzel a tempóval. Azaz csökkentek a reálbérek és a vásárlóerő. Tavaly fordult a kocka, jelentős reálbér-emelkedés történt. Az autópiacon belül mind a használt, mind az új autók esetében növekedés történt 2024-ben az előző évhez képest. Ugyanakkor a Totalcar megbízásából a Pulzus Kutató által készített friss felmérés szerint továbbra is viszonylag vékony pénztárcával tudnak kimenni a piacra a vásárlók.
A felmérés első kérdése azt volt, hogy kinek van autója. A lakosság valamivel több mint fele rendelkezik autóval. Emellett 40 százalékos azoknak az aránya, akiknek nincs és nem is szeretnének. Mindössze 6 százalékuk szeretne belépni az autósok táborába.
A felmérés fő kérdése viszont az, hogy mennyit tudnának egy használt autó megvásárlására fordítani. A végeredmény alapján az látszik, hogy a kínálat aljáról tudnak a legtöbben választani. A magyarok 31 százaléka legfeljebb 750 ezer forintért tudna használt autót vásárolni most, miközben 24 százalékuk a következő sávba, a 750 ezer és 1,5 millió forint közötti tartományban szereplő használt autókat látják reálisnak. Vagyis a lakosság fele 1,5 millió forintnál nem szánna többet használt autóra, ha most kellene vásárolnia. A hasznaltauto.hu-n február közepén több mint 91 ezer autót hirdettek eladásra, ennek a 19 százaléka volt a 1,5 milliós értékhatár alatt. A népszerűbb modellek közül ennyiért kínálnak például 2006-ban gyártott Suzuki Swiftet, 17 éves Toyota Yarist, valamint 16 éves dízelmotoros Ford Focust.
A magyarok ötöde viszont egyáltalán nem tervez autót venni, 2 százalékuk pedig egyelőre nem tud erről döntést hozni.
Beszédes részletek
Az alsó árkategóriákban jelentős különbségek vannak a nemek szerinti bontás alapján. Miközben a nők 31 százaléka választana a 750 ezer és 1,5 millió forintos sávból, a férfiaknak csak a 17 százaléka. Ugyanakkor a 750 ezer forint alatt ligában a férfiak 36 százaléka keresgélne, a nők arány itt viszont csak 27 százalékos.
A legfiatalabbak, azaz a 18-39 évesek kevesebb mint ötöde mondana le az autóvásárlásról. A 60 felettieknél majdnem kétszer ekkora az arány. A középkorúaknak pedig az ötöde mondta azt, hogy nem szeretne autót. Bár a diplomások magasabb átlagjövedelemmel rendelkeznek, ez nem feltétlenül tükröződik az adatokban. A körükben is többségben vannak a 1,5 millió forint alatti autókat preferálók száma, egészen pontosan 51 százalékos.
A végeredmény alapján a községekben élők körében a legjelentősebb a 750 ezer forint alatti sávból választók aránya, 46 százalékot tett ki, amiben feltehetően szerepet kap az alacsonyabb jövedelem. A fővárosiak legnagyobb része is a második ársávot (750 ezer és 1,5 millió forint) nézte ki. Az is látszik, hogy a vármegyeszékhelyek lakói vannak a leginkább az autóvásárlás mellett, ugyanis mindössze 11 százalékuk kerülné az autóvásárlást. A többi településtípus esetében 21-25 százalékos az arány.
Összességében az látszik, hogy akik autóvásárlást terveznek, a kínálat legalacsonyabb áron elérhető szegmensében tudnak keresgélni. Ez pedig egyben az is jelenti, hogy a jelenleg 16 éves átlagéletkorral futó autóflotta egyhamar nem kezd el rohamosan fiatalodni. (Totalcar)