A kínai gyártású, szoftveralapú elektromos járművek terjedése komoly nemzetbiztonsági kockázatokat vet fel Európában – figyelmeztet egy új jelentés.
Miközben az EU a dekarbonizációra törekszik, egyre sürgetőbbé válik a járművek kémkedési potenciáljának vizsgálata és a szabályozási lépések megtétele. A magyarországi gyárak miatt is figyelmeztetést adott ki a China Strategic Risk Institute (CSRI).
Egyre több kínai gyártású, kínai szoftverrel működő elektromos jármű közlekedik az Európai Unió útjain, köztük állami szolgáltatóknál is – például az osztrák postánál.
Bár ezek kulcsszerepet játszanak a közlekedés dekarbonizációjában, szakértők és politikusok szerint súlyos nemzetbiztonsági kockázatokat is hordoznak
– figyelmeztet a China Strategic Risk Institute (CSRI) friss jelentésében az Euractiv cikke szerint.
A londoni székhelyű agytröszt szerint a kínai elektromos járművek – melyeket gyakran „guruló számítógépeknek” neveznek – érzékelőikkel, kameráikkal, valamint a csatlakoztatott okoseszközök révén
lehetőséget adnak a kínai titkosszolgálatoknak érzékeny adatok begyűjtésére, lehallgatásra vagy biztonságos területek megfigyelésére.
A jelentés kiemeli: a kínai nemzetbiztonsági törvények kötelezik a gyártókat és beszállítóikat az együttműködésre a hírszerzéssel, miközben megtiltják ennek nyilvánosságra hozatalát.
Az Egyesült Államok idén gyakorlatilag betiltotta a kínai járművek forgalmazását nemzetbiztonsági aggályokra hivatkozva, de Európa még nem tett hasonló lépést.
Bár az EU vámokat vetett ki a versenytorzító támogatások miatt, a kínai márkák – például a Szeged mellett európai gyárépítésbe kezdő BYD – továbbra is rekordeladásokat produkálnak az európai piacon.
Az EU jelenlegi kiberbiztonsági szabályozása (NIS2) ugyan előírja az autógyártóknak a kibertámadások jelentését, de a járműgyártás csak másodlagos szektornak számít a szabályozásban.
A CSRI jelentése szerint kérdéses, hogy a kínai befektetők – például a magyarországi és spanyolországi üzemekben – betartják-e ezeket az előírásokat, és hogy az európai vállalatok megfelelnek-e a kiberbiztonsági elvárásoknak kínai partnereikkel együttműködve.
A politikai nyomás mindenesetre nő. Jan-Christoph Oetjen német liberális EP-képviselő szerint az Európai Bizottságnak kötelessége kivizsgálni a kínai járművek kémkedési potenciálját, és haladéktalanul lépéseket kell tennie a védelem érdekében. (Portfolio)