Van mitől félni utazáskor?
Az utóbbi hónapokban több nagy horderejű légi baleset kapott figyelmet a médiában, ami sokakban aggodalmat keltett a repülés biztonságával kapcsolatban. Bár a közösségi médiában egyre több drámai felvétel terjed, a statisztikák nem támasztják alá a légi közlekedés veszélyessé válását. Szakértők és hivatalos adatok egyaránt azt mutatják, hogy az elmúlt két évtizedben a balesetek száma csökkenő tendenciát mutat, miközben a repülések száma jelentősen megnőtt. A repülés továbbra is messze a legbiztonságosabb közlekedési forma – sokkal kockázatosabb eljutni a reptérre, mint maga a repülőút.
Egy sor nagy horderejű légi katasztrófa után a közösségi médiában elterjedt az a vélemény, hogy a légi balesetek egyre gyakoribbá válnak. Sokkoló közeli ütközésekről készült videók kezdtek el terjedni az interneten, ezért az Egyesült Államok közlekedési minisztere, Sean Duffy megpróbálta csillapítani a félelmeket. A CBS Newsnak adott interjúban azt mondta, hogy az utóbbi időben történt légi katasztrófák „nagyon egyediek”.
ütközés Washington DC felett egy katonai helikopter és egy utasszállító repülőgép között, amelyben 67 ember vesztette életét. Egy másik, széles körben megosztott videón egy repülőgép látható, amely rossz időjárási körülmények között landolva felborul Torontóban. Ez az eset tovább fokozta a közvélemény aggodalmát.
Bár a témában végzett közvélemény-kutatások korlátozottak, egy nemrég készült Associated Press felmérés szerint ezek a megrázó képsorok hatással voltak az amerikai utasok repülésbe vetett bizalmára.
Mit mutatnak az adatok?
A BBC Verify azonban elemezte az amerikai és globális adatokat, és arra a következtetésre jutott, hogy az elmúlt két évtizedben a légi balesetek száma általánosságban csökkenő tendenciát mutat. Az Egyesült Államokban a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testület (NTSB) 2025 január végéig gyűjtött adatai szerint a légi balesetek száma 2005 és 2024 között csökkent, annak ellenére, hogy ebben az időszakban jelentősen nőtt a repülések száma. A statisztikák szerint 2025 januárjában 52 baleset történt, míg egy évvel korábban 58, 2023 januárjában pedig 70.
A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO), amely világszerte figyeli a légi baleseteket, azt is kimutatta, hogy a repülőgépek indulására vetített balesetek száma egyértelmű csökkenő tendenciát mutatott 2005 és 2023 között.
Az ICAO balesetdefiníciója meglehetősen tág: nemcsak azokat az eseteket foglalja magában, ahol utasok vagy a személyzet súlyosan megsérülnek vagy életüket vesztik, hanem azokat is, ahol a repülőgép megrongálódik, javításra szorul vagy eltűnik.
A halálesetek száma szintén csökkenést mutat, bár egyes években kiugró értékek láthatók a nagyobb légi katasztrófák miatt.
Miért látunk mégis kiugró eseteket?
2014-ben például két tragikus esemény jelentős növekedést eredményezett a halálesetek számában. Márciusban a Malaysia Airlines MH370-es járata eltűnt Kuala Lumpurból Pekingbe tartva, fedélzetén 239 emberrel. Júliusban pedig egy másik maláj gépet, az MH17-est, egy orosz gyártmányú rakétával lőtték le Kelet-Ukrajna felett, közel 300 ember halálát okozva.
David Spiegelhalter, a Cambridge-i Egyetem statisztikai professzora a lapnak elmondta, hogy a halálesetek számának nyomon követése mindig nagy kilengéseket mutat, mivel egyetlen nagyobb baleset is jelentős változást idézhet elő.
A véletlenszerű események nem egyenletesen oszlanak el – hajlamosak csoportokban előfordulni. Ezért úgy tűnhet, mintha a repülőgép-balesetek kapcsolódnának egymáshoz, pedig valójában nem
– magyarázta.
A közösségi média hatása
A közelmúltbeli nagyszabású légi balesetek sorozata kapcsán Ismo Aaltonen, Finnország egykori légikatasztrófa-vizsgálója azt nyilatkozta, hogy ezek nem utalnak a repülésbiztonság csökkenésére.
Nagyon szerencsétlen helyzet, hogy ennyi különböző baleset történt ebben az időszakban, de ebből nem szabad hosszú távú következtetéseket levonni
– mondta. Kiemelte, hogy bizonyos esetek, mint például az azeri légitársaság decemberi kazahsztáni balesete, amely egy orosz légvédelmi rakéta támadásának következménye volt, előre nem láthatók.
Marco Chan, egykori pilóta és a Buckinghamshire New University oktatója szerint a közösségi média is nagy szerepet játszik az emberek percepciójában.
A légi balesetek egyre nagyobb figyelmet kapnak a közösségi média platformjain
– mondta. Egy példaként egy népszerű TikTok-videót említett, amely egy Superman-film részletét használja fel. A felvételen a szuperhős megakadályoz egy repülőgép-balesetet, míg a kísérőszöveg azt sugallja, hogy az amerikai közlekedési miniszter távozása óta több légi katasztrófa történt.
A Boeing 737 Max típusú repülőgéppel kapcsolatos botrányok – különösen a 2024 januárjában történt ajtókilökődés miatti vészleszállás – szintén növelték a repülésbiztonsággal kapcsolatos aggodalmakat. Ezek a problémák hatással voltak a Boeing vállalat hírnevére és részvényárfolyamára, miközben egyes utasok bojkottálni kezdték a gyártó gépeit.
A repülés továbbra is a legbiztonságosabb közlekedési forma
A szakértők azonban hangsúlyozzák, hogy minden súlyos légi balesetet alaposan kivizsgálnak, és az új információkat beépítik a pilótaképző szimulátorokba, hogy felkészítsék a személyzetet hasonló helyzetekre.
Ha megnézzük a mai szimulátorokat, annyira fejlettek, hogy szinte olyanok, mint az igazi repülőgépek
– mondta Aaltonen. A légügyi hatóságok emellett szigorú szankciókat is kiszabhatnak biztonsági szabályszegések esetén, amelyek pénzbírságot, engedélyek felfüggesztését vagy működési korlátozásokat foglalhatnak magukban.
Az Egyesült Államok közlekedési minisztériumának adatai szerint 2022-ben a közlekedéssel kapcsolatos halálesetek több mint 95%-a közúti balesetekből adódott, míg a repüléshez kapcsolódó halálesetek aránya kevesebb mint 1% volt.
„Legyen óvatos, amikor a repülőtérre tart” – figyelmeztetett Aaltonen. „Az út odáig veszélyesebb lehet, mint maga a repülés.” (Pénzcentrum)