Drasztikus intézkedéseket kell hozni a fennmaradás érdekében. Globálisan csökken a kereslet az elektromos autók iránt.
Egyre nagyobb bajban vannak az elektromos autók (EV) gyártói, ahogy csökken a kereslet, úgy kénytelenek drasztikusabb intézkedéseket hozni a fennmaradás érdekében.
Az Egyesült Államokban a Canoo az újabb áldozat. A startup teherautókat gyártott és meglehetősen nagy számban forgalmazott olyan nagyvállalatok számára, mint a Walmart és az amerikai posta. Karácsony előtt azonban leállította oklahomai gyárát, és 82 alkalmazottját volt kénytelen kényszerszabadságra küldeni a Trucknews szakportál tudósítása szerint.
Tárgyalnak a hitelezőkkel
A Canoo nem látott más megoldást a működéséhez szükséges tőke biztosításához, miközben előrehaladott tárgyalásokat folytat különböző hitelezőkkel.
Sajnáljuk, hogy el kell bocsátanunk dolgozóinkat, különösen az ünnepek alatt, de jelenleg nincs más választásunk. Bízunk benne, hogy hamarosan újra munkába tudjuk állítani őket
– ismertette a portál a cég közleményét.
A Canoo azonban nincs egyedül, az elektromos autók gyártói közül a közelmúltban a kanadai Lion Electric és a Vicinity Motor is csődvédelmet kért, illetve került csődeljárás alá. A hidrogén üzemanyagcellás-elektromos teherautókat gyártó Hyzon pedig bejelentette, hogy finanszírozás hiányában leállítja működését.
A nagyok sem bírják a versenyt az elektromos autók piacán
A fogyasztói érdeklődés hiánya még a legnagyobbaknak is súlyos gondot okoz, a Tesla és a Ford is leállította legalább ideiglenesen a Cybertruck és az F–150 Lightning gyártását, miután az előbbi esetében már korábban csökkentette a termelést. A Business Insider értesülés szerint ősszel az is gyakran előfordult, hogy a Tesla austini gyárában hazaküldték az aznap munkára jelentkező alkalmazottakat.
A Torque News már eleve gyanúsnak találta, hogy a Cybetruck 2023-as piacra dobása óta meg sem említették a modellt a Tesla negyedéves forgalmi jelentéseiben.
Az elektromos teherautók gyártói sorra esnek el: csődbe ment a Lordstown Motors, már a Ford előtt leállította a gyártást a Bollinger is. A Lighting gyártását november 15-én függesztették, és a tervek szerint január 6-án kezdik csak újra, mert az elkészült járműveket sem tudták eladni. Egy időre leállította a Fiat 500e gyártását a Stellantis is.
Nem veszik, csak lízingelik
Az elektromos járműveket, legalábbis az Egyesült Államokban, elsősorban lízingelik, nem pedig vásárolják. Több megbízható forrás szerint az EV-lízingek aránya jelenleg 80 százalékos, hírek szerint a Tesla az év végi akciók keretében a Cybertruck lízingárait is csökkentette, hogy kiürítse a készleteket.
Az akkumulátoros-elektromos kisteherautók egyébként nem az „EV-piac” egyetlen olyan alszegmense, amely kudarcot vall. Torque News szerint
2024 volt az az év, amikor a megfizethető EV meghalt Amerikában,
és a helyzet csak romlani fog Donald Trump újbóli hivatalba lépése után, aki a belső égésű motorokat és az amerikai olajipar felpörgetését támogatja.
Mindenhol visszaesett a kereslet
Az elektromos autók eladása globálisan visszaesett a zöldösztönzőkkel kapcsolatos eltérő politikák, a hatótávolsággal és töltéssel kapcsolatos aggodalmak, valamint amiatt, hogy az árak nem csökkentek olyan mértékben, mint ahogy azt a szakértők előre jelezték.
A gyors bővülés időszaka után az elektromos autók értékesítésének növekedése már 2023-ban lelassult, Európában különösen mélyre zuhant a EV-piac. Az egyetlen kivételnek Norvégia tűnik, ez az első ország Európában, ahol a jövő évtől tilos forgalomba helyezni robbanómotoros autót, a következő évtizedben pedig teljesen be is tiltják az ilyen járműveket. (vg.hu)