Az első részletre van fedezete a fővárosnak, a másodikra még nincs, de ehhez előbb még amúgy is teljesítenie kell öt feltételt a kormánynak, ami évekbe telhet.
Semmi akadálya nincs annak, hogy a főváros 10 napon belül kifizesse az első részletet Rákosrendező megvásárlásához – véli Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője, aki erről a Facebook-oldalán írt. Vitézy szerint a 12,73 milliárd forint fedezeteként a MOHU-tól a hulladékkoncesszió miatti feladatátadás révén a Hulladékhasznosító Mű megvásárlásának ellenértékeként érkezett szabad felhasználású bevételek szolgálnak, ezt pedig nem cáfolja a MOHU tegnapi bejelentése sem.
Az igaz, hogy a második részlethez – 17,83 milliárd forint – még nincs meg minden forrása a fővárosnak, de Vitézy szerint ez még nem is esedékes, hiszen ahhoz, hogy Budapest ezt kifizesse, a kormánynak öt vállalását is teljesítenie kell az eredetileg az arab befektetővel kötött szerződés szerint:
- Módosítania kell az építési jogszabályokat – erre az eredeti vevő 500 méteres felhőkarcolóra vonatkozó elképzelései miatt lett volna szükség, Vitézy szerint viszont így is lesz miről tárgyalni: “a Főváros nem 500 méteres tornyot akar itt építeni, viszont mihamarabb szeretné látni a használaton kívüli vasút vágányok elbontását és a többi közlekedési tárgyú vállalás teljesítését”, a szerződés szerinti feltétel ugyanakkor még mindig “az arab igények szerint az összes hazai építési jogszabály felülírása.”
- A második, hogy “minden más magyar jogszabályt, akár törvényt is, a Kormány úgy módosítson, hogy az elősegítse a beruházást és az építési engedély megszerzését” – Vitézy szerint erre is lesznek javaslatai a fővárosnak.
- A harmadik, hogy minősítse nemzetgazdaságilag kiemelt beruházássá a kormány a projektet.
- A negyedik az ingatlan teljes tehermentesítése, minden perfeljegyzés törlése az eladó Magyar Állam által. Vitézy szerint ez a fővárostól független, de az állam számára jelentős feladatot jelent.
- Az ötödik pedig a legtöbbet hangoztatott “telekalakítás, a vasúti területek felosztása – az aktív vasúti vágányok így visszakerülnek állami tulajdonba, a nem szükséges vasúti területek leválasztásával.” A frakcióvezető emlékeztet, hogy erre pontos térképi melléklet van a szerződésben, de “a teljes telekalakítás lebonyolítása és az ingatlannyilvántartásban való bejegyzése is feltétele a második részlet kifizetésének.”
Vitézy szerint még a kormány és a főváros maximális együttműködése esetén is “összetett, egymásra épülő feltételek sokaságának teljesülése után esedékes a második részlet.” Valószínűleg már az aláíráskor is úgy számoltak, hogy ez több éves folyamat lehet, mivel a szövegben az is szerepel, hogy a második részlet a KSH árindexével emelkedik az idő elteltével. Az utolsó, 20,38 milliárdos részlethez pedig a kormánynak teljesítenie kell a 800 millió eurós (mai áron kb. 324 millárd forintos) infrastrukturális vállalását, ennek a határideje azonban 2039.
A kormánynak tehát eszköze és lehetősége is van a beruházás elgáncsolására Vitézy Dávid szerint, ebben az esetben viszont a főváros elállhat a vételtől, amellyel nemcsak a második részletet nem kell kifizetnie, de az első is visszajár. (hvg.hu)