Rekordszámú Tesla-tulajdonos válik meg elektromos autójától, miközben Elon Musk kormányzati pozíciója és a márka körüli ellentmondások egyre erősebben befolyásolják a vásárlói döntéseket - foglalta össze az Edmunds autókereskedelmi oldal legfrissebb elemzését a Cnbc.
Az Edmunds csütörtökön közzétett adatai szerint
márciusban minden eddiginél magasabb volt azoknak a Tesla-tulajdonosoknak az aránya, akik más márkák új vagy használt autóira cserélték le járműveiket.
Musk januárban a második Trump-adminisztráció kulcsfiguraként került Washingtonba, ahol a Kormányzati Hatékonysági Osztály (DOGE) vezetőjeként tevékenykedik. Pozíciójában jelentős létszámleépítéseket és költségcsökkentéseket hajtott végre, valamint hozzáférést kapott érzékeny kormányzati rendszerekhez, bár intézkedéseit többször is megtámadták a bíróságon. Kinevezése előtt mintegy 290 millió dollárt költött Trump elnök újraválasztási kampányának támogatására.
Bár Trump novemberi győzelme után a befektetők még vették a Tesla részvényeit, azóta jelentős eladási hullám indult, ami 42 százalékos árfolyamesést eredményezett idén. A vállalat az USA-ban és külföldön is tüntetések célkeresztjébe került, emellett vandalizmus és gyújtogatás is előfordult Tesla-üzleteknél, járműveknél és töltőállomásoknál.
A vállalat piaci pozícióját az erősödő verseny is gyengíti. A S&P Global Mobility adatai szerint januárban a Tesla amerikai eladásai 11 százalékkal csökkentek az előző évhez képest, miközben a Ford, a Chevrolet és a Volkswagen növelte elektromosautó-értékesítését.
Az Edmunds elemzési vezetője szerint a Tesla iránti fogyasztói bizalom gyengülése lehetőséget teremt a hagyományos autógyártók és az elektromosautó-startupok számára. A versenytársak vonzó árazással, új technológiákkal vagy egyszerűen a botrányoktól mentes működéssel megnyerhetik maguknak a Teslától elpártoló és az első elektromos autójukat vásárló ügyfeleket.
A Tesla márka szorosan összefonódik vezérigazgatója személyével. 2024 augusztusában az Edmunds felmérése szerint az amerikai autóvásárlók mindössze 2 százaléka nem ismerte Muskot. A platformon a Tesla új modelljeinek népszerűsége márciusban 2022 októbere óta nem látott mélypontra süllyedt. A Brand Finance kutatócég szerint a Tesla márkaértéke már Musk kormányzati szerepvállalása előtt is csökkenő tendenciát mutatott: 2024-ben 26 százalékkal, azaz körülbelül 15 milliárd dollárral esett vissza, ami a második egymást követő éves csökkenést jelentette. (Portfolio)