Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól.
Viszont a szezonálisan és munkanappal kiigazított adatok alapján az ipari kibocsátás 2 százalékkal meghaladta a szeptemberit – összegezte pénteken az ipari adatokat a Központi Statisztikai Hivatal. A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint az európai autóipart aggasztóan súlyos problémák nyomasztják.
A KSH szerint októberben a feldolgozóipari alágak többségében bővült a termelés volumene. Azonban a legnagyobb súlyú alágak közül a járműgyártásban és a villamosberendezés gyártásában visszaesés következett be, míg a számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása, valamint az élelmiszer, ital és dohánytermék gyártása nőtt.
Az ipari termelés az év első tíz hónapjában 3,9 százalékkal kisebb volt, mint 2023 azonos időszakában.
A szezonálisan és munkanaptényezővel kiigazított ipari kibocsátás az előző hónaphoz képest 2 százalékkal emelkedett. Számos elemzés felhívta már arra figyelmet, hogy komoly problémába ütközött az idei évben a magyar ipari szektor. Csak a harmadik negyedévben az ipar teljesítménye 4,4, azon belül a feldolgozóiparé 6,2 százalékkal visszaesett az előző év azonos időszakihoz képest.
A feldolgozóipari ágazatok közül a legnagyobb mértékben a közúti jármű és a villamos berendezés gyártása járult hozzá a csökkenéshez, illetve a gumi- és műanyag termék gyártása, valamint az élelmiszeripar fékezte leginkább az ipar visszaesését. Az októberi adatok már a IV. negyedévhez tartoznak, ezért is volt fontos, hogy szeptemberhez képest hogyan alakultak az adatok.
NGM: aggasztóan súlyos problémák
A Nemzetgazdasági Minisztérium az adatokat úgy értékelte, az ipar teljesítményét a nemzetközi politikai és gazdasági helyzet fékezi. A tárca szerint biztató, hogy az ipar teljesítménye szeptemberhez képest 2 százalékos bővülést ért el, amely elsősorban a számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása, valamint az élelmiszer, ital és dohánytermék gyártása alágazatok növekedésének volt köszönhető.
Ugyanakkor az éves alapú visszaeséssel kapcsolatban kifejtették, hogy Európa több országában kettős válság alakult ki, amely a gazdaságot és a politikát egyaránt érinti. A közleményük szerint ezt jól példázza Franciaország és Németország, azaz az unió két legjelentősebb gazdaságának állapota.
Az európai autóipart aggasztóan súlyos problémák nyomasztják. Legfontosabb külpiacunknál, Németországban a kereslet hiánya miatt súlyos kihasználatlansággal küzdenek a gyárak. Európa egyik legnagyobb autógyártója, a német Volkswagen ezért leépítést tervez, miközben a francia Stellantis értékesítései 25 százalékkal estek vissza novemberben.
Nagy Mártonék szerint ez a hektikus nemzetközi helyzet, továbbá a szomszédunkban zajló háború káros hatásai óhatatlanul begyűrűznek és visszafogják az exportvezérelt magyar gazdaság és ipar teljesítményét. Majd felhívták arra a figyelmet, a kormány célja, hogy 2025-ben 3 százalék fölötti bővülést érjen el a magyar gazdaság, amelynek alapjait a gazdasági semlegesség teremti meg.
Annak érdekében, hogy ebbe a növekedési sávba a kormány felhúzza és megerősítse a gazdasági növekedés ütemét, továbbá segítse az ipari termelés helyreállását, 21 intézkedésből álló Új Gazdaságpolitikai Akciótervet dolgozott ki, amely jelentős mennyiségű pénzt juttat a magyar gazdaságba.
A magyar gazdaság növekedését szolgáló Új Gazdaságpolitikai Akcióterv három kulcsterületre fókuszál: a megfizethető lakhatás és a gazdasági növekedésen alapuló gyors béremelkedés biztosítása, valamint a kis- és középvállalkozások segítése és fejlesztése. Végezetül felhívták arra a figyelmet, hogy a hazai ipar teljesítményét érdemben fogják javítani azok a jelentős gigaberuházások is, amelyek folyamatosan kapcsolódnak be a nemzetgazdaság termelésébe, mint például a CATL, BYD, BMW, SEMCORP vagy az EcoPro. (Index)