A változó ízlések, a klímaváltozás és a kínai piac gyengeségei több fronton támadják a borászokat. A francia termelők attól tartanak, hogy megfelelő támogatás és innováció nélkül a hazai vörösbor nem fogja túlélni a következő néhány évet.
A legnagyobb termelők szerint a francia vörösbor „egzisztenciális” hanyatlásnak néz elébe, ha nem alkalmazkodik, mivel a fiatalabb generációk egyre inkább más italokat választanak, vagy teljesen elzárkóznak az alkoholtól, miközben a klímaváltozás is megtizedeli a termést.
A franciaországi vörösbor-fogyasztás az 1970-es évek óta mintegy 90 százalékkal csökkent a Conseil Interprofessionnel du vin de Bordeaux (CIVB) ágazati szövetség adatai alapján.
Ezt a Nielsen is megerősített, amely felmérései szerint a vörös-, fehér- és rozé borok teljes fogyasztása 1945 óta több mint 80 százalékkal csökkent Franciaországban, és a csökkenés egyre gyorsul, mivel a Z generáció feleannyit vásárol, mint az idősebb millenniumi generáció.
A borral – különösen a vörösborral – kapcsolatos problémák mostanára egzisztenciálissá váltak, és már egy évtizede a megoldáson kellett volna gondolkodnunk. A fiatalok nem szeretik, zsugorodik a piac és a termés sem a régi
– nyilatkozta Spiros Malandrakis, az Euromonitor International italelemzője a Financial Timesnak.
A francia fogyasztásban bekövetkezett változás súlyosbítja az ágazatot sújtó globális tendenciákat. Különösen a vörösborok kerülnek ki a divatból a fiatalok körében a rozé, a sör, az ízesített szeszes italok és az alkoholmentes lehetőségek javára.
„Franciaországban minden egyes generációnál látjuk a változást. Ha a nagyapa 300 liter vörösbort ivott évente, az apa 180 litert, a fiú pedig 30 litert” – mondta Jean-Pierre Durand, a CIVB igazgatótanácsának tagja.
Többfrontos háborút vív a francia bortermelés
A változó ízlések mellett azonban a szektornak súlyos környezeti és gazdasági problémákkal is meg kellene küzdnie:
- az egyik fő exportpiacon, Kínában ugyanis meredeken zuhan a kereslet;
- az éghajlatváltozás pedig minden évben egyre nagyobb károkat okoz a francia termésben.
A kihívások azonban nem minden borkategóriát sújtanak egyformán – míg a tradicionálisan népszerű vörösborok hanyatlóban vannak, addig a fehérborok és a rozék piaca még a nemzetközi alkoholfogyasztás visszaesés mellett is relatíve stabil maradt.
S bár sok termelő emiatt azon gondolkozik, hogy a túlélés érdekében népszerűbb fajtákra térjenek át, ez több száz klasszikus francia vörösbormárka eltűnéséhez vezetne. (vg.hu)