A Feintool a németországi Baden-Württembergben bezárja üzemét, termelését a költséghatékonyság érdekében Tokodra helyezi át.
A döntés 200 munkahely megszüntetésével jár, és évente 16 millió eurós költségmegtakarítást céloz meg, ez átszámolva nagyjából évi 6,5 milliárd forintot jelent.
A vállalat szerint Németországban a magas energiaköltségek, a gyengélkedő gazdaság és az elektromobilitást érintő politikai bizonytalanságok tették fenntarthatatlanná a működést
– írja az Mfor.
Az Opten céginformációs adatbázis szerint a tokodi, fémalakítással és porkohászattal foglalkozó Feintool System Parts Tokod Kft.-t 1996-ban alapították, tavaly 26,1 milliárd forintos nettó forgalom mellett 382,2 millió forintos mínuszban zártak az adózott eredményben. Tulajdonosa a svájci Feintool International Holding AG., a tokodi létesítményben az Opten szerint 357 főt foglalkoztatnak.
Ferdinand Dudenhöffer autóipari szakértő szerint a Feintool lépése egy figyelmeztető jel, amely azt mutatja, hogy Németország, mint gyártási helyszín, veszít vonzerejéből. „A Feintool döntése azt üzeni, hogy Németország egyre kevésbé vonzó a külföldi vállalatok számára. Ha nem lépünk időben, további munkahelyek és vállalatok hagyhatják el az országot” – nyilatkozta Dudenhöffer a Berliner Zeitungnak.
Nem hasít a húzóágazat
A német autóipar általános helyzetét tovább súlyosbítja a csökkenő kereslet az elektromos autók iránt, a kínai gyártók egyre nagyobb piaci részesedése és a növekvő költségnyomás. A német autógyártók – mint a Volkswagen, a BMW és a Mercedes – jelentős nehézségekkel néznek szembe, különösen a kínai piacon, ahol az alacsonyabb árú és technológiailag fejlettebb járművek dominálnak.
A német kormány politikáját számos kritika érte. Dudenhöffer szerint
egyértelmű stratégiára van szükség, hogy Németország visszanyerje gazdasági vonzerejét. Ha ez nem történik meg, hosszú távú gazdasági hanyatlás fenyeget.
A Berliner Zeitung szerint Tokod, mint új helyszín, kedvezőbb feltételeket kínál a Feintool számára, de ez újabb figyelmeztetés a német gazdasági döntéshozók számára is.
Elvesztette a lendületét a német autóipar
A Német Gazdaságkutató Intézet (Institut der Deutschen Wirtschaft) szeptemberi jelentése szerint a globális autóipar központja az ezredforduló óta Ázsiába, különösen Kínába helyeződött át. Az ágazat szinte teljes növekedése ebben a régióban történt, 2023-ban a világon gyártott járművek közel hatvan százalékát Ázsiában állították elő, és csaknem ötven százalékát ott is értékesítették. (vg.hu)