Vitézy Dávidot és Magyar Pétert is leárulózta az építési és közlekedési miniszter.
Hétfő este Lázár János építési és közlekedési miniszter volt Rónai Egon vendége az Egyenes beszéd legfrisebb adásában, amelyben a tárcavezető beszélt a MÁV-ról, Menczer Tamásról és a Tisza Pártról is.
„Felfüggesztésre kerültek bizonyos beruházások, és források rendelkezésre állása esetén erre van mód és alkalom, hogy befejezzük őket vagy elkezdjük őket. Torzót nem hagyunk hátra, tehát aminek az építési naplója meg van nyitva és épül, azt mind befejezzük” – jelentette ki Lázár János az ATV-ben Rónai Egon vendégeként.
Elmondása szerint 2022-ben, amikor miniszter lett, akkor rendet kellett tennie a költségvetésben és a kötelezettségvállalásokban. Úgy látja, hogy ez nehéz feladat volt, ezért is akart Orbán Viktor erre a feladatra egy olyan embert, aki ezt végre tudja hajtani. Ezért esett rá a választás – állítja.
A politikus hangsúlyozta, hogy 11 ezer milliárd forintnyi beruházásból 5 milliárdot szüntettek meg, 6 ezer milliárdnyi új és folyamatban lévő beruházást pedig jelenleg is kezel a minisztériuma, vagyis a beruházások felét meghagyták.
Megállapította, hogy az állami beruházások lelassultak, de a kérdés az, hogy lesznek-e magánberuházások, például lakásépítések Budapesten 2025-ben és 2026-ban. Szerinte ehhez minden támogatást megad a kormányzat. Európai uniós pénzek híján vagyunk, ez rányomja bélyegét a fejlesztések felfüggesztésére, ezért kellett számos fejlesztést felfüggeszteni. Most a közlekedési fejlesztésekhez bevonnak állami forrást, magánforrást, hitelt, „és természetesen az utasoktól is beszedjük a jegy árát”.
Lázár János szerint politikai okai vannak, hogy az Európai Unió visszatartja a pénzt, de kíváncsian várja, hogy az új Európai Bizottság milyen irányba viszi a tárgyalásokat. Emlékeztetett, hogy olyanra még nem volt példa az Európai Unióban, hogy ami járt, azt valaki nem kapta meg. „Egy országtól nem lehet megvonni a forrásokat csak azért, mert olyan kormányt választottak, amelyik Brüsszelnek nem tetszik” – tette hozzá.
Búcsút inthetnek a Fudannak, de maxi-Dubaj lesz
A Fudan-projektről szólva elmondta, hogy az most jelenleg félre van rakva. Nem szűnt meg teljesen, de egyelőre biztosan megállt. Szerinte most minden projektet abba az irányba kell vinni, hogy gazdasági növekedést generáljon, ezért a lakásépítések, a kollégiumi építések lehetnek a jó beruházások.
Minél több lakást szeretnénk építeni Budapesten annak érdekében, hogy a fiatalok olcsó, megfizethető, de jó lakásokhoz jussanak
– jelentette ki, hozzátéve, hogy a Fudan helyére akár még a Diákváros is visszakerülhet, ha Budapest diákvárosi jellegét erősíteni szeretnék.
A maxi-Dubajról szólva elmondta, hogy az arab befektető most köti az adásvételi szerződést a magyar állammal. Az első terveket már letették a 130 hektáros terület rehabilitációjára. Szerinte nincs olyan nyugat-európai város Budapesten kívül, amelyiknek ekkora telke lenne a város közepén. Most nagy kérdés, hogy mi lesz ezzel a területtel, mit akarnak az arab partnerek, és mit engedünk meg nekik. Ezt meg kell beszélni a fővárossal és az emberekkel, de gyakorlatilag mindenről Magyarországon döntenek – állítja a miniszter.
Azt ígértük, hogy megengedjük neki, hogy nagyon sok pénz költsön el. Ez az ember legalább 20 milliárd dollárt költött el Dubajban nem is olyan régen. […] Mi azonban csak akkor építünk, ha ez jó lesz a fővárosnak és jó lesz az embereknek. Csak akkor építünk, ha ez Budapestet erősíti és nem gyengíti
– fogalmazott Lázár János, hangsúlyozva, hogy ez a legértékesebb telek Budapesten, és nagy érdek fűződik a hasznosításához, ha jobbá akarjuk tenni Budapestet.
Állami vagyon magánkézbe játszása
A pályaudvarok 99 évre szóló magánkézbe adásáról elmondta, hogy érdemes higgadtnak maradni. Emlékeztetett, az elmúlt hetekben mindenki arról beszélt Magyarországon, hogy milyen állapotban vannak a pályaudvarok. Ő azt szeretné, ha 2025-ben és 2026-ban az összes magyar pályaudvaron történne valami, ami jó az utasoknak és az ott dolgozóknak is.
Vannak olyan vasúti pályaudvarok, amelyeket át lehetne alakítani kereskedelmi központokká. Maradna részben vasúti funkció – például a Déli pályaudvarban – de a felesleges és üresen álló területeket lehetne kereskedelmi céllal hasznosítani. Nyugat-Európában nagyon sok pályaudvar – például már Bécsben is – plázajelleget is betölt
– mondta Lázár János, hozzátéve, hogy egy jó együttműködést kell kialakítani a magyar ingatlanbefektetőkkel.
Elmondása szerint hazudik, aki azt mondja, hogy privatizáció lesz, mert a telkeket nem adják el, hanem beviszik egy közös cégbe azokkal a magyar befektetőkkel, akik ezt vállalják. Példaként a WestEndet említette, elmondása szerint hasonló dolgot szeretnének létrehozni.
„Az összes vasútállomásnál lesz beavatkozás. Minden vasútállomást átnézünk egyesével, és minden vasútállomáson javítani szeretném a körülményeket” – jelentette ki. Elmondta, hogy a magyar állam nem rendelkezik akkora erőforrással, hogy saját erőből felújítsa a pályaudvarokat, ezért be kell vonni a magánbefektetőket.
A titkosszolgálati átvilágítás és Magyar Péter is szóba került
Azokról a sajtóértesülésekről szólva – miszerint Lázár irányítása alatt az Információs Hivatal megfigyelte az OLAF munkatársait, akik a Tiborcz Istvánhoz kötődő Elios-projektet vizsgálták – elmondta, hogy amennyiben bármelyik információs hivatalnál általa elrendelt vagy végrehajtott titkosszolgálati akcióról beszélne, akkor államtitkot sértene, másfelől azonban azt tudja mondani, hogy semmilyen törvénytelenség nem történt.
„2018-ban történt egy átvilágítás az Információs Hivatalnál – ennyit talán elmondhatok. Ott egy közel 200 oldalas jelentés minden kérdésre világos választ adott, és az arról szólt, hogy a kollégáim kiváló munkát végeztek. És jó csapattal dolgoztam, az ország érdekeit képviseltük és védtük itthon és külföldön is. Ennyit tudok mondani” – mondta.
Magyar Péterre kitérve elmondta, hogy nem a Tisza Párt elnökét kell komolyan venni, hanem azt a hibát, „amit elkövettek februárban, és ami a köztársasági elnök lemondásához és az igazságügyi miniszter bukásához vezetett”.
A Fidesz megrendült kívülről és belülről is ennek a Novák-ügynek vagy kegyelmi ügynek – mindegy, hogyan nevezzük – a hatására. 2024-ben azért mi egy óriási veszteséget szenvedtünk el, hiszen le kellett mondania a köztársasági elnöknek, akit mi jelöltünk, és belebukott az igazságügyi miniszterünk az ügybe. Ennek hosszan tartó politikai következményei vannak szerintem. Tehát nem Magyar Péter hozta el a csodát, hanem mi követtünk el egy hibát
– jelentette ki.
Elmondása szerint nem tudja, hogy ez a megrendülés eljuttathatja-e a Fideszt oda, hogy elveszíti a választásokat, de a 2026-os választási eredményben biztosan része lesz. Úgy látja, nincsenek könnyű helyzetben, mivel az idő, a gazdasági körülmények és az Európai Unió sem a Fidesznek dolgozik.
Az a kérdés, hogy a Fidesz képes-e arra, amire az elmúlt 35-40 évben mindig képes volt, hogy a Fidesznél csak a Fidesz a jobb. Ez a legfontosabb kérdés. Tudunk-e mi, fideszesek még jobb ajánlatot tenni az ország számára majd 2026-ban. Én nagyon hiszek abban, hogy a Fidesznél csak a Fidesz jobb
– fogalmazott a miniszter, aki szerint Magyar Péter a brüsszeli elit érdekeit védi.
Menczer Tamásról szólva elmondta, el kell fogadni, hogy ebbe az irányba halad a politika. Szerinte ez nem jó, de „amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten”. Lázár János a beszélgetés végén Vitézy Dávidot és Magyar Pétert is árulónak nevezte. (Index)