Érdekesnek ígérkezik Szombathely és Lázár János együttműködése.
Az osztrák-magyar közlekedési vállalat még az idén átveszi Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala megye összes vasútvonalát és még néhányat Veszprém megyéből. Ugyancsak átveszi az ottani MÁV dolgozókat. Ezzel párhuzamosan a cég „humánerőforrását és járműkapacitását beforgatják a magyar vasúti közlekedésbe” és megkezdődik a járműpark átcsoportosítása.
A cégtől azt a választ kapta a Nyugat.hu, hogy mindez még idén megtörténik, a részleteket később dolgozzák ki.
A nyugat-dunántúli régióban élők némileg aggódva figyelik a fejleményeket, merthogy a GYSEV eddig – Lázár János közlekedési miniszter szavaival élve – „közmegelégedésre” működtette a vasutat a régióban, és tartanak attól, hogy a MÁV-val és állammal való szorosabb együttműködés nem feltétlenül javít a helyzeten.
Kié most a GYSEV?
Lázár egy január eleji budapesti sajtótájékoztatón jelentette be , hogy a GYSEV-ben a magyar állam a karácsony előtti napon meghatározó tulajdonrészt szerzett és „megkezdte az osztrák fél kiszorítását”.
A GYSEV innentől kezdve nem egy osztrák-magyar vállalat, hanem egy olyan magyar vállalat, amelyben egy kis rész Ausztria tulajdonát képezi – tette hozzá a miniszter.
„A 2009-ben megállapított struktúra alapján a Magyar Állam 65,6%, az Osztrák Köztársaság 28,2%, míg a STRABAG SE 6,1%-ban volt tulajdonos. 2024 októberében a főrészvényes Magyar Állam megvásárolta a STRABAG SE tulajdonában álló GYSEV-részvényeket. Ennek köszönhetően a Magyar Állam tulajdoni hányada 71,7 százalékra emelkedett a GYSEV Zrt.-ben, míg az Osztrák Köztársaság továbbra is a részvények 28,2 százalékával rendelkezett. 2024 decemberétől a Magyar Állam által végrehajtott tőkeemelésnek köszönhetően alakult ki a jelenlegi tulajdonost struktúra” – közölte a tulajdonviszonyok változására vonatkozó kérdésünkre a GYSEV.
Jelenleg a magyar állam tulajdonrésze 75,0101 százalék, míg az osztrák fél részesedése 24,9899% százalék.
Az osztrákok nem teljesen saját szándékukból szorultak ki a cégből. A magyarok gyakorlatilag átdobták őket a palánkon.
A 24.hu szerint az említett karácsony előtti közgyűlésen a 71,8 százalékos részesedéssel rendelkező magyar állam és a 28,2 százalékos tulajdonhányaddal bíró osztrák fél képviselői eredetileg úgy tervezték, hogy közösen emelik meg a GYSEV alaptőkéjét: a magyar fél 890 millió, az osztrák pedig 350 millió forintot tett volna bele, így fenntartva az előzőleg kialakult tulajdoni arányokat. Az osztrákok – valószínűleg megsejtve a magyar fél szándékait – kérték, hogy a két tőkeemelést egyetlen napirendi pontként tárgyalják. Ezt azonban a magyar oldal elutasította, majd kizárólag a saját tőkeemelésüket hagyták jóvá.
Ennek eredményeként a magyar fél minősített többséget szerzett GYSEV-ben, az osztrákok pedig elvesztettek bizonyos stratégiai jogokat, amelyek korábban biztosították számukra a fontosabb döntésekben való részvételt.
Az osztrákok a cégbíróságon megtámadták a döntést, az ügy kimenetele bizonytalan.
Mindezeket a sajtóinformációkat lapunknak személyesen is megerősítette Lázár János a szombathelyi sajtótájékoztatóján.
A NER a kapuk alatt
Ráadásul a magyarok azonnal kihasználták a tulajdonosi szerkezet változását. Még ugyanezen a közgyűlésen a GYSEV 2011-ben indult, árufuvarozással foglalkozó cége, a GYSEV Cargo Zrt. részvényeinek 62,5 százalékát a magyar állam átadta a Waberer’s Nyrt.-nek.
„Egy olyan üzleti modellen dolgozunk, amelyben megmarad az állami tulajdon, de bevonunk magántőkét és tudást. A Waberer’s egy nagy multinacionális logisztikai vállalat, amely például Szombathelyen is tud beruházni. A magyar állam megtartja a kisebbségi tulajdonrészét, miközben a többségi tulajdonos beruház, fejleszt, közösen kihasználjuk a potenciális lehetőségeket. Nekünk annyi tőkénk nem volt, hogy felfejlesszük a GYSEV Cargót, ezért hozunk be magántőkét”
- válaszolta lapunknak Lázár János, amikor azt kérdeztük, hogy mi szükség volt a Waberer’s bevonására.
Arról viszont nem volt szó, hogy a Waberer’s mögött milyen üzleti körök állnak. Nos, a közel 130 milliárdos árbevételű szállítmányozási és logisztikai óriás többségi tulajdonosa Tiborz István, a miniszterelnök veje, aki 2023-ban vásárolta be magát, ezek szerint jó érzékkel.
Közben Lázár János ugyanezen a sajtótájékoztatón azt is közölte, hogy GYSEV és a GYSEV Cargo potenciális befektető lehet Szombathely északi ipari parkjában.
Ez az a bizonyos Söpte melletti terület, amelyet kivételes adottságúnak tartanak a szakemberek, és amely fejlesztésében partnernek jelentkezett be most a kormány Lázár Jánoson keresztül. Egy munkacsoport létesül majd a város és a magyar kormány részvételével, és kerülhet képbe a GYSEV Cargo, amellyel Lázár elképzelhetőnek tart egy „nagyon szoros együttműködést” az ipari park kapcsán.
Hogy mi és hogyan valósul meg ebből, az a jövő zenéje, de nem úgy tűnik, mintha a szombathelyi városvezetésnek sok választási lehetősége lenne.
Itt van a NER a kapuk előtt. (nyugat.hu)