Musk nyilvánosan összetűzött az FAA-val és kirúgott vezetőjével, Michael Whitakerrel, valamint az FAA régóta szenved az alulfinanszírozottságtól és az elavult technológiától.
Michael Whitaker január 20-án, Donald Trump beiktatásának napján lemondott az FAA vezetői posztjáról , miután összetűzésbe került Elon Muskkal, akinek a SpaceX vállalatát az ügynökség szabályozza. Musk nyilvánosan felszólította Whitakert, hogy mondjon le, miután az FAA pénzbírságot szabott ki a SpaceX-re, amiért nem kapott jóváhagyást az indítási változtatásokhoz. És most az ügynökségnél tapasztalható vákuum éles fókuszba kerül, miután szerda este a hadsereg helikoptere és az American Airlines repülőgépe ütközött Washingtonban, és a fedélzeten tartózkodó személyek meghaltak.
A mentőtisztekkel tartott csütörtöki sajtótájékoztatón az újonnan megerősített Sean Duffy közlekedési miniszter figyelmen kívül hagyta az újságírók azon kérdését, hogy az FAA-nak van-e megbízott igazgatója a válság kezelésében.
Whitaker még csak egy éve dolgozott, amikor bejelentette távozási szándékát. Mandátumából még több év volt hátra. Lemondása megnyitja az utat Donald Trump elnök előtt, hogy saját helyettesét nevezze ki az ügynökség vezetésére. Csütörtökön később Trump közölte, hogy Chris Rocheleau-t, egy légiközlekedési üzleti szövetség felső vezetőjét keresi fel megbízott FAA-adminisztrátornak, de nem közölt részleteket az állandó helyettesítésről.
Musk, mint Trump egyik fő adományozója, állítólag segít a kormánynak bizonyos pozíciókba behozni jelölteket, és erőfeszítéseket tesz több ezer szövetségi dolgozó eltávolítására a kormány minden szintjéről. És bár nem világos, hogy Musk közvetlenül részt vett-e az FAA új igazgatójának kiválasztásában, a milliárdos állítólag részt vett a következő Air Force One repülőgépek Boeing fejlesztésének felügyeletében .
De Musk erőfeszítései Whitaker menesztésére már Trump novemberi győzelme előtt is ismertek voltak. Sokszor panaszkodott az FAA-val kapcsolatban, szeptemberben kifogásolta, miután az ügynökség 633 000 dolláros bírságot szabott ki a nem jóváhagyott változtatásokkal indított küldetésekért. (Musk vagyona több mint 400 milliárd dollár, ezzel a világ leggazdagabb embere.)
Az FAA emellett bírságot szabott ki a Starlinkre, miután a SpaceX leányvállalata nem nyújtott be biztonsági adatokat a műholdak 2022-es felbocsátása előtt. A képviselőházi meghallgatáson Whitaker kifejtette, hogy az FAA polgári jogi szankciói „az egyetlen eszköz, amellyel biztosítanunk kell a biztonsági kérdések betartását”.
Az X-en Musk arról panaszkodott, hogy az FAA „a biztonságot nem befolyásoló ostobaságok miatt zaklatja a SpaceX-et, miközben szabad utat adott a Boeingnek még azután is, hogy a NASA arra a következtetésre jutott, hogy az űrrepülőgépük nem elég biztonságos ahhoz, hogy visszahozza az űrhajósokat”. Azt is állította , hogy az emberek soha nem szállnának le a Marson az FAA radikális reformja nélkül. Szeptemberben azt írta , hogy „le kell mondania” Whitakernek.
Musk támadásai mellett az FAA régóta szenved az alulfinanszírozottságtól és az elavult technológiától. 2023-ban egy szakértői testület kiadott egy jelentést , amely megállapította, hogy a légiforgalmi irányítók személyzetének egyre növekvő túlórája veszélyezteti a repülés biztonságát. Az ügynökség több száz panaszt nyújtott be a légiforgalmi dolgozóktól, amelyekben veszélyes körülményeket írtak le a személyzethiánytól a leromlott infrastruktúráig.
A cikk közzététele után Donald Trump bejelentette, hogy Chris Rocheleau-t nevezi ki az FAA megbízott igazgatónak. (The Verge)