A repülőgépen 60 utas és négyfős személyzet tartózkodott, míg a katonai helikopter fedélzetén három amerikai katona volt.
Egy American Airlines járat összeütközött egy helikopterrel a levegőben Washington DC felett – közölte a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA).
Az incidens helyi idő szerint este 9 óra körül történt, amikor a gép a Reagan Washington Nemzeti Repülőtér 33-as kifutópályájára közelített – áll az FAA közleményében.
A repülőgép a Potomac folyóba zuhant, amely átszeli Washington DC-t – közölte a helyi tűzoltóság és mentőszolgálat. A mentőcsapatok eddig nem talált túlélőket a vízben, de a mentési munkálatok továbbra is folynak. A CNN-nek egy forrás azt mondta, hogy a repülőgép darabokban van a vízben, a helikopter pedig a közelben található.
A repülőgépen 60 utas és négyfős személyzet tartózkodott, míg a katonai helikopter fedélzetén három amerikai katona volt.
A légitársaság szerint a repülő Wichita városából (Kansas) indult. A katonai helikopter pedig a virginiai Fort Belvoirból szállt fel.
Donald Trump amerikai elnök közleményben tudatta, hogy „teljes körű tájékoztatást kapott” a személyszállító repülőgép és a Black Hawk helikopter ütközéséről. Trump hozzátette, hogy „figyelemmel kíséri a helyzetet, és további részleteket fog közölni, amint rendelkezésre állnak.” „Isten áldja meg lelküket. Köszönöm az elsősegélynyújtók hihetetlen munkáját” – állt Trump nyilatkozatában.
Az amerikai hatóságok vizsgálatot indítottak.
A CNN arról ír, hogy az amerikai meteorológiai szolgálat figyelmeztetést adott ki a Potomac folyóba merülés veszélyeiről, mivel a víz hőmérséklete jelenleg körülbelül 1,7 Celsius-fok, annak ellenére, hogy Washington D.C.-ben a levegő hőmérséklete megközelíti 10 fokott. A hirtelen hideg vízbe merülés – amelyet „hidegsokk” néven ismernek – azonnali élettani reakciókat válthat ki, például ellenőrizhetetlen zihálást, gyors légzést vagy hiperventillációt – közölte a meteorológiai szolgálat. (Telex)
‼️ Another video has emerged showing the collision between a passenger plane and a military helicopter near Reagan Airport in Washington.
— NEXTA (@nexta_tv) January 31, 2025
As a result of the crash, all passengers and crew aboard both aircraft were killed—a total of 67 people. pic.twitter.com/RPkgrUNjRF
Frissítés: Kulcsfontosságú dolog derült ki a washingtoni légi katasztrófáról
Egy létfontosságú biztonsági rendszer nem működött azon a katonai helikopteren, amelyik január 29-én a levegőben, gyakorlórepülés közben összeütközött egy Bombardier CRJ700-as utasszállító repülőgéppel az amerikai főváros légterében - közölte Ted Cruz szenátor. Nyilatkozatok szerint a Black Hawk pilótája éjjellátó szemüveggel repült.
A Black Hawk helikopter fedélzetén nem működött az ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast) berendezés. Ez a fejlett felügyeleti rendszer teszi lehetővé, hogy a polgári légtrében haladó katonai repülőgépek valós időben sugározzák helyzetüket, magasságukat, sebességüket és egyéb fontos információkat a légiforgalmi irányítóknak, illetve más, a közelben tartózkodó gépeknek – jelentette a Reuters.
A brit hírügynökség idézte Ted Cruz szenátort, aki a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) és az Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség (NTSB) információi alapján elmondta, hogy a helikopter személyzete kiképzési repülést hajtott végre, ezért számukra nem volt kötelező az ADS-B rendszer használata, illetve hogy a Black Hawk eltért a számára kijelölt légi folyosótól, és annál mintegy 30 méterrel magasabban repült.
Mindazonáltal működött a helikopter transzpondere, ami alapján látszik a jármű a radarokon, de az ADS-B rendszer több és pontosabb adatot közölt volna.
"Hacsak nem volt kényszerítő nemzetbiztonsági ok a kikapcsolásra, ez nem tűnik indokoltnak. Jelen esetben ez egy kiképzési küldetés volt, így nem volt nemzetbiztonsági ok az ADS-B kikapcsolására" – mondta Cruz újságíróknak a CBS tudósítása szerint.
A múlt héten egy másik amerikai törvényhozó, a demokrata párti Maria Cantwell azt firtatta, vajon az Egyesült Államok polgári légügyi hatósága miért engedélyezi már 2018 óta, hogy a katonai gépek kikapcsolt ADS-B rendszerrel is repülhessenek az utasszállítóknak fenntartott légtérben.
Január 29-én este 67 ember vesztette életét, amikor Washington Ronald Reagan repülőterénél összeütközött egy katonai helikopter és egy utasszállító, majd a gépek roncsai a Potomac folyóba zuhantak. Több mint húsz éve ez volt a legsúlyosabb légi katasztrófa az Egyesült Államokban. A tragédiát követően az FAA február végéig jelentős korlátozásokat vezetett be a washingtoni Reagan National repülőtér körüli helikopteres repülésekre, és a kevésbé használt kifutópályák közül kettőt továbbra sem enged használni. A hatóság azt is indítványozta, hogy amennyiben a légikikötő körüli légteret rendőrségi, mentő, vagy elnöki helikopterek használják, úgy ott ne repülhessenek civil gépek.
A repülőgép-szerencsétlenség okait vizsgáló Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal elnöke, Jennifer Homendy újságíróknak azt nyilatkozta: a pilótafülke hangrögzítője alapján úgy tűnik, hogy a helikopter pilótája éjjellátó szemüveget viselt. Mint mondta, a Black Hawkot már kiemelték a Potomac folyóból, de valószínűleg még több napba telik, mire az NTSB vizsgálata is megerősítheti, hogy a gép ADS-B rendszere valóban ki volt kapcsolva a baleset idején.
Az amerikai közlekedési miniszter ugyanakkor aggályosnak nevezte, hogy a hadsereg a civil légtérben végez gyakorló repüléseket. Sean Duffy azt hangoztatta, reméli, hogy sikerül kideríteni, vajon a helikopter pilótája tényleg éjjellátó szemüveggel repült-e. "Mert, ha igen, és a tragédia még is bekövetkezett, az teljesen elfogadhatatlan" – tette hozzá a miniszter. (Infostart)