Ugrás a tartalomra
CIVILHETES
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • + »
    • Időjárás
    • Kultúra »
      • Film
      • Zene
    • Tudomány »
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód »
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár »
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó
{{title}}
{{title}}

Hetvennel a vízen 1921-ben!

Technika
2023.11.15.
Profile picture for user Rambo
By Rambo on

Bár Karl Benz 1909-ben jegyeztette be védjegyét, azt a háromágú csillagot, amit a mai napig is a Mercedes-Benz gépkocsikon – és még sok minden máson – látunk. 

A logó jelentése pedig nem más, mint földön, vízen, levegőben, hiszen a márka tulajdonosa, a Daimler cég az autók mellett hajó- és repülőgépmotorokat is gyártott. De igaz ez egy magyar gyártóra is – bár védjegye teljesen más volt!

Melyik cégre gondolunk? Nos, a Lloyd Automobil- és Motorgyártó egy idő után Lloyd Repülőgép- és Motorgyár Rt. néven folytatta tevékenységét Aszódon, ahol világrekorder repülőgépeket gyártottak!

A föld és a levegő kipipálva, de hol van itt a víz? Burger Dezső 1914-ben Újpesten alapította meg csónaképítő műhelyét, ami a háború dacára is ebben a formában működött egészen 1918-ig, mikoris…

Bier Henrik, az aszódi Magyar Lloyd Repülőgép- és Motorgyár vezérigazgatójának és dr. Halász János igazgatónak kezdeményezésére részvénytársaság alakult Rex-Lloyd Motorcsónakgyár Rt. néven, amely a kis újpesti műhelyt átvéve, az alakulást követően azonnal megkezdte működését.

Ez a hely hamarosan szűknek bizonyult, ezért a Népszigetnek az újpesti öböl felé, eső részén a legmegfelelőbb helyen mintegy 4.000 négyszögöl területet bérelt, amelyen egymás után emelkedtek az egyes műhelyépületek.


A Rex-Lloyd vízicsóknakháza Néhány kész hajóval az előtérben. - Forrás: itthonrolhaza.hu

A gyártelep a parton épült, előtte, a vízen volt egy csónakház a vízen, a csónakokat pedig az öbölben, vagy éppen a nyílt Dunán, azaz helyben lehetett kipróbálni.

A vízi csónakházzal együtt hét épület, a hajóépítő műhely, a hajószerelde, a motor- , szerelő- és kovácsműhely, a gépház, a nagy raktár és az irodaépület álltak a telepen, és volt még három további épület is. Ebben az üzemben készültek versenycsónakok, de 17 méteres motorhajókat is építettek, melyeket szállító-, illetve vontatóhajóként is használhattak, de további felépítménnyel kiegészítve akár yacht is lehetett.

Itt épületek a Rex-Lloyd XIII. típusú versenycsónakok, melyek 6,4 méter hosszúak és 1,5 méter szélesek voltak. Ez a karcsú építés elég nagy sebességet tett lehetővé, de ezzel együtt is 6 személy szállítására voltak alkalmasak ezek a csónakok! Bár úgy igazán csak 1920 után indult be a gyár, de 1921-ben már arról számolt be a sajtó, hogy a gyár területén egyre fogynak a gyártmányok, mert „nagy érdeklődés mutatkozik a kivitelben és teljesítőképességben egyaránt kitűnő „Rex-Loyd“-hajók iránt”.

A „kis” gyár termelt a görög piacra, és több balkáni ország piacaira is.


A Rex Lloyd telepje az újpesti öbölben. - Forrás: itthonrolhaza.hu

Az előbbi mondatban az idézőjel, mert maga az építőműhely épülete 22×12 méter alapterületű volt, ahol két darab 15 méteres, és öt darab 9 méteres hajót építhettek egyidőben.

A gyár készített 7 méter hosszú túracsónakokat is, melyek borovi és tölgyfából készültek, és a beépített 24 lóerős motornak köszönhetően 26 km/h-ás sebességre volt képes. A motort a csónak közepén helyezték el, a csónak többi részén pedig hátul volt két fix ülőhely, oldalt pedig lehajtható ülésekkel szerelték fel, így összesen 7 személy utazhatott rajtuk.

Ez a túracsónak a margitszigeti versenyeken igen jónak bizonyult, hiszen a külföldi gyártmányokat is képes volt maga mögé utasítani.


A Rex-Lloyd hajógyár hajóépítőterme. - Forrás: itthonrolhaza.hu

Ahogy az a képeken látszik, ezek a csónakok bát fából készültek, de mégis meglepő módon szép, íves formájuk volt. Ez az igen jól felszerelt famegmunkáló műhelynek volt köszönhető, ahol szalag- és körfűrészek, gyalugépek működtek, működésüket pedig egy elkülönített kis helyiségben működő két gőzgép biztosította. Ez egyik közvetlenül a gépeket hajtotta, míg a másik a világítást biztosító dinamót hajtotta.

A zárt hajószerelde hasonló méretű csarnokban volt berendezve, ahol – többek között – a Rex-Lloyd XV. nevű versenyhajót is építették, ami csak az alacsony vízállás miatt – megfeneklett és propeller-törést szenvedett… – nem nyerte meg első versenyét, de aztán később már fényes győzelmeket aratott.

A 9 méter hosszú, és 1,8 méter hosszú hajóba akár 180 lóerős motort is beépíthettek, ami lehetővé tette az akár 70 km/h-ás sebesség elérését is!


A Rex-Lloyd hajógyár motorműhelye. - Forrás: itthonrolhaza.hu

A motorműhelyben készültek azok a motorok, melyek esetében sokat átvettek az autók és a repülőgépek motorjaiból, de sokkal robusztusabb felépítésűek voltak, mint a földi- és vízijárművekben alkalmazott társaik. Ehhez igen közel volt az anyagraktár, melyben a gyártás folyamatosságának biztosítására, a megrendelésekhez való rugalmas alkalmazkodás okán minimum 25 darab 20 és 180 lóerő közötti motort tároltak, várva arra, hogy beépíthessék őket.

Ezen túlmenően volt még egy fémmegmunkáló csarnok, egy faraktár, illetve egy irodai célra használt épület is, a gyárban a ’20-as évek elején pedig 120-150 munkás dolgozott, ami azt mutatja, hogy tényleg jól ment az üzlet!

Szóval volt ilyen is 1921-ben: 70 km/h-ás sebességgel a Dunán a magyar motorcsónakkal! (itthonrolhaza.hu)

Címlapkép: A Rex-Lloyd XV. versenycsónak – 1921. - Forrás: itthonrolhaza.hu
gazdaság
ipar
TECHNIKA
HAJÓ
motorcsónak
TÖRTÉNELEM
Profile picture for user Rambo
Rambo
Publikálva 2023.11.15. - 09:05
Módosítva 2023.11.15. - 09:12
A- A+

  • 2025. júniusi véradások

    2025. júniusi véradások

  • Kongatják a vészharangot a szakértők: rendkívül veszélyes folyamat indult el az óceánokban

    Kongatják a vészharangot a szakértők: rendkívül veszélyes folyamat indult el az óceánokban

  • Képek érkeztek a parajdi sóbánya belsejéből

    Képek érkeztek a parajdi sóbánya belsejéből

  • Kit néznek hülyének? Lázárék sikerként adják el, hogy a fapados KISS lesz a szegedi IC

    Kit néznek hülyének? Lázárék sikerként adják el, hogy a fapados KISS lesz a szegedi IC

  • Kiosztották a 17. KAFF díjait - a nagydíjat Tőkés Anna Az utolsó dobás című filmje kapta

    Kiosztották a 17. KAFF díjait - a nagydíjat Tőkés Anna Az utolsó dobás című filmje kapta

  • Hatalmas a tét: Folyik a szavazás a lengyel elnökválasztás második fordulójában

    Hatalmas a tét: Folyik a szavazás a lengyel elnökválasztás második fordulójában

  • Macron: Ha Kína nem képes távol tartani Észak-Koreát az ukrajnai háborútól, akkor a NATO megjelenhet Ázsiában

    Macron: Ha Kína nem képes távol tartani Észak-Koreát az ukrajnai háborútól, akkor a NATO megjelenhet Ázsiában

  • Váratlan fordulat az elektromos autók európai piacán

    Váratlan fordulat az elektromos autók európai piacán

  • A Kúria megsemmisítette a vasárnapi szivárványos felvonulást betiltó döntést

    A Kúria megsemmisítette a vasárnapi szivárványos felvonulást betiltó döntést

  • Rekordösszegű, 5,8 milliárdos bevételből lett veszteséges tavaly a Megafon

    Rekordösszegű, 5,8 milliárdos bevételből lett veszteséges tavaly a Megafon

  • Közel 800 milliárd forintos veszteséggel zárta a 2024-es évet a Magyar Nemzeti Bank (MNB)

    Közel 800 milliárd forintos veszteséggel zárta a 2024-es évet a Magyar Nemzeti Bank (MNB)

  • Orbán az iparkamara gyűlésén agitált Ukrajna ellen, és már 2026 utánra is megígért mindent a vállalkozóknak

    Orbán az iparkamara gyűlésén agitált Ukrajna ellen, és már 2026 utánra is megígért mindent a vállalkozóknak

  • Kezdenek eszmélni a poloskák, nagy takarodás követheti a nagytakarítást

    Kezdenek eszmélni a poloskák, nagy takarodás követheti a nagytakarítást

  • Brutális, 27 milliárd forintos veszteséget hozott össze az Aldi

    Brutális, 27 milliárd forintos veszteséget hozott össze az Aldi

  • Az ügy, amiben a Fidesz, a Mi Hazánk, a Transparency és a szélsőbaloldal is egyet tud érteni

    Az ügy, amiben a Fidesz, a Mi Hazánk, a Transparency és a szélsőbaloldal is egyet tud érteni

  • Nem épül meg az M0-ás körgyűrű, lesz helyette M100 és M10

    Nem épül meg az M0-ás körgyűrű, lesz helyette M100 és M10

  • Elon Musk annyira sok ketamint, gombát, és ecstasy-t fogyasztott az elnökválasztás előtt, hogy megadta magát a hólyagja, és még furcsábban viselkedett

    Elon Musk annyira sok ketamint, gombát, és ecstasy-t fogyasztott az elnökválasztás előtt, hogy megadta magát a hólyagja, és még furcsábban viselkedett

  • Kocsis Máté elkezdte listázni az újságírókat: „Ideje, hogy megismerjék egyre többen a nevüket, arcukat, életüket”

    Kocsis Máté elkezdte listázni az újságírókat: „Ideje, hogy megismerjék egyre többen a nevüket, arcukat, életüket”

  • Eltűnt a hódmezővásárhelyi főtér felújításával korábban megbízott cég, és vele együtt több tízmillió forint

    Eltűnt a hódmezővásárhelyi főtér felújításával korábban megbízott cég, és vele együtt több tízmillió forint

  • Lengyel Tamás elmondta, miért nem áll oda Magyar Péter mellé

    Lengyel Tamás elmondta, miért nem áll oda Magyar Péter mellé

  • Felszívódott Bayer Zsolt cégének profitja, miután tavaly nem kapott támogatást a Szerencsejáték Zrt.-től

    Felszívódott Bayer Zsolt cégének profitja, miután tavaly nem kapott támogatást a Szerencsejáték Zrt.-től

  • Kérek még

Maradjon velünk!

 

Rovatok

  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • Minden más

© 2011-2025 CIVILHETES /Középen állunk/

Lábléc menü

  • Impresszum
  • Jogi nyilatkozat
  • Adatkezelés
  • Régi CIVILHETES
Címlap
CIVILHETES
Független Közéleti Magazin
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • +
    • Időjárás
    • Kultúra
      • Film
      • Zene
    • Tudomány
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó
Clear keys input element