Ugrás a tartalomra
CIVILHETES
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • +
    • Időjárás
    • Kultúra
      • Film
      • Zene
    • Tudomány
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó

A hannoveri villamosok HÉV-ként való használata csak végső megoldás lehet

Belföld
2024.10.14.
Profile picture for user CIVILHETES
By CIVILHETES on
  • facebook-f
  • twitter
  • envelope
  • print

Hétfőn először ült össze főváros Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottsága, amelynek ülésén úgy döntöttek, megvizsgálják, hogy a múlt héten nyilvánosságra került HÉV-vonalak ritkítása ügyében a főváros tudna-e segíteni a felszabaduló régi villamosaival.

Az ülés után Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója az InfoRádióban elmondta, a köznyelvben hannoveriként ismert villamosokat jelentős átalakításokkal ugyan, de alkalmassá lehet tenni a HÉV-ek pótlására. A bizottság most arra kérte fel a BKK-t és a BKV-t, hogy vizsgálja meg ennek a lehetőségét.

„Ezek a TW 6000-es villamosok egyrészt 28 centiméterrel keskenyebbek, mint a HÉV-szerelvények, ami miatt a peront át kellene építeni, hogy ne legyenek mindkét oldalt 14 centiméteres távolságok. Az áramátalakítást is vizsgálni kell, hiszen más feszültségen közlekedik a HÉV, mint a villamos, ezért vagy a járműveken, vagy magán az áramátalakításon változtatásra lesz szükség. Még számos kérdéses dolog van, például a fékrendszer is, mivel a villamos sínfékrendszere bezavarhat a HÉV sínébe épített elektronikába. Elméletileg lehetséges, hogy közlekedjen TW 6000-es villamos a HÉV-eken, de részletesen meg kell vizsgálni, hogy milyen költséggel alakíthatók át a szerelvények és megérné-e egyáltalán” – sorolta Bolla Tibor. Hozzátette azt is, hogy ezek a villamosok 40-50 évesek, HÉV-ként való használatukkal tehát konzerválnának egy régi technikát.

Persze az sem mindegy, mennyi idő engedélyeztetni, illetve felújítani a módosított szerelvényeket. A várható árakkal kapcsolatban pedig elmondta: egy hannoveri villamos ciklusfelújítása, ami most esedékes is egyébként, átalakítás nélkül a 100-120 millió forint egyetlen szerelvény esetében. Ehhez jön az átalakítás költsége és az áramátalakítási munkák, összességében "súlyos milliárdokról" van szó.

Arra a kérdésre, hogy a villamos vagy a HÉV-viszonylat átalakítását látja-e megfelelőbbnek, Bolla Tibor elmondta: mindkettő kényszermegoldás, jelen pillanatban a legjobb lenne új szerelvényeket venni. A HÉV jelen pillanatban nagy vasúti rendszer alapján üzemel, míg a villamosok egy másikkal, mivel csak városi közlekedést látnak el. Mindkét forgatókönyvnek megvan az előnye és a hátránya, elvileg megoldható mindkettő, de meg kell várni a BKV és a BKK vizsgálatának eredményét az átalakításról, amit, mint a BKV vezérigazgatója ismét hangsúlyozta, csak végső megoldásként kezelnek.

A HÉV járatok ritkításának ügye a múlt héten került nyilvánosságra, miután a MÁV–HÉV Zrt. illetékesei jelezték a BKK-nak az erről szóló elképzeléseket. Ezt akkor egységesen visszautasította a főpolgármester és a fővárosi képviselők többsége. Lázár János építési és közlekedési miniszter először cáfolta az erről szóló híreket, majd menesztette a MÁV–HÉV Zrt. vezérigazgatóját.

 

Négypontos javaslatot fogadtak el az ülésen

Vitézy Dávid, a Városháza Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságának elnöke a bizottsági álláspontnak szánt négyes listát.

  1. A bizottság foglaljon állást akként, hogy nem ért egyet a tervezett, illetve általánosságban semmilyen szolgáltatáscsökkentéssel a HÉV-ek esetében, és a bizottság nyújtson be egy előterjesztést a közgyűlésnek, hogy a közgyűlés gyakorolja hivatalosan azt a jogkört, ami a szerződésben rendelkezésre áll.
  2.  "Van itt egy vita arról, hogy ez a szerződéses jogkör pontosan mire jó, vagy mire nem jó, de éppen ezért a kettes határozati javaslat arról szól, hogy a főpolgármester dolgozza ki a pontos jogérvényesítési eszköztárat, ami a főváros rendelkezésére áll ebben az ügyben.
  3. Kezdeményezzük azt, hogy foglaljon a Fővárosi Közgyűlés állást abban a tekintetben, hogy a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia szerinti tartalommal a H5-ös, H6-os, H7-es, H8-as, H9-es HÉV-ek, tehát az összes HÉV fejlesztése ütemezetten kezdődjön meg, és végre induljon meg a járműcsere ezeken a HÉV vonalakon.
  4. A főváros elővigyázatosságból a BKK és a BKV bevonásával vizsgálja meg annak a mind technikai, műszaki, mind jogi lehetőségeit, hogy adott esetben az idén érkező CAF-villamosok által létrehozott villamos-járműgazdálkodási mozgásteret kihasználva miként lehet a H7-es HÉV-en adott esetben, ha az állam erre nyitott, a BKV részéről besegíteni, és villamosüzemben átmenetileg - ameddig új HÉV-járművek nem érkeznek - az állami közszolgáltatás elvégzésében besegíteni.

Kiss Ambrus, a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója határozott felszólalásában azt kérte, ne vigyék az ügyet abba az irányba, hogy a főváros majd mindent megold. Az állam átvállalt közszolgáltatási feladatot a HÉV üzemeltetésével, de most az állam miatt kialakult egy helyzet, amelyet nem a fővárosnak kellene megoldania.

A BKV minden segítséget megad a helyzet megoldása érdekében, közölte a bizottság ülésén Bolla Tibor, a társaság vezérigazgatója, emlékeztetve, hogy 93 darab TV 6000-es és 6001-es szerelvényük van.

Az ülésen a Fidesz–KDNP képviselői nem vettek részt. Végül Vitézy Dávid javaslatát nyolc igen szavazat mellett, egyhangúlag megszavazták a tagok.

(Infostart)

Címlapkép forrása: wikipedia
VILLAMOS
HÉV
bkv
Bolla Tibor
Profile picture for user CIVILHETES
CIVILHETES
Publikálva 2024.10.14. - 16:32
Módosítva 2024.10.14. - 16:33
A- A+
  • facebook-f
  • twitter
  • envelope
  • print

  • Ha kedd, akkor benzinár-emelés

    Ha kedd, akkor benzinár-emelés

  • Fellázadtak a fideszes képviselő ellen: húsz év után nem indul egyéniben Tasó László

    Fellázadtak a fideszes képviselő ellen: húsz év után nem indul egyéniben Tasó László

  • Létezik? - "Mókus-kilátó: Esztergom új családbarát ékköve a Strázsa-hegyen "

    Létezik? - "Mókus-kilátó: Esztergom új családbarát ékköve a Strázsa-hegyen "

  • Milliók luxusra és egészségre – ilyen a közpénzes álommunkahely az NMHH-nál

    Milliók luxusra és egészségre – ilyen a közpénzes álommunkahely az NMHH-nál

  • Razzia a nagybanin: megtalálták, kitől foglalta le a NAV a 200 milliós balatoni jachtot

    Razzia a nagybanin: megtalálták, kitől foglalta le a NAV a 200 milliós balatoni jachtot

  • Több Citroën típus lehet életveszélyes!

    Több Citroën típus lehet életveszélyes!

  • A Fishing on Orfű szervezői nagy drograzziára figyelmeztetnek a fesztivál ideje alatt

    A Fishing on Orfű szervezői nagy drograzziára figyelmeztetnek a fesztivál ideje alatt

  • Devizaadósok: kinek lehet érdemes lépnie?

    Devizaadósok: kinek lehet érdemes lépnie?

  • Donald Trump megpróbált tárgyalni Iránnal, de az ajatollah nem volt elérhető, ezért parancsot adott a támadásra

    Donald Trump megpróbált tárgyalni Iránnal, de az ajatollah nem volt elérhető, ezért parancsot adott a támadásra

  • Így vásárolná meg a Fidesz a szavazatunkat 2026-ban

    Így vásárolná meg a Fidesz a szavazatunkat 2026-ban

  • Lemondott a Momentum szegedi elnöke, jövőre függetlenként indul a választáson

    Lemondott a Momentum szegedi elnöke, jövőre függetlenként indul a választáson

  • Jemen bejelentette: hivatalosan is háborúban áll az Egyesült Államokkal és Izraellel

    Jemen bejelentette: hivatalosan is háborúban áll az Egyesült Államokkal és Izraellel

  • "Hol a vonat?" – Egy magyar fejlesztő kreativitása többre vitte, mint a hivatalos vasúti tájékoztatás

    "Hol a vonat?" – A magyar lelemény legyőzte Lázár Jánost

  • Fokozódó forróság, heves záporokkal, zivatarokkal

    Fokozódó forróság, heves záporokkal, zivatarokkal

  • Aranybánya a Parlament mellett - A Matolcsy-család felemelkedése

    Aranybánya a Parlament mellett - A Matolcsy-család felemelkedése

  • Az USA beszállt a háborúba, Irán három fő nukleáris létesítményére mért csapást az amerikai légierő

    Az USA beszállt a háborúba, Irán három fő nukleáris létesítményére mért csapást az amerikai légierő

  • Az osztrák "Vonatinfón" a magyar járatok késéseit is könnyedén követhetjük

    Az osztrák "Vonatinfón" a magyar járatok késéseit is könnyedén követhetjük

  • Válságtanácskozást tart a Nemzetközi Atomenergia-ügynökség hétfőn

    Válságtanácskozást tart a Nemzetközi Atomenergia-ügynökség hétfőn

  • Koncz Zsuzsa a II. kerület díszpolgára lett

    Koncz Zsuzsa a II. kerület díszpolgára lett

  • Iráni hackertámadás érte Európát

    Iráni hackertámadás érte Európát

  • Tarjányi Péter: A világháború előszobájába léptünk

    Tarjányi Péter: A világháború előszobájába léptünk

  • Kérek még

Maradjon velünk!

 

  • instagram
  • facebook-f
  • twitter
  • coub
  • youtube

Rovatok

  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • Minden más

© 2011-2025 CIVILHETES /Középen állunk/

Lábléc menü

  • Impresszum
  • Jogi nyilatkozat
  • Adatkezelés
  • Régi CIVILHETES
Címlap
CIVILHETES
Független Közéleti Magazin
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • +
    • Időjárás
    • Kultúra
      • Film
      • Zene
    • Tudomány
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó
Clear keys input element