A jövő év elejétől fontos, mindannyiunkat érintő adminisztratív változás lép életbe: január 16-tól megszűnik a már jól ismert Ügyfélkapu.
Helyébe az Ügyfélkapu+ lép, illetve a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) alkalmazás lesz használható. Most az utóbbival kapcsolatban gyűjtöttük össze az 5 legfontosabb kérdést és választ a gördülékeny használat érdekében.
A jövő év elejétől fontos, mindannyiunkat érintő adminisztratív változás lép életbe: január 16-tól megszűnik a már jól ismert Ügyfélkapu. Helyébe az Ügyfélkapu+ lép, illetve a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) alkalmazás lesz használható. Korábbi cikkünkben az Ügyfélkapu változásait jártuk körbe és írtuk le részletesen, pontról-pontra a váltáshoz szükséges lépéseket. Most pedig a DÁP-pal kapcsolatos leggyakoribb kérdéseket és válaszokat gyűjtöttük egybe. Első rész.
1. Mi fán terem a DÁP, azaz a Digitális Állampolgárság Program? És miért lesz ez jó nekünk?
A digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló törvény jelenlegi változata szerint a kormánynak meggyőződése: az információs és a kommunikációs technológiák fejlődése gyökeres átalakulásokat hozott az életünkbe. Éppen ezért elérkezettnek látták az időt, hogy átemeljék az állam és a társadalom kapcsolatát a digitális térbe.
Vagyis a kormányzat célja a digitális állampolgárság megteremtése, illetve a törvény szövegét idézve: „hogy felhasználóbarát alapokra helyezze a digitális térben történő ügyintézést és szolgáltatások nyújtását.” Tehát az átállás arról szól, hogy biztonságosabb, korszerűbb, egyszerűbb és minél egységesebb online ügyintézési rendszert teremtsenek, amely kellően biztonságos is.
A Digitális Állampolgárság Programot 2022-ben azzal a céllal fogadta el a kormány, hogy megfogalmazásuk szerint felhasználóbarát alapokra helyezzék a közigazgatást, és megteremtsék a kényelmes, egyben hatékony hivatali ügyintézés feltételeit. Az eredeti tervek alapján 2026-ig minden fontosabb, közigazgatást érintő ügynek mobiltelefonnal elintézhetőnek kell lennie.
Magának a programnak a központi eleme a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás: amelyre regisztrálva tudunk majd „ügyezni”.
2. Mi kell ahhoz, hogy digitális állampolgárok legyünk és tudjunk a DÁP-ra regisztrálni?
Mindenekelőtt:
- 14 évnél idősebb életkor;
- érvényes személyazonosító okmány, mint személyi igazolvány vagy útlevél, illetve jogosítvány;
- megfelelő okostelefon;
- és egy hozzá tartozó magyar telefonszám.
Figyelem! A DÁP alkalmazás azonban nem kompatibilis mindegyik okostelefonnal, tehát nem használhatjuk akármilyen készüléken, legfőképpen a régebbi verziókon. Ugyanakkor a jó hír, hogy az applikációt mind iOS, mind androidos eszközökön futtathatjuk.
Ahhoz, hogy az alkalmazás megfelelően működjön, az okoseszköznek az alábbi követelményeknek kell megfelelnie:
- iOS 16, iPadOS 16 vagy újabb operációs rendszer;
- Android 10 vagy újabb operációs rendszer;
- feltört, azaz jailbreakelt vagy rootolt eszközön az alkalmazás nem használható.
- Huawei készülékeken nem használható az alkalmazás, kivéve azokat, amelyeken Android operációs rendszer fut (nem pedig Magic OS), valamint amelyeken hivatalosan elérhetők a Google szolgáltatásai, köztük a Google Play.
3. Hogyan jutok el a DÁP-univerzumba? Hogyan működik a regisztrációs folyamat?
Alapvetően két út áll előttünk:
- amennyiben 2021. június 23. után kiállított eSzemélyi igazolvánnyal rendelkezünk, online is regisztrálhatunk a Digitális Állampolgár mobilalkalmazásban – feltéve, ha korábban aktiváltuk az eSzemélyi igazolványt és tudjuk annak PIN-kódját is;
- viszont ha nincs eSzemélyi igazolványunk vagy ha van is, de inkább személyesen regisztrálnánk, akkor el kell látogatnunk egy általunk kiválasztott, szimpatikus kormányablakba, ahol el tudjuk végezni a regisztrációs folyamatot: ehhez érdemes előre online időpontot foglalni.
Figyelem! A kormányablakban történő regisztrációhoz mindenképpen rendelkeznünk kell személyi azonosítóval. Ez a lakcímkártyáján található 11 jegyű számsor.
Tehát ha a kormányablakban regisztrálunk, mindenképpen legyen nálunk:
- az érvényes személyi igazolványunk vagy az útlevelünk vagy a jogosítványunk;
- és a lakcímkártyánk;
- az okostelefonunk, amire már telepítettük a Digitális Állampolgár mobilalkalmazást;
- a mobilinternetünkre szintén szükségünk lesz.
Kollégánk még szeptemberben végezte el az egyik kormányablakban a regisztrációs folyamatot, élményeit az ügyintézéssel kapcsolatban ITT írta meg.
4. Jelenleg milyen ügyeket intézhetünk a DÁP appon keresztül? Mire jó momentán az alkalmazás?
- Személyazonosság igazolása: ha például megállít és igazoltat a rendőr, akkor a személyi igazolvány, az útlevél vagy a jogosítvány helyett az alkalmazásban lévő QR-kóddal is igazolhatjuk magunkat;
- Rendszerezett személyes adatbank: egy helyen megtalálhatóak lesznek a személyes adataink (többek között a személyi igazolványunk száma, a TAJ számunk, az adóazonosító jelünk, az útlevelünk száma, stb.), és ha úgy rendelkezünk, ezeket egy az egyben tovább is küldhetjük az illetékeseknek, például a munkahelyünknek, amennyiben erre szükség lenne;
- Erkölcsi bizonyítvány: az appon keresztül egy gombnyomással igényelhetünk digitális hatósági erkölcsi bizonyítványt, amellyel igazolhatjuk, hogy büntetlen előéletűek vagyunk és nem állunk a közügyektől eltiltás hatálya alatt.
- Időpontfoglalás a kormányablakba.
5. 2026-ig milyen újabb és újabb funkciókkal bővül majd a DÁP program és milyen sorrendben?
A kormányzati tervek szerint, a teljesség igénye nélkül:
- Hamarosan elvileg érkezik a digitális aláírás funkció;
- 2025 első negyedévében a szelfis azonosítás is élesedik, ami azt jelenti, hogy a személyi igazolványunk vagy az útlevelünk befotózásával és egy szelfivel is regisztrálhatunk a DÁP-appba;
- 2025 harmadik negyedévére a rendszer szeretné lehetővé tenni a QR-kódos bejelentkezést a piaci szolgáltatóknál, ami azt jelenti, hogy például a bankok és a közműszolgáltatók felületeire is bejelentkezhetünk majd a DÁP mobilalkalmazással;
- ugyanekkora tervezik elérhetővé tenni az elektronikus aláírás funkciót a piaci szolgáltatóknál, tehát ügyfélként a bankok és a közműszolgáltatók dokumentumait is aláírhatjuk az app segítségével;
- 2025 negyedik negyedévére a nagy ugrás az lenne, hogy a gépjármű adás-vétel, és annak összes bürokráciája is teljes egészében levezényelhető lesz a Digitális Állampolgár mobilalkalmazással
- 2026-ban ha minden jól megy, az ePosta és az eFizetés is elérhető lesz.
(Economx)