Ez a vég kezdete lehet a német ipar számára A VW legalább három németországi gyárának befellegzett, de minden üzemben leépítések lesznek.
A német és nemzetközi sajtó információi szerint a Volkswagen vezetése három németországi üzemét zárja be, és több tízezer alkalmazottjától válik meg. Ez több mint leépítés, ez a német ipar ikonjának és vele magának a német iparnak a mély válságára utal. A Volkswagen szerdán tesz hivatalos bejelentést, és ha a sajtó információit erősítik meg, az komoly politikai hullámokat fog vetni.
A Die Welt német lap szerint az egykor világ legnagyobb autógyártó konszernjeként számon tartott VW legalább három németországi gyárát zárja be és több tízezer alkalmattját rúgja ki.
Ez a drámai lépés jóval többet jelent egy gazdasági problémánál. 87 éve nem történt olyan, hogy Németországban üzemeket zárjanak be tömeges elbocsátások kíséretében. A Volkswagennek ráadásul van egy 1993-as szerződéses kötelezettsége a munkahelyek védelméről, amit nemrég felmondtak. Mindeközben a Alsó-Szászországnak – ahol hat VW-üzem működik – 20 százalékos részesedése van a cégben, és a szabályok szerint ez blokkoló kisebbséget biztosít a német tartománynak.
A hírek szerint ráadásul nem csak három üzem van veszélyben, hanem gyártáscsökkentés várható minden németországi VW üzemben.
Az egyik legvalószínűbb célpontja az üzembezárásoknak az osnabrücki gyár, amely nemrég lecsúszott arról a lehetőségről, hogy a Porsche népszerű modelljeit gyárthassa.
Fontos részlet, hogy egyes üzemeket és részlegeket bezárnak, vagy átköltöztetnek külföldre.
A VW Németországban tíz üzemet működtet jelenleg, közvetlenül 120 ezer embernek ad munkát, további százezrek munkája függ a konszerntől a beszállító láncokon keresztül. A tíz üzemből hat Alsó-Szászországban, három Szászországban egy Hesszen tartományban működik. Bizonyos fokú visszavágásokra mindenhol sor kerül.
A szakszervezetek és az alkalmazottak figyelmeztetették a cégvezetést, hogy „forró tél” elé nézhetnek, ha nem veszik figyelembe a munkások jogait és követeléseit.
A kormány óvatosan fogalmaz. A német ipar általánosságban megroppant, a vegyipar kvázi összeomlott, a fele külföldre menekül. Olyan fokú deindusztrializáció megy végbe Németországban, ami egész Európára hatással lesz.
A Reuters hírügynökség azt írja -, amivel a legtöbben régóta tisztában vannak -, hogy a VW kálváriájának hátterében az olcsó orosz energiaforrásokról való leválás áll, és az, hogy emiatt Németország elvesztette versenyképességét az ázsiai autógyártókkal szemben.
Arról már kevesebben tesznek említést, hogy az amerikai külpolitikai érdekeket követő német zöldek tűzzel vassal küzdenek azokért az uniós klímapolitikai célokért, amelyek szintén nagyban hozzájárultak a német ipar megroppanásához – mindeközben a világ károsanyag-kibocsátásának harmadáért továbbra is az USA és nem Európa felelős…
Jelen pillanatban az orosz-ukrán háborúra adott brüsszeli válaszoknak köszönhetően az Egyesült Államokban 3-4-szer olcsóbb az energia. Az USA ráadásul egy 360 milliárd dolláros adókedvezmény-csomagot vezetett be, amellyel lényegében kiszippantja Európából a működőtőkét. Pár éve még Közép-Európában akart a VW gyárat nyitni, ám tavaly végül úgy döntött, hogy az üzemet az USA-ba költözteti. Most pedig a német gyárakat építi le – lehet találgatni, hogy a felszabaduló kapacitások hol jelennek majd meg… (Körkép.sk)