Rákveszélyről szóló címkét kellene minden alkoholos italra felhelyezni az amerikai tisztifőorvos véleménye szerint.
Az alkoholos italok címkéjén figyelmeztetést kellene feltüntetni a rákos megbetegedések kockázatairól – közölte pénteken az Egyesült Államok tisztifőorvosa. Ez az intézkedés, ha elfogadják, az ágazatot a dohánytermékekhez hasonló, szigorúbb szabályozás felé terelheti.
Vivek Murthy tisztifőorvos rámutatott, hogy az alkoholfogyasztás legalább hétféle rák – köztük a mell-, vastagbél- és májrák – kockázatát növeli, de az amerikai fogyasztók többsége nincs ennek tudatában.
Murthy javasolta az alkoholfogyasztási irányelvek felülvizsgálatát, hogy az emberek mérlegelhessék a rák kockázatát, amikor eldöntik, fogyasztanak-e alkoholt és milyen mennyiségben. Jelenleg az amerikai táplálkozási irányelvek szerint a férfiak számára napi legfeljebb két, a nők számára pedig napi egy ital ajánlott.
„Az alkoholfogyasztás az Egyesült Államokban a harmadik leggyakoribb megelőzhető rákos megbetegedési tényező a dohányzás és az elhízás után” – áll a tisztifőorvos hivatalának közleményében. A jelentés szerint az elfogyasztott alkohol típusa nem számít.
Murthy tanácsa nyomán több alkoholgyártó, köztük a Diageo, Pernod Ricard, Anheuser-Busch InBev és Heineken részvényei több mint 3%-kal estek.
Az Egyesült Államok legnagyobb szeszesital-gyártókat képviselő szövetsége, egy friss jelentésére hivatkozott, amely szerint a mérsékelt alkoholfogyasztás alacsonyabb halálozási arányhoz vezethet, ugyanakkor növeli a mellrák kockázatát.
„Az alkoholtermékek jelenlegi egészségügyi figyelmeztetései régóta tájékoztatják a fogyasztókat az alkoholfogyasztás lehetséges kockázatairól” – mondta Amanda Burger, a DISCUS tudományos alelnöke, hozzátéve, hogy senkinek sem szabad egészségügyi előnyök reményében alkoholt innia.
Az Egyesült Államok Sörgyártók Intézete a felelős alkoholfogyasztás népszerűsítésére hívta fel a figyelmet.
Nem világos, hogy a tisztifőorvos javaslatait mikor vagy egyáltalán elfogadják-e. Joe Biden kormányzata hamarosan véget ér, és Murthy-t várhatóan Janette Nesheiwat válthatja, aki egy sürgősségi klinikai lánc igazgatója New Yorkban és Donald Trump leendő elnök választottja.
Trump, akinek testvére alkoholizmusban halt meg és aki maga nem fogyaszt alkoholt, régóta figyelmeztetett az alkoholfogyasztás kockázataira. Robert F. Kennedy Jr., Trump jelöltje az egészségügyi és humán szolgáltatások miniszteri posztjára, nyíltan beszélt a heroinnal és alkohollal kapcsolatos múltbeli küzdelmeiről, és elmondása szerint részt vesz az Anonim Alkoholisták ülésein.
A címkék frissítéséről szóló döntést végül a Kongresszus hozza meg.
„KIS CIME”
visszaidézi a tisztifőorvosi hivatal dohányzás elleni korai fellépését, amely 1964-ben kezdődött egy jelentéssel, amely kimutatta, hogy a dohányzás rákot okozhat. Ez a jelentés indította el a dohánytermékekre vonatkozó figyelmeztető címkék bevezetését és az egyre szigorodó szabályozás évtizedeit.
Az amerikai alkoholos italok már most is hordoznak figyelmeztetéseket, például hogy az alkoholfogyasztás terhesség alatt születési rendellenességeket okozhat, és ronthatja a gépkezeléshez szükséges ítélőképességet. Ezek kis betűkkel szerepelnek a csomagolás hátulján, és 1988-as bevezetésük óta nem változtak.
Murthy ajánlásai a meglévő címkék frissítésére irányulnak, nem pedig új, cigarettaszerű, minden csomagon feltűnően látható figyelmeztetések bevezetésére.
Elemzők szerint azonban a cigarettára vonatkozó figyelmeztetések kevés hatást gyakoroltak a dohányzás visszaszorítására, mivel a szokások megváltoztatása nehéz.
„A figyelmeztető címkék nem jelentik azonnal az alkoholgyártók végét, de növelik az iparágra leselkedő hosszú távú fenyegetéseket” – mondta Blake Droesch, az eMarketer elemzője.
Az Egyesült Államokban, amely sok nyugati gyártó egyik legnagyobb piaca, az alkohol eladásai csökkenő tendenciát mutatnak a világjárvány utáni fellendülést követően. Az árbevételt tovább fenyegetik a közelgő vámok, és hosszabb távon az iparág versenytársai, például a kannabisz, valamint az alacsonyabb volumenű fogyasztás, mivel a fiatalabb generációk egyes piacokon kevesebbet isznak, mint korábbi társaik.
A sörgyártók azonban előnyöket élveznek az egészségesebb életmód felé való elmozdulásból, mivel az alacsony vagy alkoholmentes termékek gyors növekedést mutatnak. A Heineken 0.0 például tavaly 16 piacon kétszámjegyű növekedést ért el.
„ÉLETEKET MENTENI”
A közegészségügyi szervezetek, például az Egészségügyi Világszervezet (WHO) is egyre nagyobb figyelmet fordítanak az alkoholra, miután előrelépést értek el a szigorúbb dohányzási szabályozásban.
A WHO szerint nincs biztonságos alkoholfogyasztási szint, és még kis mennyiségű alkohol is árthat az egészségnek – ez az álláspont feszült vitákat váltott ki a mérsékelt ivás hatásairól és társadalmi szerepéről.
A Mayo Klinika szerint a mérsékelt alkoholfogyasztás esetén az egészség
gyi kockázat alacsony, de a fogyasztás mértékének növekedésével arányosan nő a kockázat. A tisztifőorvos jelentése szerint a magasabb fogyasztás növeli a kockázatokat, és napi két ital elfogyasztása körülbelül 100 nőből öt és 100 férfiból három számára jelentene megnövekedett rákkockázatot.
A jelenlegi amerikai táplálkozási irányelvek 2025-ig érvényesek, és a Diageo, valamint a Heineken cégek lobbiztak a tisztviselőknél a változás előtt – derült ki a lobbitevékenységi jelentésekből –, mivel aggodalmuk szerint az Egyesült Államok elfogadhatja a WHO nyelvezetét a biztonságos fogyasztás körül.
Más országok irányelvei már tartalmaznak ilyen nyelvezetet, míg például Írország már lépett a figyelmeztető címkék bevezetése felé.
Egyes tudósok egy 2017-es tanulmányban azzal vádolták az ipart, hogy félrevezeti az embereket az alkoholfogyasztás és a rákos megbetegedések közötti kockázatokkal kapcsolatban. A DISCUS szerint a kutatók alkoholellenes elfogultságot mutattak, és tanulmányuk szelektív volt. (Reuters)