Zuhanórepülésben vannak a Tesla eladásai Európa-szerte, és most már az eddig stabilnak számító brit piac is megtört.
A friss adatok szerint a vállalat eladásai az Egyesült Királyságban több mint két éve nem látott mélypontra estek, miközben versenytársai – köztük a Volkswagen és a kínai BYD – látványos növekedést mutatnak, és a szélesebb piacon is alapvetően nőtt a kereslet. A Tesla gyengélkedésének hátterében nemcsak termékciklusváltás, hanem politikai és reputációs problémák is állnak.
Nagy visszaesés a brit piacon
A New AutoMotive kedden közzétett adatai szerint a Tesla eladásai több mint kétéves mélypontra estek az Egyesült Királyságban, mindössze 536 új autót értékesítettek, szemben a 2024 áprilisi 1404 darabbal,
ami 61,8 százalékos visszaesést jelent.
Az Egyesült Királyság korábban kivételt jelentett a Tesla európai eladásainak zuhanásában, de az áprilisi adatokkal együtt a márka piaci részesedése az elektromos járművek piacán 9,3%-ra csökkent az év elejétől számítva.
Az Egyesült Királyságban az elektromos autók regisztrációja összességében 6,9%-kal nőtt áprilisban, ami lassulást jelent az előző hónaphoz képest. A Tesla visszaesése mindazonáltal messze alulmúltja a szélesebb piac teljesítményét. Ezzel szemben a Volkswagen elektromos autóinak eladásai 194%-kal, 2314 járműre emelkedtek az Egyesült Királyságban az elmúlt hónapban, míg a kínai BYD regisztrációi 311%-kal, 1419 autóra nőttek.
Az áprilisi visszaesés azért is fájdalmas a Tesla számára, mert az Egyesült Királyság volt az első negyedévben a cég legnagyobb európai piaca, ahol összesen 12 632 autót értékesített az év első három hónapjában. Ez a cég összeurópai eladásainak 23,4 százalékát jelentette.
A vállalat a megújított Model Y bevezetésével készül felvenni a versenyt az európai és kínai elektromosautó-gyártókkal, de a cég brit weboldala szerint ennek kiszállításai várhatóan csak júniusban kezdődnek, így még biztosan néhány hónapba telik, mire az eladási adatokból kiderül, hogy a frissített változat visszanyerte-e a vásárlók bizalmát.
A termékciklusváltás mellett azzal is magyarázható a cég gyenge teljesítménye, hogy Donald Trumphoz való közelsége, és a szélsőjobboldali politika felkarolása miatt Európában tüntetések indultak Elon Musk és a vállalat ellen, valamint vandalizmus történt a bemutatótermekkel, és a töltőállomásokkal szemben szerte az Egyesült Államokban és Európában.
Miután a cég első negyedéves globális eladásai és profitja elmaradt a várakozásoktól, Musk két héttel ezelőtt bejelentette, hogy kevesebb időt szentel a Trump-adminisztrációnak, és többet fordít a vállalat irányítására.
Folytatódik a lejtmenet Európában
A Tesla eladásai más európai kulcspiacokon is többéves mélypontra estek múlt hónapban, így az autógyártó eladásai már a negyedik egymást követő hónapban csökkentek Európa jelentős részén.
Az első negyedévben a teljesen elektromos autók értékesítése 28%-kal nőtt Európában, míg a Tesla eladásai 37,2%-kal zuhantak.
- Svédországban a Tesla áprilisi újautó-eladásai 80,7%-kal zuhantak, 2022 októbere óta a legalacsonyabb szintre.
- Hollandiában 73,8%-kal csökkentek az eladások, ami 2022 óta a leggyengébb érték az adott hónapban.
- Portugáliában 33%-kal esett vissza az értékesítés, ami nagyobb visszaesés, mint az előző hónapban.
- Dániában 67,2%-kal estek vissza az eladások.
- Franciaországban 59,4%-os visszaesésről számoltak be.
Eközben a Tesla Norvégiában, Svédországban, Németországban, Nagy-Britanniában és Franciaországban autóhitel-kedvezményeket és egyéb pénzügyi ösztönzőket kínál meglévő modelljeinak vásárlása esetén, hogy ezzel is növelje a keresletet.
Azért nem mindenhol zuhannak az eladások, Norvégiában és Olaszországban 11,8%-kal, illetve 29,3%-kal nőttek a cég regisztrációi áprilisban a norvég közúti szövetség és az olasz közlekedési minisztérium adatai alapján.