Három év alatt 3,6 milliárd forintért javíttatná és tartatná karban a Magyar Honvédség régi, szovjet gyártmányú helikoptereit – erről jelent meg felhívás az uniós közbeszerzési értesítőben.
A hadiipari beszerzésekért felelős állami cég, a Védelmi Beszerzési Ügynökség a Magyar Honvédség régi szovjet harci helikoptereinek javítási és karbantartási szolgáltatásaira tett közzé tárgyalásos közbeszerzésre szóló ajánlati felhívást a minap az EU-s értesítőben (TED). A felhívás Mi-17 és Mi-24 típusú helikopterek fenntartására szól, és 2026 végéig összesen nettó 2,8 milliárd forint (bruttó 3,6 milliárd) értékű javítási, karbantartási munkát rendelnének meg a Magyar Honvédség számára úgy, hogy a keretösszeg 70 százalékáig biztos költést vállal a kiíró.
A keretösszeg tervezett éves felhasználása:
- 2023. évben: nettó 359 097 220,- Ft
- 2024. évben: nettó 1 062 992 126,- Ft
- 2025. évben: nettó 866 141 734,- Ft
- 2026. évben: nettó 551 181 100,- Ft
A közbeszerzésről a DK szakpolitikusa, Vadai Ágnes is posztolt a Facebookra, és feltette a kérdést: Vajon miért ír ki felújítási pályázatot a kormány Mi-17 és Mi-24 típusú helikopterekre, ha high-tech a haditechnika itthon? Alighanem azért, mert az alapvetően a ‘70-es és ‘80-as évek szovjet technikáját képviselő helikopterekből összesen még mintegy tucatnyi van még a honvédségnek. Persze kisebb-nagyobb felújításokon időközben ezek a légi járművek átestek.
A Mi-17-esekből öt van még használatban, a még hadrendben lévő nyolc Mi-24-es pedig 2019-ben érkezett vissza Magyarországra az oroszországi nagyjavításból, ahol korszerűsítési munkákat is végeztek a gépeken. A most kiírt tender 2026-os záródátuma alapján ez a helikopterek utolsó karbantartási ciklusa lehet, legalábbis korábbi hírek szerint körülbelül 2025-ig tervezték hadrendben tartani őket.
Annál is inkább, mert közben komoly fejlesztési programot indított a honvédség a légi járművek terén. Még 2018-ban döntöttek tizenhat új helikopter beszerzéséről és a kormány választása az Airbus H225M típusára esett. Ezekből az első két példány a franciaországi gyártóüzemből idén júliusban érkezett meg a Kiss József 86. Helikopterdandár szolnoki repülőterére, míg az újabb kettő november 6-án, decemberben pedig még kettőt várnak.
Szintén 2018-ban született az elhatározás és szintén Airbus-gépekre esett a választás egy másik jelentős honvédségi helikopterbeszerzésnél. A szaktárca akkor húsz új H145M típusú helikopterről is szerződést kötött az Airbusszal, ezeket a gépeket viszont azóta mind leszállították és hadrendbe is álltak. Ezek egyike volt egyébként az, amelyik idén júniusban egy horvátországi gyakorlaton lezuhant – a balesetben a háromfős személyzet minden tagja meghalt. (hvg.hu)