Furcsa bírságelkerülési lehetőségről ír a Traffix.hu, amely arról értekezik, hogy havi 5000 forintos költséggel meg lehetne úszni a gyorshajtásos büntetéseket.
Egyre többen nem sajnálnak havi pár ezer forintot arra, hogy hajléktalanok nevére létrehozott fantomcégek segítségével "tüntessék el" autójukat abból a célból, hogy az objektív felelősség elve alatt büntetlenül szabálytalankodjanak az utakon. Öreg, olcsó autók "előnyben".
A blogportál birtokába jutott állítólagos rendőrségi jelentés szerint tízezres nagyságrendben közlekednek az ország útjain olyan autók, amelyeket élelmes "vállalkozók" gyakorlatilag mentesítettek a közigazgatási bírságok, vagy akár az autópályadíjak befizetése alól. Úgy tűnik, komplett szolgáltatási szektor épült ki arra, hogy aki szeretne megfoghatatlan, utolérhetetlen fantomként száguldozni alig havi pár ezer forintos díjért, megválthassa a gyorshajtásokat, piros lámpán áthajtásokat, matricadíjakat.
A módszer a portál szerint nagyon egyszerű: papíron el kell adnunk az autónkat egy olyan cégnek, amely jellemzően egy utolérhetetlen hajléktalan nevén van kamu címre bejelentve, így soha, semmilyen postai küldeménnyel nem lehet megtalálni ezeket a cégeket. Az eladással egyidejűleg készül egy dátum nélküli másik adásvételi szerződés is, amellyel az eladó bármikor visszaveheti autóját, valamint egy kölcsönadási szerződés, amely birtokában a kocsit továbbra is jogszerűen használhatja, vezetheti ez a korábbi és jövőbeli valódi tulajdonos. A "szolgáltatás" díja lehet egy 5000 forint körüli összeg.
Mint a portál megjegyzi, a hatályos szabályozás szerint az objektív felelősség alapján kiszabott közigazgatási bírságok, valamint a matrica nélküli autópálya-használati pótdíjak nem a járműhöz, hanem az üzembentartóhoz, illetve tulajdonoshoz kötődnek. Ha ez a személy (illetve cég) elérhetetlen, a bírság behajthatatlan, a kocsit ténylegesen vezető ember pedig, ha csak el nem kapják egy megállításos akcióban, sosem lát többé semmilyen csekket, akármilyen gyorsan is tép át a VÉDA-kapukon, akárhányszor hajt fel a sztrádára.
Az ilyen cégeket "dobós cégeknek" nevezi a portál, az elnevezés onnan ered, hogy a cégeket rendszeresen "ledobják", lecserélik, országosan több száz ilyen vállalkozás lehet, amely egymásnak passzolgatja az autókat - illetékmentesen.
A blog még arról is "tud", hogy mivel ezek a cégek nemritkán száznál is több kocsit menedzselnek, összességében tízezres nagyságrendű szabadon száguldozó kocsi lehet érintett, a behajthatatlan bírságok pedig éves szinten milliárdos tételt tehetnek ki, a számok folyamatosan nőnek.
Budapesten a behajthatatlan bírságok aránya már 5 százaléknál tarthat.
Az érintett autók jellemzően kis értékű, idősebb járművek lehetnek.
A hazai közlekedésrendészet több mint öt éve ismeri ezt a jelenséget, de mindezidáig sem a Belügyminisztériumon belül, sem más minisztériumok bevonásával nem sikerült megoldást találni a problémára - írja még a blog. (Infostart)