Orbán Viktor és a Fidesz legismertebb politikai szlogenjeiről az elmúlt 15 évből (2010-től napjainkig). Ezek jellemzően a választási kampányok, nemzeti konzultációk, illetve kormányzati kommunikációk során hangzottak el.
2010-es választások
- Itt az idő! - A 2010-es választások előtt használták, erőteljes változást ígértve az MSZP-kormányok után. A fáradt, csalódott választókat szólították meg, azt sugallva, hogy eljött a korszakváltás pillanata.
- Magyarország jobban teljesít (később, kormányzás alatt terjedt el) - 2012-től központi kormányzati szlogen lett. Ezzel a gazdasági és társadalmi eredményeket hangsúlyozták, még akkor is, ha azok vitatottak voltak. Ezt sokszor láttuk plakátokon, reklámokban, TV-ben.
2014-es választások
- Folytatjuk! - 2014-es kampány hívószava, amely a folytonosságot ígérte. A Fidesz sikeresnek minősítette addigi kormányzását, és azt hangsúlyozta, hogy a megkezdett utat viszik tovább.
- Jobban teljesítünk - A 2016-2018 közötti időszakban a Fidesz fő szlogenje lett, főleg a menekültválság idején. A kormány Brüsszelt egyfajta "külső ellenségként" ábrázolta, ami szerinte káros döntéseket kényszerítene Magyarországra, különösen a migráció terén.
- Magyarország előre megy, nem hátra
2018-as választások
- Családok éve - 2018-ban kiemelt szerepet kapott a családpolitika. Komoly állami támogatásokat jelentettek be a családok számára, és ezt a kommunikációban is hangsúlyozták.
- Állítsuk meg Brüsszelt! - A 2016-2018 közötti időszakban a Fidesz fő szlogenje lett, főleg a menekültválság idején. A kormány Brüsszelt egyfajta "külső ellenségként" ábrázolta, ami szerinte káros döntéseket kényszerítene Magyarországra, különösen a migráció terén.
- Stop Soros - 2018-ban jelent meg erősen. A sorosozás egy tudatos kommunikációs stratégia része, amivel a kormány egy személyhez köthető ellenségképet teremtett, és ezzel mobilizálta saját szavazótáborát.
- Nekünk Magyarország az első - Ezzel a haza védelmének fontosságát emelték ki, szembeállítva a globalizációval, EU-s és migrációs folyamatokkal.
- Több munkahely, kevesebb adó
2022-es választások
- Magyarország előre megy, nem hátra (ismét visszatérő szlogen) - Visszatérő szlogen, 2022-ben rendkívül hangsúlyossá vált. Azt sugallja, hogy csak a kormány (és nem az ellenzék) képes a fejlődést biztosítani, míg az ellenzék visszafordulást jelentene a Gyurcsány-korszakba.
- Őrizd meg a békét! - Az orosz-ukrán háború kezdetekor vált központi üzenetté. A kormány azt kommunikálja, hogy csak ők tudják megóvni az országot a háború közvetlen hatásaitól.
- Gyermekeket a családoknak, ne genderpropagandát -
- Az LMBTQ-jogokkal és gender-témákkal szembeni plakátkampányok, amivel a hagyományos családmodellt, illetve a gyermekvédelmet emelték ki.
- Csak a Fidesz
Egyéb központi szlogenek, gyakori motívumok:
- Nem hagyjuk!
- Elég volt!
- Többet érsz!
- Állítsuk meg a migránsokat! - Fokozódó migrációs retorika, fő üzenete a határok védelme és az idegenekkel szembeni szigor.
- Állítsuk meg Brüsszelt!
- Stop Gyurcsány! Stop Karácsony! (2021 előválasztás utáni feliratokon) - 2021-es ellenzéki előválasztás alatt és után jelent meg, erőteljes ellenségkép építés a volt miniszterelnök és az ellenzék főpolgármestere irányába.
Nemzeti konzultációk jellemző szlogenjei:
- Állítsuk meg Brüsszelt!
- Állítsuk meg a migrációt!
- Állítsuk meg Sorost!
Közelmúlt (2023–2024)
- Béke és biztonság
- Megvédjük Magyarországot - Általános üzenet, amely a függetlenségre, Brüsszel kritikájára, illetve a magyar érdekek védelmére fókuszál.
- Megvédjük a rezsicsökkentést - Az emelkedő energiaárak időszakában (2022–2023) kiemelten szerepelt. A kormánypárt a lakossági rezsicsökkentés védelmével próbálta magát a kedvezőbb színben feltüntetni.
- Nem engedünk a külső nyomásnak
Ezekben a szlogenekben és kommunikációs stratégiában közös:
- Egyszerűség: Egy mondatban összefoglalhatók, könnyen érthetők, jól skandálhatók.
- Ellenségkép: Gyakran valamilyen “külső ellenség” (Brüsszel, Soros, migránsok, Gyurcsány stb.) ellen mozgósítanak.
- Pozitív üzenet: Sokszor a védelem, fejlődés, stabilitás ígéretét mutatják.
- Ismétlés: Rendkívül következetesen, minden csatornán, hosszú időn át sulykolják ugyanazt az üzenetet.
Címlapkép forrása: Koszticsák Szilárd/MTI/MTVA