Ez a vonat már elment?
A Škoda Transportation Group szakmai befektetőként beszáll a spanyol nemzeti pénzügyi csoport, a CriteriaCaixa mellé a spanyol vonatgyártó, a Talgo felvásárlásáért folytatott harcban, és ezt üdvözli a spanyol kormány – írja az El Economista spanyol gazdasági lap.
Ez annak fényében érdekes, hogy a nagysebességű vonatokat gyártó cégre korábban ajánlatot tett a Mol-csoportot és állami Eximbankot háta mögött tudó MaVag (Magyar Vagon) Csoport, de az már kezdetben sem tetszett a spanyol kormánynak. A spanyol ellenérzés oka az, hogy Sánchez-kormány nem rokonszenvez Orbán Viktorral, és attól tart, hogy a magyar felvásárlási szándék mögött orosz befektető vagy maga a magyar állam áll.A lap szerint a Škoda vezetői április végén Madridban jártak, hogy megbeszélést folytassanak a Közlekedési Minisztérium vezető tisztségviselőivel. A találkozó azzal zárult, hogy a kormány jóváhagyta az esetleges belépést, és a cseh menedzserek elkötelezték magukat, hogy befektetőikkel együtt tanulmányozzák, hogy tudják végrehajtani a műveletet. Mint emlékezetes, Óscar Puente közlekedési miniszter a magyarokkal nem volt ennyire előzékeny, kijelentette: mindent megtesznek, hogy elutasítsák a magyar ajánlatot a Talgo vonatgyárra.
A Talgo a gyorsvonatok és az Intercity vonatok tervezésében, gyártásában és karbantartásában vezető cég, aktív Spanyolországban, Németországban, Dániában, Szaúd-Arábiában, Egyiptomban és Kazahsztánban. A cég fő részvényese a Trilantic magántőkealap, ami egy ideje ki akar szállni a cégből, vevőt keresve a részesedésére.
Erre a részesedésre csapott (volna) le a Ganz-Mavag Europe Zrt. A magyar cégnek két tulajdonosa van, 45 százalékban az állami befektetőcég, vagyis a Corvinus Zrt. és 55 százalékban a Ganz-Mavag Holding Kft., ami a Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt. 100 százalékos tulajdonában van. Emögött a Solva II. Magántőkealap áll, amelynek fő részvényese Törő Csaba. A Solva II Magántőkealapot a Lead Ventures Alapkezelő Zrt. alapkezelő társaság kezeli, amely 100 százalékban a magyar Mol Vagyonkezelő Kft. tulajdonában van, amely pedig a Mol Nyrt. tulajdona. A magyar ajánlat összesen 619 millió eurós (240 milliárd forintos) értékű, a finanszírozást részben az állami tulajdonú Eximbank 134 milliárdos hiteléből hajtanák végre. (Telex)