Ugrás a tartalomra
CIVILHETES
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • + »
    • Időjárás
    • Kultúra »
      • Film
      • Zene
    • Tudomány »
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód »
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár »
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó
{{title}}
{{title}}

A raliversenyeken a szervezők szélmalomharcot vívnak a szabálytalan nézőkkel

Sport
2024.03.25.
Profile picture for user CIVILHETES
By CIVILHETES on

Március 24-én vasárnap halálos baleset történt a 11. Esztergom-Nyerges Rallyn. Egy Skoda Fabia R5 raliautó nagy sebességgel a nézők közé csapódott Bajót környékén a csibegyári lassítónál. A baleset során 4 ember életét vesztette, nyolcan pedig megsérültek, köztük két gyerek, egyikük életveszélyesen. A versenyt a szervezők azonnal félbeszakították.

Egy ilyen tragédiánál azonnal előkerül a felelősség kérdése, mely elsőre nem egyértelmű. Természetesen a verseny biztonságos lebonyolítása a szervezők feladata, csakhogy a balesetben érintett nézők nem tartották be a helyszínen érvényes biztonsági szabályokat.

Azon a helyen ugyanis, ahova a Fabia R5 raliautó becsapódott, nem állhattak volna nézők. A TV2 Tények című műsorának egy szemtanú elmondta: „a versenybírók elmagyarázták, hogy ide nem lehet állni, mindenki a maga felelősségére áll oda". A police.hu szerint külön tábla is jelezte a nézőknek, hogy az adott helyről tilos szemlélni a versenyt. A rendőrség közben halálos tömegszerencsétlenséget okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétség elkövetésének gyanúja miatt folytat eljárást ismeretlen tettes ellen.

Az esettel kapcsolatban a Totalcar megkérdezte rendszeres közreműködőjüket, Ágó Bélát is, aki megfelelő rálátással rendelkezik a témára. Szerinte egy rendkívül összetett esetről van szó, a felelősöket pedig csak alapos vizsgálat után lehet megtalálni. Ebből a szempontból tökéletesen egyetért az MNASZ által kiadott közleménnyel, amely szerint a vizsgálat lezártáig a balesettel kapcsolatos további tájékoztatást, illetve nyilatkozatot nem kívánnak tenni.

Természetesen minden ilyen típusú verseny előkészítése és lebonyolítása során adott a szervezők felelőssége. Ágó Béla szerint mindig készül egy biztonsági terv, amelyben szerepel, hogy mely szakaszokon állhatnak nézők, és melyeket kell lezárni a bámészkodók elől. Először azt kell megvizsgálni, milyen volt ez a terv. Ezután a következő kérdés, hogy a tervet mennyire pontosan valósították meg a szervezők. Utóbbit egy biztonsági autó is ellenőrzi, amely az első versenyautó előtt végighajt a pályán.

Csakhogy egy raliversenyen a szakág sajátosságai miatt nagyon gyorsan megváltozhatnak a biztonsági körülmények. Lehetséges, hogy a biztonsági autó pályabejárásakor még minden rendben van, ám a verseny közben néhány néző úgy dönt, eredeti helyéről egy lezárt területre áll át. Amennyiben a versenyirányítás észleli a problémát, dönthet úgy, hogy felfüggeszti a versenyt addig, amíg a nézőket arrébb nem tessékelik. Csakhogy az ilyesmit egy több hosszú szakaszokból álló raliverseny során rendkívül nehéz folyamatosan ellenőrizni és betartatni. Még ha arrébb is terelik a nézőket egy veszélyes szakaszról, könnyen előfordulhat, hogy öt perccel később az emberek visszamennek ugyanoda. Ebből a szempontból a szervezők szélmalomharcot vívnak. Bevett szokás, hogy a nézői szempontból veszélyes szakaszokra külön sportbírókat vagy biztonsági személyzetet állítanak, bár erre konkrét előírások nem vonatkoznak.

Mindezt Él István, korábbi autóversenyző szavai is megerősítik. A volt pilóta a Tények stábjának nyilatkozva elmondta, "tapasztalható, hogy a nézők nagyon sokszor nem fogadják meg a rendezők kérését" annak ellenére sem, hogy a verseny előtt a biztonsági autóból hangosbemondóval hívják fel a figyelmüket arra, ha rossz helyen állnak.

Ágó Béla azt is hozzátette, hogy a balesetben érintett nézők valóban nagyon rossz helyről nézték a versenyt. Szerinte egyértelműen egy kanyar külső íve mellett, illetve féktávok közelében a legveszélyesebb bámészkodni, de a belső ív sem életbiztosítás. A balesetről készült felvételek, valamint az azt megelőzően készült belső kamerás videók és statikus kamerák képei alapján elsőre úgy tűnik, hogy a veszélyes zónákat a szervezők megfelelően jelölték, a nézők egy része mégis odaállt.

Éppen ezért rendkívül fontos lenne a nézők megfelelő edukációja. Meg kell értetni, hogy az autóversenyzés veszélyes sportág, egyes területeket pedig okkal zárnak el a nézők elől. A biztonságos és veszélyes nézői helyekkel, illetve a raliversenyek során betartandó szurkolói szabályokról az FIA korábban kiadott egy tájékoztatót, mely ezen a linken érhető el.

Bár más, test-test elleni harcot is tartalmazó szakágakban bekövetkezett baleseteknél felmerülhet a pilóták felelőssége, raliversenyek esetén ez nem jellemző: itt az autók nagy távolságból követik egymást, így legfeljebb véletlen balesetekről beszélhetünk, szándékosságról nem. Persze a versenyautók műszaki állapota is lehet kérdéses, de ezt a kötelező biztonsági berendezésekkel együtt a gépátvétel során ellenőrzik a szervezők. (Totalcar)

Az alábbi videókat egy olvasónktól kaptuk, amely korábban még nem látott szögből mutatja a balesetet:

Megrázó, felkavaró tartalom, csak erős idegzetű olvasó kattintson!

Címlapkép forrása:
rali
BALESET
rendőrség
VIZSGÁLAT
HALÁLESET
BIZTONSÁG
Profile picture for user CIVILHETES
CIVILHETES
Publikálva 2024.03.25. - 17:00
Módosítva 2024.03.25. - 17:08
A- A+

  • Kitört a botrány, független etikai vizsgálat zajlik Deutsch Tamás felesége ellen

    Kitört a botrány, független etikai vizsgálat zajlik Deutsch Tamás felesége ellen

  • Besült a rezsitrükk

    Besült a rezsitrükk

  • Magyar Péter: Sóval hintjük be a Szuverenitásvédelmi Hivatal helyét

    Magyar Péter: Sóval hintjük be a Szuverenitásvédelmi Hivatal helyét

  • Kövér László: Magyar Péter még Gyurcsány Ferencnél is alávalóbb, szégyelljük, hogy közénk keveredhetett

    Kövér László: Magyar Péter még Gyurcsány Ferencnél is alávalóbb, szégyelljük, hogy közénk keveredhetett

  • Két jogerősen megsemmisített határozat után is hivatalban: Miért működhet így a miskolci gyámhivatal?

    Két jogerősen megsemmisített határozat után is hivatalban: Miért működhet így a miskolci gyámhivatal?

  • Óriási vihar a magyar közéletben, immár főszerkesztők tiltakoznak

    Óriási vihar a magyar közéletben, immár főszerkesztők tiltakoznak

  • Magyar Péter a kormány orosz mintájú javaslatáról

    Magyar Péter a kormány orosz mintájú javaslatáról

  • A világsajtóban is téma lett a fideszes törvénytervezet

    A világsajtóban is téma lett a fideszes törvénytervezet

  • Óriási robbanás volt Egerben és környékén: senki nem tudja, mi történhetett

    Óriási robbanás volt Egerben és környékén: senki nem tudja, mi történhetett

  • Emberre és állatra egyaránt veszélyes: országszerte egyre több a kullancs

    Emberre és állatra egyaránt veszélyes: országszerte egyre több a kullancs

  • „Mészáros Lőrinc és Tiborcz István országában ezzel turnézni kormányzati részről rettenetes cinizmusra vagy nagyon jó humorérzékre vall”

    „Mészáros Lőrinc és Tiborcz István országában ezzel turnézni kormányzati részről rettenetes cinizmusra vagy nagyon jó humorérzékre vall”

  • Hatalmas robbanás történt, több tízezren nem hagyhatták el otthonaikat

    Hatalmas robbanás történt, több tízezren nem hagyhatták el otthonaikat

  • Záporokkal, zivatarokkal érkezik egy hidegfront

    Záporokkal, zivatarokkal érkezik egy hidegfront

  • Lemondott Polt Péter

    Lemondott Polt Péter

  • Eddig bírta a Balaton vize - ami mostantól vár ránk, az nem sok jót ígér

    Eddig bírta a Balaton vize - ami mostantól vár ránk, az nem sok jót ígér

  • Drágul a tankolás

    Drágul a tankolás

  • Minden egy irányba mutat: ez okozhatta az országos áramkimaradást Spanyolországban és Portugáliában

    Minden egy irányba mutat: ez okozhatta az országos áramkimaradást Spanyolországban és Portugáliában

  • Magyar Péter elindult Nagyváradra

    Magyar Péter elindult Nagyváradra

  • Horváth Csaba vallomást tett, újabb részletek láttak napvilágot a zuglói parkolási botrányról

    Horváth Csaba vallomást tett, újabb részletek láttak napvilágot a zuglói parkolási botrányról

  • Kiengedték a börtönből Suha Györgyöt

    Kiengedték a börtönből Suha Györgyöt

  • Lehet, hogy a MOSZAD sem a régi?

    Lehet, hogy a MOSZAD sem a régi?

  • Kérek még

Maradjon velünk!

 

Rovatok

  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • Minden más

© 2011-2025 CIVILHETES /Középen állunk/

Lábléc menü

  • Impresszum
  • Jogi nyilatkozat
  • Adatkezelés
  • Régi CIVILHETES
Címlap
CIVILHETES
Független Közéleti Magazin
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • +
    • Időjárás
    • Kultúra
      • Film
      • Zene
    • Tudomány
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó
Clear keys input element