Ugrás a tartalomra
CIVILHETES
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • + »
    • Időjárás
    • Kultúra »
      • Film
      • Zene
    • Tudomány »
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód »
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár »
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó
{{title}}
{{title}}

Nagyon kellene a kormánynak 1000 milliárd forint

Gazdaság
2024.03.12.
Profile picture for user CIVILHETES
By CIVILHETES on

Végérvényesen eldőlt - legalábbis kommunikációs szinten, mert hivatalosan még semmi írásos nyoma nincs ennek - az, hogy a kormány feladja eredeti 2,9%-os hiánycélját a 2024-es költségvetés esetében.

Ez nem meglepetés és nem sokkoló, főleg azok után, hogy gyakorlatilag két hónap alatt fejre állt az idei büdzsé, ami már az elfogadása pillanatában sem tükrözte a valóságot. Friss számításaink azt mutatják, hogy még a 4,5%-ra emelt hiánycél teljesítéséhez is kiigazításra van szükség a költségvetésben. Cikkünkben bemutatjuk, hogy az idei év költségvetési gondjai és ebből fakadóan a gazdaságpolitikai kihívások valójában mekkorák és hogy miért nem lehet ezt az évet csak önmagában értelmezni, miért érdemes már szemünket a 2025-ös és 2026-os évekre vetni. - írja a Portfolio

Vakrepülés a 2024-es költségvetési év

A napokban több olyan fejlemény is napvilágot látott, amelyek mindegyike abba az irányba mutat, hogy költségvetéssel távolról sincs minden rendben. Egyrészt kiderült, hogy a tavalyi költségvetés 6,5% feletti GDP-arányos hiánnyal zárhatott. Vagyis 2023-ban a várt kiigazítás helyett még nőtt is a deficit, és ezzel a tavasszal elfogadott idei költségvetési terv végképp értelmezhetetlenné vált. Aztán eldőlt az is, hogy a kormány idén áprilisban benyújtja a 2025-ös költségvetést, vagyis nem hátrál meg a korai költségvetés hátrányait látva, ragaszkodik ehhez a - több szempontból is - káros gyakorlathoz.

Tulajdonképpen a kormány ragaszkodása nem is lenne meglepő a korábbi évek fényében, ugyanis régóta követi ezt a gyakorlatot. Mostanra azonban sokak számára mellbevágó és óriási hiányérzetet elszabadító lehet, mivel ÚGY TERVEZI A KORMÁNY MÁR MOST A 2025-ÖS BÜDZSÉT, HOGY VALÓJÁBAN A 2024-ES SZÁMOKRÓL SZINTE SEMMIT SEM TUDUNK.

Az idei költségvetés korrekciója csak kommunikációs szinten történt meg és csak kezdetlegesen, annyit tudunk, hogy a hiánycél 2,9%-ról 4,5%-ra emelkedik a GDP arányában. A valódi módosításra még az igényt sem látjuk, meg sem kísérli a korrekciót a költségvetésen átvezetni a kormány. Ez alapján azt állítjuk, hogy a büdzsé szempontjából AZ IDEI ÉV VAKREPÜLÉS ÉS MÉG AZ SEM SEGÍT EZEN A KILÁTÁSTALAN HELYZETEN, HOGY MOST MÁR MEGISMERHETTÜK KÉT HÓNAP TÉNYADATÁT.

Mégis mit ismerünk?

A 2023-as költségvetés többszöri kellemetlen meglepetést okozott: a kormány sorozatosan kényszerült az eredeti 3,9%-os hiánycél módosítására (először 5,2%-ra emelte, majd év végén már 5,9%-os deficitet jelzett előre), legutóbb a jegybank a tavalyi évre már 6,8%-os finanszírozási igényt jelzett, Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter pedig egy hónappal ezelőtt 6,5%-os deficitről beszélt. A kiinduló pont tehát a tavalyi 6,5% körüli hiány.

Az elmúlt hónapokban az a kép alakult ki az idei költségvetésről, hogy ez idei deficit további beavatkozások nélkül ("no policy change") valójában valahol 5,5-6% körül lehet, innen kéne lefaragni a hiányt a kormány által most kitűzött 4,5%-ra. A kormány azzal érvel, hogy ebben az esetben se nem restriktív, se nem expanzív a fiskális politika, mert az elsődleges egyenleg így lesz várhatóan nullszaldós, és a hiányt "csak" a kamatkiadások egyenlege rontja le. (Valójában ez a megfogalmazás nem pontos, hiszen a költségvetés keresleti hatását az előző évhez képest történő elsődlegesegyenleg-változás határozza meg. Vagyis a hiány leszorításához igenis restriktív költségvetés szükséges, hiszen a tavalyi 2 százalék körüli elsődleges deficitből csinálna a kormány nullszaldót.)

Ha ebből indulunk ki, akkor a kormánynak IDÉN 800-1200 MILLIÁRD FORINTOS (A GDP 1-1,5 SZÁZALÉKPONTOS) KÖLTSÉGVETÉSI EGYENLEGJAVÍTÁSRÓL KELLENE DÖNTENIE, MINÉL ELŐBB.

 

Másik számítási módszertan

Abból is kiindulhatunk, hogy a 2024-es eredeti költségvetési tervben a 2,9%-os eredményszemléletű hiányhoz 2514 milliárd forintos pénzforgalmi hiány társult. A 4,5%-ra emelt új deficit mintegy 1200 milliárd forintnyi plusz pénzforgalmi hiányt ad hozzá az eredeti 2514 milliárd forinthoz, nagyon leegyszerűsítve. Így a módosított éves pénzforgalmi hiányterv valahol 3800 milliárd forint körül lehet. Az államháztartás első kéthavi egyenlege alapján viszont 4800-5000 milliárd forintos pénzforgalmi hiány valószínűsíthető. Ez alapján szintén úgy kalkulálunk, hogy a megemelt hiánycél teljesítéséhez is legalább 1000-1200 milliárd forintnyi költségvetési kiigazításra van szükség. (Érdemes megjegyezni, hogy kormányzati lépések nélkül a hiány nem annyi lenne, mint tavaly, hiszen egy sor dinamikus hatás érvényesül. Például az előző évhez képest kicsivel nő a kamatkiadás, ugyanakkor a gazdasági növekedés és az infláció többletbevételt generál.)

A legfontosabb cél, amit itt szem előtt tarthat a gazdaságpolitika, hogy esély mutatkozzon arra, hogy idén ne kezdjen emelkedni a GDP-arányos adósságráta. A Portfolio néhány héttel ezelőtt megjelent elemzésében pedig épp arra mutattunk rá, hogy ezen a téren nagyon kevés mozgástere van a kormánynak, mert az idei adósságcsökkenés is ki van már centizve.

Azóta megismertük a januári részletes államháztartási adatokat, valamint a februári költségvetési fő számokat, amelyek alapján inkább a rosszabb forgatókönyvek kezdenek megvalósulni. A Pénzügyminisztérium egyszeri magyarázó tényezőket hozott fel a költségvetési hiány elszállására (áfabevételek szezonalitása, PMÁP-kamatkifizetések, nyugdíjkiadások), ami alapján úgy tűnt, hogy nincs miért izgulni. Ebben azonban nem lehetünk biztosak, főleg ha a januári részletes számokat tekintjük, az áfabevétel-elmaradás okozta költségvetési seb sem akar gyógyulni. Számunkra egyelőre úgy tűnik, hogy az év eleji hiányadatok 4,5%-nál magasabb éves deficittel vannak összhangban, ez megerősíti a kiigazítási igényre vonatkozó várakozásunkat.

Nagy a csend

Az is kifejezetten érdekes, hogy a 800-1200 milliárd forintos kiigazítási igényről egy szó sem esik a kormány részéről, miközben az idő vészesen fogy. Ezt láttuk a tavalyi költségvetés végrehajtása során is, azonban idén még nagyobbak az aknák, főleg ha az államadósság csökkenését tekintjük. Nem árt észben tartani azt is, hogy minél később kezd hozzá a kormány a kiigazításnak, annál nagyobb kiigazítást kell meglépnie, hogy éves szinten érdemben vágja vissza a költségvetés hiányát. Vagyis 1000 milliárd forintot sokkal könnyebb megfogni még januárban, mint novemberben.

A kormány tehát késésben van, közben viszont a költségvetési újratervezést, valamint a kiigazítás végrehajtását övező kommunikációs csend még inkább aggodalomra ad okot. Ezekre a kockázatokhoz adódik még hozzá az is, hogy a jelek szerint nem olyan ütemben dinamizálódik a magyar gazdaság, ahogyan azt a kormány remélte.

A kormány eredetileg 4%-os GDP-növekedéssel tervezte meg az idei költségvetést, azonban az elemzők jelenleg inkább már csak 2-3%-os gazdasági növekedést tartanak reálisnak. Az alacsonyabb növekedés pedig egyértelműen negatív hatást fejt ki a költségvetésre. Ha a reálgazdaságnak rosszabbul megy, akkor a költségvetésnek is rosszabbul megy, elsősorban a bevételek oldalán.

Azt sem tudjuk, hogy a kormány a 4,5%-os új hiánycélját milyen új makrogazdasági pálya mellett alkotta meg. Ha van is az új deficit mögött vázlatos tervezés, akkor feltételezhetjük, hogy a most előrejelezhetőnél magasabb GDP-növekedési tervekkel fogadta el a kormány, vagy legalább döntöttek mellette (kormánydöntésről egyelőre nem tudunk ezzel kapcsolatban).

Összességében tehát elmondhatjuk, hogy

  • A költségvetés még kevésbé átlátható, mint eddig.
  • A tervek már régen elavultak, az új célok megalapozottsága nem ismert.
  • A fiskális politikával kapcsolatos kommunikáció nagyon hiányos, nem bizalomépítő.
  • Az államadósság emelkedésének szemmel látható a kockázata.
  • Mindezekre rakódnak rá a gazdaság növekedési kockázatai.
  • Az államháztartásról szóló eddig rendelkezésre álló idei tényadatok nem hogy csökkentik, hanem még emelik is a kockázatokat.

Egy évvel ezelőtt, a 2024-es költségvetés tervezésekor azt írtuk, hogy vakon épít mocsárra várat a kormány, és most úgy tűnik, hogy a kormány ezt fokozza. Ha maradni akarunk ugyanennél a képi hasonlatnál, akkor azt is mondhatjuk, hogy vakon épít mocsárra homokvárat a kormány.

Kitekintés - lehetünk megengedőbbek?

A 2024-es költségvetést nem lehet és nem is szabad önmagában értékelni. A gazdasági növekedés szempontjából egyértelműen logikus lépésnek tűnik ugyanis a kormány részéről, hogy a tavalyi 6,5%-os szintről nem egy lépésben csökkenti a hiányt 3% alá, hanem több fokozatban. A kormány ezen terve hitelesnek és plauzibilisnek is hatott: idén megteszi a nagyobb lépést a hiánylefaragás tekintetében, jövőre és utána pedig már "csak" tartani kell a nullszaldós elsődleges egyenleget (amit 2024-re is vállalt új tervében a kormány), és a kamatkiadások csökkenésével párhuzamosan javul a költségvetés egyenlege. Ez alapján úgy tűnt, hogy nem lenne extra kiigazítási teendője a kormánynak 2025-ben és 2026-ban, ami abból a szempontból is reálisnak és hitelesnek tűnt, mert hiszen 2026-ban választási évről beszélünk, amikor a kormány nem a fiskális szigoráról híres, sőt. Éppen ezért ezt a hiánypályát el is fogadta a befektetői közösség, nem olyan szép, mint a korábbi tervek, de reálisabb és a piacok felé jól kommunikálható a középtávú célokkal összhangban (2025-ben 3,7%, 2026-ban 2,9% lehet a deficit, de Orbán Viktor akár még egy évvel kitolná a 3% alatti hiány teljesítését).

Gyakorlatilag két hónap elteltével viszont EZ AZ ELEVE NEM SZÉP KÖLTSÉGVETÉSI PÁLYA RECSEG-ROPOG.

Számtalan kérdés merülhet fel bennünk a friss fejlemények fényében:

  • El lehet-e hinni, hogy idén a kormány végrehajtja a megfelelő mértékű és szerkezetű kiigazítást?
  • El lehet-e hinni, hogy van tudatos tervezés és a 2024-es évet nem teljes homályban repüljük végig? (Március közepe van és még új pénzforgalmi hiányterv sem áll a nyilvánosság rendelkezésére, nincs mihez viszonyítani a friss havi adatokat és így a költségvetés valós teljesítményét.)

A legfontosabb kérdés pedig az, hogy az idei költségvetési kiigazítással kapcsolatos kormányzati lanyhaság mellett és a makrogazdasági pálya rosszabb teljesülése esetén MITŐL NEM FOG EMELKEDNI IDÉN AZ ÁLLAMADÓSSÁG, AKÁR IDÉN, VAGY A 2025-ÖS ÉS 2026-OS ÉVEKBEN?

A politikai ciklus logikája ugyanis azt mondatja velünk, hogy arra van nagyobb esély, hogy a kormány a parlamenti választásokhoz közeledve inkább akar lazítani a fiskális gyeplőn. A kilátások tehát egyáltalán nem rózsásak a költségvetési politika szempontjából, a képet csak az tudja majd árnyalni, ha az idén júniusi választások után tisztul a kép és megindul egyfajta megnyugtató kommunikáció.

A fiskális alkoholista tehát nem tud lejönni a függőségéről, most épp azt ígérgeti, hogy kettő, de lehet, hogy három hónap múlva majd tényleg önként bevonul az elvonóra. (Portfolio)

Címlapkép forrása: Blikk
PÉNZÜGYMINISZTÉRIUM
költségvetés
költségvetési hiány
MEGSZORÍTÁS
hiánycél
Orbán-kormány
költségvetési kiigazítás
költségvetés 2024
költségvetés 2025
Profile picture for user CIVILHETES
CIVILHETES
Publikálva 2024.03.12. - 10:28
Módosítva 2024.03.12. - 10:28
A- A+

  • A fideszes képviselő elítélte a gyűlöletkeltést, miközben Magyart felfaló medvéről is van poszt az oldalán

    A fideszes képviselő elítélte a gyűlöletkeltést, miközben Magyart felfaló medvéről is van poszt az oldalán

  • „Erdélyért indultam el” – Magyar Péter lépésről lépésre építi válaszát Orbán tihanyi beszédére

    „Erdélyért indultam el” – Magyar Péter lépésről lépésre építi válaszát Orbán tihanyi beszédére

  • A nem létező Nyugat ereje

    A nem létező Nyugat ereje

  • Újabb miniszteri biztost nevezett ki Szijjártó Péter

    Újabb miniszteri biztost nevezett ki Szijjártó Péter

  • Így égett el 100 milliárd forint az MNB-alapítvány luxuskalandjai során

    Így égett el 100 milliárd forint az MNB-alapítvány luxuskalandjai során

  • A kormány 300 ezer tartalékosa 24 órát nem bírna a munkahelyén

    A kormány 300 ezer tartalékosa 24 órát nem bírna a munkahelyén

  • A magyar közösség kéznél van bűnbakként – megrázó figyelmeztetést kaptak az erdélyi magyarok a választások előtt

    A magyar közösség kéznél van bűnbakként – megrázó figyelmeztetést kaptak az erdélyi magyarok a választások előtt

  • Lánczi Tamás nem érti, hogy akinek nincs takargatnivalója, az miért tart retorzióktól az új törvény alapján

    Lánczi Tamás nem érti, hogy akinek nincs takargatnivalója, az miért tart retorzióktól az új törvény alapján

  • Óriási botrány a FIFA-kongresszuson, Csányi Sándor is kivonult

    Óriási botrány a FIFA-kongresszuson, Csányi Sándor is kivonult

  • Megszűnhetnek a napközis Erzsébet-táborok

    Megszűnhetnek a napközis Erzsébet-táborok

  • A történelmi egyházak nem reagálnak arra, hogy a kormány a kereszténységre hivatkozva tervezi csorbítani a véleményszabadságot

    A történelmi egyházak nem reagálnak arra, hogy a kormány a kereszténységre hivatkozva tervezi csorbítani a véleményszabadságot

  • Négy településtől vesz el több mint egymilliárdot az állam

    Négy településtől vesz el több mint egymilliárdot az állam

  • Durva tömegbukás volt a Tour de Hongrie-n

    Durva tömegbukás volt a Tour de Hongrie-n

  • Marczingós László az uniós bíróság devizahiteles ítéletéről: Európai szintű botrány lesz

    Marczingós László az uniós bíróság devizahiteles ítéletéről: Európai szintű botrány lesz

  • Kellett még egy magánrepülő az állami százmilliárdokkal kitömött vállalatcsoportba

    Kellett még egy magánrepülő az állami százmilliárdokkal kitömött vállalatcsoportba

  • Szeles, változékony idő záporokkal

    Szeles, változékony idő záporokkal

  • Bejelentették, hogy ki lesz az új legfőbb ügyész

    Bejelentették, hogy ki lesz az új legfőbb ügyész

  • A vazallus állam

    A vazallus állam

  • Kitört a botrány, független etikai vizsgálat zajlik Deutsch Tamás felesége ellen

    Kitört a botrány, független etikai vizsgálat zajlik Deutsch Tamás felesége ellen

  • Besült a rezsitrükk

    Besült a rezsitrükk

  • Magyar Péter: Sóval hintjük be a Szuverenitásvédelmi Hivatal helyét

    Magyar Péter: Sóval hintjük be a Szuverenitásvédelmi Hivatal helyét

  • Kérek még

Maradjon velünk!

 

Rovatok

  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • Minden más

© 2011-2025 CIVILHETES /Középen állunk/

Lábléc menü

  • Impresszum
  • Jogi nyilatkozat
  • Adatkezelés
  • Régi CIVILHETES
Címlap
CIVILHETES
Független Közéleti Magazin
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • +
    • Időjárás
    • Kultúra
      • Film
      • Zene
    • Tudomány
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó
Clear keys input element