Arra, amit benne találtak, végképp nem számítottak
Egy friss jelentés szerint az Ukrajnában használt észak-koreai ballisztikus rakéta számos amerikai és európai cég által gyártott alkatrészt is tartalmazott - írta a CNN.
Egy friss jelentés szerint az Egyesült Államokban és Európában bejegyzett vállalatokhoz köthető alkatrészeket tartalmazott az az észak-koreai gyártmányú ballisztikus rakéta, amelyet januárban lőttek ki az oroszok Ukrajnára.
Ez egyben az első alkalom, hogy nyilvánosságra kerülnek adatok arról, hogy Észak-Korea milyen mértékben támaszkodik külföldi technológiára rakétaprogramjában. A jelentés ismételten rávilágit arra a problémára is, hogy a Biden-adminisztráció, és a nyugati kormányok továbbra sem igazán tudják megakadályozni azt, hogy a polgári felhasználásra szánt alkatrészek, ne észak-koreai, iráni, vagy épp orosz fegyverekbe kerüljenek.
A brit székhelyű CAR (Conflict Armament Research) közvetlenül vizsgálhatta a januárban az ukrajnai Harkiv régióból begyűjtött észak-koreai ballisztikus rakéta 290 darab alkatrészét.
A JELENTÉSÜK SZERINT AZ ALKATRÉSZEK 75 SZÁZALÉKÁT AMERIKAI BEJEGYZÉSŰ VÁLLALATOK ÁLTAL TERVEZETT ÉS ÉRTÉKESÍTETT TERMÉKEK TETTÉK KI.
További 16 százalék európai, míg 9 százalék ázsiai cégekhez köthető.
A nyugati alkatrészeket főként a rakéta navigációs rendszerében használták és 26 olyan vállalathoz vezethetők vissza, amelyek az Egyesült Államokban, Kínában, Németországban, Japánban, Hollandiában, Szingapúrban, Svájcban és Tajvanon voltak bejegyezve.
A CAR korábban arra is rámutatott, hogy az Oroszország által Ukrajnán belül bevetett iráni gyártmányú támadó drónok 82%-a tartalmazott amerikai gyártmányú komponenseket.
Az Oroszországot sújtó kiterjedt nyugati szankciók mellett a Biden-adminisztráció 2022 végén létrehozott egy kiterjedt munkacsoportot is annak kivizsgálására, hogyan kerülhetnek amerikai és nyugati alkatrészek az Irán által gyártott drónokba.
A CAR mostani jelentése nem nevezi meg konkrétan azon cégeket, amelyek előállították ezeket az alkatrészeket. Az indoklás szerint nincs bizonyíték arra vonatkozóan, hogy ezek a vállalatok szándékosan szállították volna ezeket az alkatrészeket Észak-Koreának.
Aggasztó tény az is, hogy az elemzett alkatrészek mindegyike 2021 és 2023 között készült. Szakértők szerint ez azt jelenti, hogy Észak-Korea alig háromnegyed év alatt képes volt a rakétákat legyártani és átadni Oroszországnak. (Portfolio)