Eddig csak ígéretek és bejelentések hangzottak el a tömegközlekedési jegyek és bérletek reformjáról, most viszont már van konkrét jogszabálytervezet is.
A kormány honlapjára felkerült a három javaslat „társadalmi egyeztetésre”, amellyel átalakítanák a rendszert. Hogy mennyire veszik komolyan a társadalmi egyeztetést, azt elég jól mutatja, hogy miután február 26-ig várják a beérkező véleményeket, március 1-jén már életbe is lépnének az új rendeletek, szóval kemény három nap alatt feldolgoznák az összes véleményt, és beépítenék a rendeletbe – vagy olvasatlanul teszik aktába – írja a hvg.hu.
Az első rendelettel magát a kedvezményrendszert írná át az Építési és Közlekedési Minisztérium, a másodikkal azt, hogy a közlekedési cégek mennyi támogatást igényelhetnek az államtól a kedvezmények miatt kieső bevételeik helyett, a harmadik pedig a határon túli magyarok utazási kedvezményeit rendezi.
A lap szerint így nézhetnek ki a változások márciustól:
- A gyerekeknek eddig csak 6 év alatt volt ingyenes a távolsági utazás, 6–14 év között 50 százalékos kedvezményt kaptak. Mostantól már 14 év alatt is ingyen lehet utazni.
- A diákkedvezményt eltörlik, helyette minden 14-25 év közötti egységesen 50 százalékos kedvezményt kap. Vagyis aki most 14-25 év közti diák, az semmilyen változást nem fog érezni, az ennél idősebb diákok bukják a jegyre kapott kedvezményüket, viszont aki már nem tanul, de nincs 25 éves, az is féláron utazhat. A bérletnél más a helyzet, arra továbbra is jár a diákigazolvánnyal a 90 százalékos támogatás, mint eddig.
- Külföldi állampolgár magyar igazolvánnyal eddig 90 százalékos kedvezménnyel utazhatott évente négyszer oda-vissza, mostantól ők ingyen utazhatnak, évi 12-szer. (Számukra fontos részlet, hogy ez csak a Magyarországon belüli utazásra igaz, tehát a saját országukból ide jönni ugyanúgy pénzbe kerül nekik, mint eddig.) Ha tíznél több magyar igazolvánnyal rendelkező gyerek együtt utazik, akkor két felnőtt kísérőjük is mehet ingyen, magyar igazolvány nélkül is.
- A legtöbb más 90 százalékos kedvezményből is ingyenes utazás lesz, a legtöbbeket érintő minden bizonnyal a nagycsaládosoké lesz (természetesen csak akkor, ha legalább három gyerek utazik is). De ugyanilyen kedvezményt kapnak a sajátos nevelési igényű gyerekek, a szociális intézményben gondozottak, illetve legfeljebb két kisérőjük, valamint a bentlakó gondozottak látogatói az intézmény székhelye és a lakhelyük között. Ez jár mostantól az ellátottak utazási igazolványával is (ezt a 65 éven aluli nyugdíjasok, a rokkantnyugdíjasok, az özvegyi nyugdíjt kapók, a gyámok és gyámoltak, valamint a nevelőszülők és a nyugdíjsegélyt kapó egyházi személyek kapnak meg). És ugyanezt az ingyenes utazást kapják meg a menekültek, a vakok, a hallássérültek, a súlyosan fogyatékosok, a hadirokkantak, valamint ezeknek az embereknek a kísérői. A legalább 75 százalékos hadirokkantak családtagjai eddig féláron utazhattak, mostantól teljesen ingyen.
- A közalkalmazottak, az egyházaknál és a civil szervezeteknél dolgozók ugyanúgy 50 százalékos kedvezményt kapnak, mint eddig, azonban most már nem évi 12 alkalomra korlátozzák ezt, hanem korlátlan mennyiségben utazhatnak így.
- Eddig azok, akik munkát kerestek és támogatott képzésen vettek részt, a lakhelyük és a képzés helye között 90 százalékos kedvezményt kaptak. Mostantól ez nem lesz meg a távolsági közlekedésben, csak a helyiben marad kedvezményük.
- A gyerekek csoportos kedvezményeinél eddig változó volt, hogy 50 vagy 90 százalék kedvezmény járt-e a kísérőknek, mostantól viszont a kísérők ingyen utazhatnak: óvodásoknál 10 gyerekre három, 10 éven aluliaknál 10 gyerekre 2, 10 éven felüliekre 10 gyerekre 1 kísérő mehet ingyen, akkor, ha előre bejelentették az utazást, és legalább hat gyerek utazik.
- A szociális menetdíj-támogatás (vagyis az a pénz, amit a kedvezmény miatt kieső bevételből az állam megtérít a cégeknek) is minimálisan átalakul: az ingyen utazók után eddig a vasút a teljes árú jegy 30 százalékát kapta meg az államtól, a busztársaságok 20 százalékot, mostantól ez egységesen 53,5 százalékra nő.
(Hírklikk)