Nem bírta a nyomást a BKK: visszállítják a járatritkítás előtti menetrendet
Walter Katalin, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója a tegnapi sajtóbeszélgetésen egy rendkívül szerencsétlen mondatot mondott, amiért tisztességgel elnézést kért és felajánlotta nekem a lemondását - közölte Karácsony Gergely főpolgármester, aki nem fogadta el a vezér lemondását. A politikus rövid közleményéből az is kiderül, hogy a BKK-nak vissza kell vonnia a járatritkítást a főpolgármester kérésére, pedig a szervezet eddig csak azt mondta, hogy a menetrendmódosítást nem vonják vissza, csak finomhangolások lesznek.
Megszólalt Karácsony Gergely
A lemondását nem fogadtam el: egy rosszul megfogalmazott mondat, ami nem tükrözi a vezérigazgató személyes meggyőződését, nem írja felül azt a kiváló szakmai munkát, amit az elmúlt években a budapesti közösségi közlekedés érdekében a BKK végzett. Nem véletlenül választották meg Walter Katalint tavaly ősszel a legjelentősebb európai szakmai szövetség, az Európai Nagyvárosi Közlekedési Hatóságok (EMTA) elnökévé. Büszke vagyok rá, hogy ilyen kiváló emberekkel dolgozhatok egy csapatban a budapesti közösségi közlekedés fejlesztésén - magyarázza döntését Karácsony Gergely a Facebook-bejegyzésben.
A politikus szerint az elmúlt napokban az utazási szokásokhoz igazodó új menetrend kialakítása a politikai kampány részévé vált, végül a közleménye végén kijelenti, hogy a BKK visszaállítja a korábbi menetrendet.
"A teljes budapesti közösségi közlekedés mindössze néhány ezrelékét érintő átcsoportosítás a főpolgármester-jelölti politikai kampány martalékává vált, ami alááshatja a közösségi közlekedésbe vetett bizalmat. Az pedig többet árt, mint amennyit a jobb menetrend használ. Ezért arra kértem a BKK munkatársait, hogy óvják meg a szakmai munkát a politikai kampány hatásaitól, állítsák vissza a korábbi menetrendet, és a közlekedési fejlesztésekről egyeztessenek a kerületekkel" - áll a közleményben.
Mi történt?
Múlt héten derült fény arra, hogy a Budapesti Közlekedési Központ módosítja a menetrendjét, a gyakorlatban ez járatritkítást jelent. Ennek a részleteiről tartott a BKK egy háttérbeszélgetést csütörtökön, ahol a döntés okait magyarázta el Walter Katalin, ahol elhangzott egy ilyen mondat a 24.hu tudósítása szerint: az utasokat ebbe a folyamatba nehéz lett volna bevonni, mert az olyan, mintha „hálaadás előtt megkérdeznék a pulykát, hogy mi legyen vele”.
Ezt követően Walter Katalin nevében a BKK közleményt adott ki péntek reggel. "Három éve vezetem a BKK-t. Ez idő alatt minden döntésemet a szülővárosomért, Budapestért és az utasokért érzett felelősség vezérelte. Szándékaink ellenére a BKK egy politikai kampány részese lett. Szakmai alapú döntéseinket, amelyeket több évtizedes tapasztalattal rendelkező kollégáim készítettek elő, kiragadott adatokat bemutató vagy éppen manipulatív fotókkal illusztrált Facebook-posztokban, és azok nyomán féligazságokat tartalmazó újságcikkekben kérdőjelezték meg" - olvasható a BKK közleményében, amely szerint a kontextusból kiragadták az említett mondatot.
Azt az eseményt, amelyen a szerencsétlen mondat elhangzott (és amelyet sok-sok másik újságíró is hallott, mégsem értett félre), pont azért szerveztük, hogy még teljesebb tájékoztatást adjunk arról, mit miért teszünk, mit miért fogunk tenni a következő hónapokban és miben számítunk az utasok visszajelzéseire. Mert fontos számunkra, hogy ne elszenvedjék, hanem értsék és értékeljék az utasaink a változásokat - állítja a BKK. Walter Katalin sajnálja ha félreérthetően fogalmazott, nem állt szándékában senkit sem megbántani, és elnézést kért azoktól, akik mégis így érzik.
Mi hangzott még el a háttérbeszélgetésen?
A csütörtöki BKK-eseményen jelen volt a Népszava, melynek tudósításából kiderül: a fővárosi cég átalakuló utazási szokásokkal és szűkös büdzsével indokolta a járatritkításokat.
A péntek az új szombat, a hétfő pedig még hétvége. Az említett két napon 5-13 százalékkal kevesebben utaznak a BKK-járatain, miközben a város más pontjain kapacitáshiányt érzékeltünk. A főváros közösségi közlekedésre fordítható kerete azonban korlátozott, így a hálózat fejlesztését csak belső megtakarítással, pénzügyi átcsoportosítással tudjuk megvalósítani – magyarázta a járatritkítást Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója a napilap beszámolója szerint. Azt is elismerte, hogy a járatritkítás 54 viszonylaton 6-9 másodperccel nagyobb követési időt jelent a hétfői és pénteki csúcsidőben. Arról is beszélt, hogy az intézkedés előtt kellett volna tájékoztatást adniuk.
Az eseményen elhangzott továbbá, hogy az új hálózati stratégiának szűk keretet ad a pénzügyi realitás. Az átalakításhoz folyamatosan gyűjtik az utasforgalmi adatokat és modellezik az utazási szokások változását. A koronavírus-járvány után az utasoknak csak a 85 százaléka tért vissza a közösségi közlekedéshez, amit azután tovább erodált az egyre elterjedtebb otthoni munkavégzés.
Megígérték továbbá csütörtökön, hogy a január 19-én bevezetett intézkedések hatását a BKK folyamatosan vizsgálja, és ha az utasforgalom alapján szükségesnek látja, rugalmasan igazít a menetrenden. Walter Katalin a napilap beszámolója szerint kiemelte: a döntést nem vonják vissza, legfeljebb finomhangolásról lehet szó.
Ehhez képest Karácsony Gergely azt kérte a BKK-tól, hogy állítsák helyre a menetrendet.
A Népszava kérdésére, miszerint a járatritkítással mennyit spórolt a cég, a cégvezető azt válaszolta, hogy semennyit. Az intézkedéssel megtakarítható 250 millió forintot elviszik majd a város más részén tervezett kapacitásbővítések. A vezérigazgató arról is beszélt, hogy a tiltakozó polgármesterekkel előzetesen nem, azóta viszont egyeztettek, a vezérigazgató szerint elfogadták az érvelésüket.
A 24.hu azt is írta, hogy Walter megismételte, jogosnak érzi a kritikát, hogy nem tájékoztatták időben az utasokat, de a napokban már egyeztetett az érintett polgármesterekkel, és informálta őket a változások hátteréről. A háttérbeszélgetésen elhangzott, hogy ezek a fejlesztések Budapest olyan területeit célozzák, ahol alacsony a tömegközlekedési eszközöket használók aránya. A BKK célja, hogy ezeken a területeken az autóból a közösségi közlekedésbe csábítsa az embereket. (Portfolio)