Fura feltételeket szabott a visszafizetéshez az MVM.
Fura feltételeket szabott a 24.hu megözvegyült olvasójának az MVM a visszafizetéshez, miután kiderült, hogy a valós fogyasztáshoz képest 2,6 millió forinttal többet szedtek be tőle. Temetési számlát, hagyatéki végzést és bankszámlakivonatokat is kértek tőle. Pedig láthatták, hogy a saját nevén lévő saját bankszámlájáról utalta a férje halála után a fizetési felszólítókon követelt összegeket, mégis elvárták, hogy ő bizonyítsa, jár neki vissza a pénz.
Jelentkezett a lapnál egyik olvasó, akinek a férje tavaly áprilisban halt meg. A közös tulajdonú nyaralójuk gázórája az elhunyt házastárs nevén volt, és az özvegy hiába próbálta tavaly hét alkalommal is (személyesen, e-ügyintézéssel, emailben segítséget kérve) átíratni a gázórát a saját nevére – nem sikerült. Nem azért, mert nem boldogul a hivatalos ügyekkel – a villanyórával például elsőre sikerrel járt. A gázóraátírás azért nem történt meg, mert mindenhol falakba ütközött.
Tavaly nyáron például – a rezsiemelés bejelentése után – nem is lehetett gázügyintézésre időpontot kapni. Aztán, amikor végre volt időpontja, 4–5 órát kellett volna várnia, de ez nem fért bele neki. Végül csak az idén novemberben tudott a saját nevére szerződést kötni.
Gázóra-leolvasás eközben nem volt, diktálni nem tudott, mert szerződés híján nem volt ügyintézési joga, így saját online belépési felülete sem. Számlákat sem kapott – férjének valószínűleg online küldhették, de az online dokumentumokhoz ő nem fért hozzá, ahogy az online ügyintézéshez rendszeresített apphoz sem, mert nem ismerte férje jelszavát. Csak a fizetési felszólítók érkeztek levélben az ingatlan postaládájába. Ráadásul a korábbiakhoz képest igen borsos összegek szerepeltek ezeken a papírokon.
Durván megnőtt a fizetendő összeg
A nyaralóra – amit a járvány alatt télen is használtak – a férje havi 44 ezer forint körüli összeget fizetett a részszámlákon. Tavaly nyár vége után viszont már igen borsos, 200–400 ezer forint feletti fizetési felszólítások, kikapcsolással fenyegető értesítők érkeztek, attól függően, hogy egy vagy két számla befizetését várták el éppen. Az özvegy befizette ezeket az irdatlan összegeket, mert a nevére szóló szerződés hiányában nem sikerült semmit intéznie. Fizetett már csak azért is, mert nem akarta, hogy kikössék a gázt, és még annak a költségét (meg a visszakötését) is fizethesse. Illetve szerette volna, hogyha időnként lemegy valaki a családból, akkor tudja használni a nyaralót, legyen meleg víz és fűtés. Ám mivel a férje halála óta az ingatlan jórészt lakatlan volt, tudta azt is, biztosan nem indokolt, hogy a havi részszámlák összege 44 ezer forintról 200 ezer fölé hízzon. Az utolsó két fizetési felszólítót, amelyeken összesen 1 millió forint kötelezettség szerepelt, már nem fizette be.
Hogyan lehetett a havi 44 ezres fizetendőből több mint 200 ezres?
Tavaly augusztustól csak átlagfogyasztás alatt (gáznál havi 144 köbméter) jár a rezsicsökkentett ár, felette piaci árat (ami hétszer akkora, mint a rezsicsökkentett) számíthat fel a lakosságnak a földgázért az MVM. A korábbi részszámlákon fizetett havi 44 ezer forint alapján a nyaralóban a gázfogyasztás jóval átlagfogyasztás feletti lehetett – nagyjából havi 440 köbmétert számlázhattak nekik. Tavaly augusztustól ebből csak 144 körméter lehetett rezsicsökkentett, a maradék mintegy 300 köbméter pedig versenypiaci áras. És mivel óraleolvasás nem történt az utóbbi másfél évben, így a fizetendő összegekben sem jelent meg, hogy az ingatlant alig használták, és emiatt a fogyasztás is jóval kisebb lett, mint korábban, amikor még a nyaralóban télen-nyáron laktak.
2,6 milliós túlfizetés
Amikor az idén novemberben végre az özvegy nevére írták a gázórát, a befotózott óraállás rögzítése után derült ki, hogy úgy van, ahogy sejtette: túlfizetésbe került. Nem is kicsit.
Az MVM 2,6 millió forinttal többet fizettetett be vele, mint amennyi a valós fogyasztás volt.
Kérte ennek visszafizetését, az ügyfélszolgálatos azonban közölte vele,
bizonyítania kell, hogy ő fizette be a 2,6 millió forintot,
ehhez pedig be kell mutatnia másfél év bankszámlakivonatait, hogy azokat az ügyintéző lefénymásolhassa.
A 24.hu olvasója tisztában volt azzal, hogy pusztán bemondásra nem fognak neki visszautalni ennyi pénzt. Azt viszont nem értette, mi köze van a gázszolgáltatónak az ő bankszámlakivonataihoz, vagyis a költéseihez, jövedelmeihez. Hiszen az MVM pontosan látja, milyen bankszámlaszámról érkeztek az utalások. Miért kéne még külön bizonyítania, hogy ő utalt a saját számlájáról?
Jelezte, a bankszámlakivonatait nem fogja bemutatni, arra pedig nem hajlandó, hogy „kifestegesse” másfél év kivonatain azokat a banki tételeket, amelyek nem tartoznak az MVM-re. Az ügyintéző szerint „ennyi pénzért” ezt igazán megtehette volna. A ügyfélszolgálatos azt is közölte vele, ha az asszony nem lesz együttműködő, befejezi vele az ügyintézést. Mi több, kérte még a temetési számla bemutatását is, amit a lap olvasója végképp nem tudott mire vélni. Az özvegy az együttérzés, a segítőkészség szikráját sem tapasztalta.
Happy end
Emailben panaszt tett azt nehezményezve, miért neki kellene bizonyítania, hogy ő fizetett. Az MVM válaszlevelében elismerte a 2,6 millió forintos túlfizetést, és jelezte, megadhatja, milyen bankszámlaszámra vagy postacímre fizessék vissza neki az összeget. Azonban a kifizetést ezúttal a hagyatéki végzés másolatához (illetve több örökös esetén az örökösök hozzájárulásához), valamint a haláleset utáni csekkes és átutalási bizonylatok bemutatásához kötötték. Olvasónk nem értette, mi köze az MVM-nek a hagyatéki végzéshez, amelyen a bankszámlakivonathoz hasonlóan személyes információk is szerepelnek. És továbbra sem értette, miért kérik az átutalási bizonylatok másolatait.
Ezután próbált telefonon és újabb emailben is érvényt szerezni a követelésének, úgy tűnt, sikertelenül. Végül telefonon sikerült egy olyan ügyintézőt kifognia, aki érdemben foglalkozott az ügyével – az illető annyit kért csupán, hogy a befizetett csekkek másolatát küldje be. Ezután rögtön intézkedett, hogy utalják vissza a túlfizetés összegét. Olvasónk tehát jól gondolta, hogy csuklóztatás helyett ilyen egyszerűen és gyorsan is elintézhető a túlfizetés visszautalása, már ha nem a bürokrácia diadalmaskodik az ügyintézésben, hanem a józan ész és az odafigyelés.
MVM: ez a szabály
Megkérdeztük az MVM-et, mi az általános gyakorlat túlfizetésnél a visszafizetésre, illetve ha a szerződő fél meghalt, helyette pedig az örökös fizeti tovább a számlákat, van-e jelentősége annak, hogy sikerült-e az óraátírás.
Mint kiderült, az üzletszabályzatuk alapján aktív szerződésnél az éves elszámolás után automatikusan kezdeményezik a visszafizetést, ha a folyószámla egyenlege 3000 forint feletti túlfizetést mutat, és az ügyfél nem kérte a túlfizetés elszámolását a következő számlában. Ha megszűnik egy egyetemes szolgáltatási szerződés, a záró elszámoló számla kiállítása után szintén egyedi ügyfélmegkeresés nélkül automatikusan küldik vissza a túlfizetés összegét a szerződő félnek.
A visszafizetés vagy az egyetemes szolgáltatási szerződés szerint történik, vagy az ügyfél egyedi igénye szerint.
Ha ismert a bankszámlaszám, akkor automatikusan a bankszámlára utalják vissza a túlfizetést,
egyéb esetben postai úton, függetlenül attól, hogy az ügyfél miként fizetett.
Ugyanez érvényes akkor is, ha a szolgáltatónak igazoltan nincs információja arról, hogy a szerződő fél elhunyt. Amennyiben viszont igazoltan az MVM tudomására jut, hogy ügyfele elhunyt, úgy a pénzügyi elszámolás a jogosultság hitelt érdemlő igazolása alapján történik.
- Az elhalálozás előtt keletkezett túlfizetést a hagyatéki végzésben meghatározott módon, vagy az örökösök együttes rendelkezése alapján fizetik ki.
- Az elhalálozás után keletkezett túlfizetést a befizetést igazoló dokumentumok alapján fizetik vissza.
Hogy mi számít „befizetést igazoló dokumentumnak”, azt nem részletezték. Illetve nem írták azt, hogyha ismert a bankszámlaszám, akkor bankszámlára utalják vissza az összeget. És azt sem, hogy ez megtörténhet automatikusan. (24.hu)