Ugrás a tartalomra
CIVILHETES
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • + »
    • Időjárás
    • Kultúra »
      • Film
      • Zene
    • Tudomány »
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód »
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár »
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó

Akkora a mozdonyhiány a MÁV-nál, hogy már használt járműveket bérelnek

Gazdaság
2023.09.29.
Profile picture for user CIVILHETES
By CIVILHETES on

Egyelőre 15 darab használt mozdony bérléséről ír alá szerződést a MÁV. 

Ez gyors, de csak apró válasz az égető járműhiányra, amelyet a 115 új villanymozdony már előkészített beszerzése enyhíthetett volna igazán, ha a kormányzat nem fújja le. A bérleti díj nem ismert, de az igen, hogy a lízingcég tulajdonosa az a kanadai alapkezelő, amelytől a kormány a ferihegyi repülőteret is visszavásárolná.

A MÁV többszáz darabos vontatójármű-flottájához képest kis számú, mindössze 15 darab használt mozdony beszerzését jelentette be csütörtökön a MÁV. Ráadásul ezek nem újak, hanem használtak, és még csak nem is kerülnek a vasúttársaság tulajdonába, hiszen nem vásárlásról, csupán bérlésről szól a MÁV-Volán csoport közleménye. A közlemény nem tér ki az éves bérleti díjra, és a hvg.hu is hiába kérdezte egyelőre az összegről a MÁV-ot.

Információink szerint égető szükség volt a MÁV közleménye szerint “kiváló műszaki állapotú, használt”, ES64 U2 V7 típusú mozdonyokra, mivel alig tudta már kiszolgálni a kormány által bevezetett vármegyebérletek sikere miatt megnőtt utasforgalmat. Közölték is, hogy “a folyamatosan növekvő utasforgalom jobb kiszolgálása érdekében” október második felétől állnak szolgálatba a belföldi InterCity és a Bécsbe közlekedő EuroCity viszonylatokon. A MÁV ígérete szerint

az új mozdonyok segítségével javítható a pontosság, stabilabbá, kiszámíthatóbbá válik a vonatközlekedés.

Érdekesség, de inkább furcsaság, hogy a MÁV közlése szerint a bérleti szerződést a MÁV-Volán csoport egyik leányvállalata, a MÁV Rail Tours köti meg az Akiem SAS céggel, a MÁV-Start Zrt. Pedig a MÁV Rail Tours-szal meglévő együttműködési megállapodás keretében veszi igénybe majd a járműveket. A MÁV Rail Tours amúgy egy nosztalgia-leánycég, önmeghatározása szerint fő profilja “a klasszikus gőzfelhős nosztalgia utak mellett élményvonatok” közlekedtetése.

Még érdekesebb a bérbeadó Akiem cég, amely egy franciaországi központú, mozdonylízing vállalat. Ez a cég az egyik vezető mozdonylízingbeadó az európai vasúti piacon, mivel több, mint 600 mozdonnyal rendelkezett egy 2021-es adat szerint és van irodája Düsseldorftól Varsón át Budapestig. Állami és magán vasúttársaságok egyaránt ügyfelei,

tulajdonosa pedig a kanadai Caisse de dépôt et placement du Québec (CDPQ) alapkezelő, amely 21,23 százalékos részesedéssel bír a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airportban, amelyet éppen most próbál visszavásárolni a kormány mintegy 4 milliárd euróért.

A MÁV-os közlemény ugyan nem említi, de a hvg.hu úgy tudja, lízingkonstrukciót fed a bérleti szerződés, és a most mintegy 20 éves átlagéletkorú mozdonyok a 10 éves futamidő után a szerződés részét képező opciós lehetőség lehívásával meg is vásárolhatók majd. Az akkor majd 30 éves átlagéletkorú járművek még mindig sokkal fiatalabbak lesznek a MÁV jelenlegi vontatójármű-flottájánál, hiszen az ezek zömét adó mintegy 280 darab V43-as mozdonyok átlagéletkora is 40 év.

Éppen ezek mintegy felét, 150 darab már korszerűtlen mozdonyt tudott volna kiváltani az a mintegy 220 milliárd forintos tervezett beszerzés, amit tavasszal a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium – főleg, de nem kizárólag – pénzhiány miatt lefújt. Pedig ez az egyik legjobban várt magyar vasútfejlesztési projekt volt, ráadásul a beszerzésre egy tavalyi, érvényes keretszerződés is volt.

A hvg.hu tavasszal megírta: a tavaly márciusban zárult közbeszerzési eljárás keretszerződése azonban csak egy évig, idén március végéig garantált „diszkontárat" a 115 mozdony lehívására. A magyar kormány idén tavaszig azonban nem tudta a teljes flotta finanszírozását megoldani, csupán az első 50-re lett volna fedezet. Határidő-hosszabbítás esetén információink szerint a német cég az eredeti árat már nem tudta garantálni, hanem mintegy 20 százalékkal drágábbat adott meg.

A 115 mozdony beszerzésénél a Siemens Mobility tehát árat is emelt volna, a szállításra pedig csak 2027-es céldátumot tudott adni, amit a kormány sokallt. Pedig az így beszerezhető Vectron X4-es mozdonyok üzembe állítása hatalmas lépés lett volna a magyar vasútnak. Ezek 200 kilométeres óránkénti sebességre is képesek a kiváltandó V43-asok 120-as tempójával szemben, ráadásul utóbbiak alapkonstrukciója még a ‘60-as évek műszaki színvonalát képviselik. (hvg.hu)

Címlapkép forrása: 444.hu
gazdaság
MÁV
mozdony
Profile picture for user CIVILHETES
CIVILHETES
Publikálva 2023.09.29. - 05:49
Módosítva 2023.09.29. - 05:50
A- A+

  • Kitört a botrány, független etikai vizsgálat zajlik Deutsch Tamás felesége ellen

    Kitört a botrány, független etikai vizsgálat zajlik Deutsch Tamás felesége ellen

  • Besült a rezsitrükk

    Besült a rezsitrükk

  • Magyar Péter: Sóval hintjük be a Szuverenitásvédelmi Hivatal helyét

    Magyar Péter: Sóval hintjük be a Szuverenitásvédelmi Hivatal helyét

  • Kövér László: Magyar Péter még Gyurcsány Ferencnél is alávalóbb, szégyelljük, hogy közénk keveredhetett

    Kövér László: Magyar Péter még Gyurcsány Ferencnél is alávalóbb, szégyelljük, hogy közénk keveredhetett

  • Két jogerősen megsemmisített határozat után is hivatalban: Miért működhet így a miskolci gyámhivatal?

    Két jogerősen megsemmisített határozat után is hivatalban: Miért működhet így a miskolci gyámhivatal?

  • Óriási vihar a magyar közéletben, immár főszerkesztők tiltakoznak

    Óriási vihar a magyar közéletben, immár főszerkesztők tiltakoznak

  • Magyar Péter a kormány orosz mintájú javaslatáról

    Magyar Péter a kormány orosz mintájú javaslatáról

  • A világsajtóban is téma lett a fideszes törvénytervezet

    A világsajtóban is téma lett a fideszes törvénytervezet

  • Óriási robbanás volt Egerben és környékén: senki nem tudja, mi történhetett

    Óriási robbanás volt Egerben és környékén: senki nem tudja, mi történhetett

  • Emberre és állatra egyaránt veszélyes: országszerte egyre több a kullancs

    Emberre és állatra egyaránt veszélyes: országszerte egyre több a kullancs

  • „Mészáros Lőrinc és Tiborcz István országában ezzel turnézni kormányzati részről rettenetes cinizmusra vagy nagyon jó humorérzékre vall”

    „Mészáros Lőrinc és Tiborcz István országában ezzel turnézni kormányzati részről rettenetes cinizmusra vagy nagyon jó humorérzékre vall”

  • Hatalmas robbanás történt, több tízezren nem hagyhatták el otthonaikat

    Hatalmas robbanás történt, több tízezren nem hagyhatták el otthonaikat

  • Záporokkal, zivatarokkal érkezik egy hidegfront

    Záporokkal, zivatarokkal érkezik egy hidegfront

  • Lemondott Polt Péter

    Lemondott Polt Péter

  • Eddig bírta a Balaton vize - ami mostantól vár ránk, az nem sok jót ígér

    Eddig bírta a Balaton vize - ami mostantól vár ránk, az nem sok jót ígér

  • Drágul a tankolás

    Drágul a tankolás

  • Minden egy irányba mutat: ez okozhatta az országos áramkimaradást Spanyolországban és Portugáliában

    Minden egy irányba mutat: ez okozhatta az országos áramkimaradást Spanyolországban és Portugáliában

  • Magyar Péter elindult Nagyváradra

    Magyar Péter elindult Nagyváradra

  • Horváth Csaba vallomást tett, újabb részletek láttak napvilágot a zuglói parkolási botrányról

    Horváth Csaba vallomást tett, újabb részletek láttak napvilágot a zuglói parkolási botrányról

  • Kiengedték a börtönből Suha Györgyöt

    Kiengedték a börtönből Suha Györgyöt

  • Lehet, hogy a MOSZAD sem a régi?

    Lehet, hogy a MOSZAD sem a régi?

  • Kérek még

Maradjon velünk!

 

Rovatok

  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • Minden más

© 2011-2025 CIVILHETES /Középen állunk/

Lábléc menü

  • Impresszum
  • Jogi nyilatkozat
  • Adatkezelés
  • Régi CIVILHETES
Címlap
CIVILHETES
Független Közéleti Magazin
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • +
    • Időjárás
    • Kultúra
      • Film
      • Zene
    • Tudomány
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó
Clear keys input element