Ugrás a tartalomra
CIVILHETES
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • + »
    • Időjárás
    • Kultúra »
      • Film
      • Zene
    • Tudomány »
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód »
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár »
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó
{{title}}
{{title}}

Hogyan netezik a "TikTok-generáció"? Íme a fiatalok tartalomfogyasztási szokásai

Fiatal
2025.04.05.
Profile picture for user CIVILHETES
By CIVILHETES on

Más világban nevelkedtek, más hatások érték a Z generációt, vagyis azokat a 16-30 év közötti fiatalokat, akik mostanában érkeztek meg a munkaerőpiacra, akik éppen most teremtik meg az egzisztenciájukat és lesznek stabil részei a fogyasztói társadalomnak. 

Ők azok, akik próbálnak egyszerre jelen lenni az online és a fizikai világban egyaránt. Ez a hibrid életforma alapjaiban határozza meg, hogy milyen tartalmakat fogyasztanak, milyen termékeket vásárolnak, illetve, hogy miként reagálnak a termékek, szolgáltatások, és a márkák üzeneteire. Egy átfogó Z generációs felmérést mutatott be a Compact TV, amelyben a fiatalok reklám- és tartalomfogyasztási szokásait vizsgálják. Sok meglepő tény is kiderült, például, hogy legjobban a YouTube videókat megszakító hirdetések idegesítik a fiatalokat, de az is, hogy a várakozásokkal ellentétben igenis néznek TV-t.

Milyen hatások érik a Z generációt?

A kutatási eredmények bemutatása előtt a Compact TV rendezvényén Bata Zsófia, klinikai szakpszichológus előadásában tévhiteket és azokat a fő hatásokat mutatta be, amelyek egy 16-30 év közötti Z generációs fiatalt érintenek:

  • Digitális forradalom: ők azok, akik sosem éltek internet nélkül, vagyis az online jelenlét alapvető számukra.
  • Gazdasági válság: olyan időszakban nőttek fel, amikor saját bőrükön érezhették a gazdasági és egyéb válságok hatásait. Ennek egyik következménye, hogy a pénzügyi bizonytalanságot is korán megtapasztalták.
  • Covid: a járvány időszakában sok személyes élményt, jelentősebb életeseményt nem tudtak fizikailag megtapasztalni. A kimaradt események hatása, hogy a mentális egészség különösen fontossá vált a Z generáció számára.
  • Klímaválság: bár nem ez a generáció a klímaválság okozója, mégis rajtuk a sor, hogy megoldják ezt a nagy horderejű problémát. Ebből fakad sokszor a "klímaszorongás" is, ami jellemző erre a generációra.

A Z generációról azt is érdemes tudni, hogy imádnak kommunikálni, tömören és vizuálisan.

Mi foglalkoztatja a Z generációt?

Bata Zsófia több szempontot is említett, amivel meg lehet fogni ezt a korosztályt. Egyfelől az életkorukból adódóan a pályaválasztás, az emberi kapcsolatok, az egzisztencia megalapozása, a lakhatás olyan témák, amelyekkel egy 16-30 éves általában foglalkozik. Emellett vannak generációs értékrendek, úgymint a hitelesség, az elfogadás (minden korábbi generációnál elfogadóbbak) a fenntarthatóság, a társadalmi felelősségvállalás, a rugalmasság és a folyamatos fejlődés. Ezekhez harmadik területként kapcsolódnak az egyéni normák, szokások és személyes célok, mint minden másik generáció esetében is.

A Compact TV rendezvényén Sági Ferenc, az NRC Marketingkutató és Tanácsadó kutatási igazgatója a Z generáció tartalom-, és reklámfogyasztási szokásairól szóló közös kutatásukat mutatta be. A kutatás során 12 mélyinterjút készítettek 16-29 évesekkel, amelyek tapasztalatait egy kvantitatív kérdőívbe építették be. A tartalom-, és reklámfogyasztás mellett felmérték többek között a költési attitűdöt, a Z generáció céljait, a közösségi médiahasználati szokásaikat.

A kutatásból kiderült, hogy a Z generáció számára a legfontosabb érték az őszinteség, a tisztelet, a bizalom, de köztük van az elfogadás, valamint a sikeresség is. Ezzel szemben, az Y és X generáció inkább az őszinteséget, a becsületességet, valamint a tiszteletet említette az első három helyen a fontosabb értékek felsorolása során.


Forrás: Comapct TV

További (meglepő) eredmények a kutatás alapján a tartalomfogyasztásban:

Komoly törésvonal látható az állami és a magániskolás Z-sek között, amely terület mélyebb kutatást igényelne.

  • Ez a generáció is néz TV-t, de emellett jellemző, hogy sok más tartalomfogyasztási eszközt/platformot is használnak egymással párhuzamosan. A hagyományos TV-nézés még a napi rutinjuk része, de jelentősége egyre csökken a YouTube és a streamingszolgáltatások miatt. A falvakban magas a hétköznap és hétvégén is TV-t nézők száma, míg Budapesten ez az arány alacsonyabb, ami a fiatalok változó médiafogyasztási szokásaira utal. 
  • A televíziót jellemzően háttérzajként vagy családi közös időtöltésként használják, és sokszor ódivatúnak, időrablónak és unalmasnak tartják a TV-s műsorokat, illetve gyakran kritizálják a reklámok mennyiségét is. Mintegy 40%-uk úgy érzi, hogy az itt látható hirdetések nem is nekik szólnak.

Forrás: Compact TV
  • A tartalomtípusokat tekintve a fiatalok a streamingplatformokon elsősorban sorozatokat és filmeket néznek, de a dokumentumfilmek és a kvízműsorok is népszerűek az itt fogyasztott tartalmak között. Ahogy a TV-nél, a bulvárhírek, politikai és közéleti műsorok a streamingnél is kevésbé vonzzák a Z generációt.
  • A budapestiek számára a YouTube tartalmak esetében fontosabb a minőség, illetve az is, hogy a csatorna eredeti ötleten alapuljon. A vidéki, falusi Z generációsoknak inkább a videók rövidsége a fontosabb.
  • A YouTube egyedi helyet foglal el a Gen Z tartalomfogyasztásában és nemcsak a közösségimédia-platformok versenytársa, hanem a streamingszolgáltatóké is.
  • A Facebook a legnépszerűbb platform minden településtípuson, míg az Instagram a budapestiek körében, a TikTok pedig a falun élő fiataloknál dübörög.

Ez egyik, talán legfontosabb kiemelendő eredmény, hogy ennek a generációnak a 84%-a aszerint választ tartalmat, hogy éppen milyen a hangulata.

  • A válaszadók 81%-a a tartalomválasztásnál a célt is megjelölte, vagyis úgy választják ki, hogy mit nézzenek, hogy éppen tanuláson, vagy kikapcsolódáson van-e a sor.
  • Egy Y generációs átlagosan 3, míg egy Z generációs átlagosan 5 különböző social média felületen van fent.

Forrás: Compact TV

Ami szintén sokkoló lehet, hogy egy átlagos hétköznapon ez a generáció 305 percet tölt a social média felületeken, hétvégén 320 percet, azaz több, mint 5 órát. A képet viszont árnyalja, hogy ebben benne van a kommunikáció, a kapcsolattartás, tanulás, keresés, kikapcsolódás is - hiszen ezekre is lehetőséget adhatnak a social média felületek. Az Y generáció ezzel szemben hétköznaponként átlagosan 208, míg hétvégén 213 percet tölt az ilyen jellegű online platformokon - mutatta be Sági Ferenc.

Az influencerekkel kapcsolatban a kutatás rávilágított, hogy a Z generáció 52%-a követ valamilyen influenszert. A falvakban élő fiatalok körében az influenszerek tartalmai nagyobb szerepet töltenek be (61,6%), míg Budapesten a fiatalok 54%-a egyáltalán nem követi egyiküket sem.

A Z generáció kevésbé utasítja el a reklámokat

A fiatalok kevésbé elutasítók a reklámokkal szemben, mint az Y vagy az X generáció, ha azok minőségi és kreatív reklámok. Az is igaz rájuk - a kutatás alapján-, hogy a reklámok hatására nagyobb hajlandósággal vásárolják meg az adott élelmiszert, kozmetikai terméket, ruházati és műszaki cikket, mint a 30--55 év közötti korosztály. A "túltolt" reklámok hatékonysága viszont egyértelműen alacsonyabb az esetükben is.

A Z generációt legjobban a YouTube videókat megszakító hirdetések idegesítik.

Míg az óriásplakátokat egy jól fogyasztható fizikai reklámnak tartják, ami nem idegesíti őket. A felmérésből az is kiderült, hogy bár a videókat megszakító reklámok a legidegesítőbbek számukra, mégis ezek tartalmát nagy arányban tudják visszaidézni. Ennél jobban csak a közösségi média hírfolyamában megjelenő reklámok emlékezetesebbek a számukra.

Talán pont a fentiek eredménye, hogy a megkérdezett Z generációsok 34%-a használ YouTube prémium előfizetést (amivel kikerülhetők a reklámok), míg az Y generációnak csupán a 19%-a fizet erre elő. A szakértő szerint az egyik magyarázat emögött az lehet, hogy az Y generáció fiatalkorában megszokta a korlátozottabb videó-, és filmnézési lehetőségeket, így könnyebben átvészeli a reklámblokkokat.


Forrás: Compact TV

(Portfolio)

Címlapkép forrása: The Art of Education
fogyasztás
fiatalok
z generáció
reklám
gen z fest
Profile picture for user CIVILHETES
CIVILHETES
Publikálva 2025.04.05. - 07:06
Módosítva 2025.04.05. - 07:07
A- A+

  • Vidéki valóság: A független helyi sajtó heti legfontosabb hírei Magyarországon

    Vidéki valóság: A független helyi sajtó heti legfontosabb hírei Magyarországon

  • Dobrev Klára: A válás miatt eladjuk az Apró-villát

    Dobrev Klára: A válás miatt eladjuk az Apró-villát

  • Az "átláthatósági törvény" lakossági megítélése

    Az "átláthatósági törvény" lakossági megítélése

  • Nicușor Dan Orbán Viktorról: Az európai haladás akadályozója

    Nicușor Dan Orbán Viktorról: Az európai haladás akadályozója

  • A fideszes képviselő elítélte a gyűlöletkeltést, miközben Magyart felfaló medvéről is van poszt az oldalán

    A fideszes képviselő elítélte a gyűlöletkeltést, miközben Magyart felfaló medvéről is van poszt az oldalán

  • „Erdélyért indultam el” – Magyar Péter lépésről lépésre építi válaszát Orbán tihanyi beszédére

    „Erdélyért indultam el” – Magyar Péter lépésről lépésre építi válaszát Orbán tihanyi beszédére

  • A nem létező Nyugat ereje

    A nem létező Nyugat ereje

  • Újabb miniszteri biztost nevezett ki Szijjártó Péter

    Újabb miniszteri biztost nevezett ki Szijjártó Péter

  • Így égett el 100 milliárd forint az MNB-alapítvány luxuskalandjai során

    Így égett el 100 milliárd forint az MNB-alapítvány luxuskalandjai során

  • A kormány 300 ezer tartalékosa 24 órát nem bírna a munkahelyén

    A kormány 300 ezer tartalékosa 24 órát nem bírna a munkahelyén

  • A magyar közösség kéznél van bűnbakként – megrázó figyelmeztetést kaptak az erdélyi magyarok a választások előtt

    A magyar közösség kéznél van bűnbakként – megrázó figyelmeztetést kaptak az erdélyi magyarok a választások előtt

  • Lánczi Tamás nem érti, hogy akinek nincs takargatnivalója, az miért tart retorzióktól az új törvény alapján

    Lánczi Tamás nem érti, hogy akinek nincs takargatnivalója, az miért tart retorzióktól az új törvény alapján

  • Óriási botrány a FIFA-kongresszuson, Csányi Sándor is kivonult

    Óriási botrány a FIFA-kongresszuson, Csányi Sándor is kivonult

  • Megszűnhetnek a napközis Erzsébet-táborok

    Megszűnhetnek a napközis Erzsébet-táborok

  • A történelmi egyházak nem reagálnak arra, hogy a kormány a kereszténységre hivatkozva tervezi csorbítani a véleményszabadságot

    A történelmi egyházak nem reagálnak arra, hogy a kormány a kereszténységre hivatkozva tervezi csorbítani a véleményszabadságot

  • Négy településtől vesz el több mint egymilliárdot az állam

    Négy településtől vesz el több mint egymilliárdot az állam

  • Durva tömegbukás volt a Tour de Hongrie-n

    Durva tömegbukás volt a Tour de Hongrie-n

  • Marczingós László az uniós bíróság devizahiteles ítéletéről: Európai szintű botrány lesz

    Marczingós László az uniós bíróság devizahiteles ítéletéről: Európai szintű botrány lesz

  • Kellett még egy magánrepülő az állami százmilliárdokkal kitömött vállalatcsoportba

    Kellett még egy magánrepülő az állami százmilliárdokkal kitömött vállalatcsoportba

  • Szeles, változékony idő záporokkal

    Szeles, változékony idő záporokkal

  • Bejelentették, hogy ki lesz az új legfőbb ügyész

    Bejelentették, hogy ki lesz az új legfőbb ügyész

  • Kérek még

Maradjon velünk!

 

Rovatok

  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • Minden más

© 2011-2025 CIVILHETES /Középen állunk/

Lábléc menü

  • Impresszum
  • Jogi nyilatkozat
  • Adatkezelés
  • Régi CIVILHETES
Címlap
CIVILHETES
Független Közéleti Magazin
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • +
    • Időjárás
    • Kultúra
      • Film
      • Zene
    • Tudomány
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó
Clear keys input element