Ugrás a tartalomra
CIVILHETES
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • + »
    • Időjárás
    • Kultúra »
      • Film
      • Zene
    • Tudomány »
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód »
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár »
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó
{{title}}
{{title}}

Rémálom, ami az európai autóipari beszállítóknál zajlik, idén is tízezreket tehetnek utcára

Gazdaság
2025.01.04.
Profile picture for user CIVILHETES
By CIVILHETES on

Vészesen lassulnak az eladások, fájnak a többletkapacitások, döcög az elektromos átállás. Az európai autóipari beszállítók az idén is nehéz év elé néznek.

Az Európai Autóipari Beszállítók Szövetségének (Clepa) Financial Times számára készített elemzése kimutatta, hogy 2024-ben több mint 30 ezer munkahely szűnt meg az iparágban, a 2023-as 15 ezer után – 2020 óta összesen 58 ezerrel dolgoznak kevesebben a szektorban. 

Munkahelyek tízezrei szűnnek meg

A francia Michelin gumiabroncsgyártótól kezdve a német Boschig több ezer munkahely leépítését jelentették be az elmúlt évben, mivel az európai gyártók új járműveinek eladásai folyamatosan csökkentek, így a beszállítók kapacitásai kihasználatlanok maradtak. A nagyobb vállalatok munkahelyeket szüntettek meg és gyárakat zártak be, néhány kisebb vállalkozás csődbe ment vagy fizetésképtelenséget jelentett. 

Ha az európai gyártók nem tudnak növekedni, akkor a beszállítók sem

– kommentálta a helyzetet Alexandre Marian, az AlixPartners tanácsadó cég igazgatója. A Clepa szerint  az autóalkatrész-beszállítók közvetlenül mintegy 1,7 millió embert foglalkoztatnak az EU-ban.

A kereslet csökkenése a koronavírus-járványt, az ukrajnai háborút és az azt követő inflációt követte. Mindezek rontották az európai iparágak versenyképességét, miközben a kínai riválisok igyekeznek növelni piaci részesedésüket. 

Becsléseink szerint azt a kis növekedést, amelyet az európai piacon elérhetünk, az import, különösen a kínai import növekedése fogja elvenni

– mondta Marc Mortureux, a franciaországi Automotive & Mobility Industry Platform (PFA) iparági szervezet főigazgatója.

Az európai beszállítók ugyan igyekeznek együttműködni az öreg kontinensen összeszerelő üzemeket létesítő kínai autógyárakkal, azonban félő a szükséges alkatrészeket ezek Kínából, illetve más keleti országokból szerzik be – tette hozzá.
Az elektromos járművek viszonylag magas ára és a járművekre vonatkozó támogatások csökkentése – például Németországban – jócskán visszafogta a villanyautók elterjedését, a kereslet messze elmarad a korábban várttól. 

A Clepa szerint 2020 óta a belső égésű motorokhoz kapcsolódó munkahelyek megszűnése messze meghaladja az elektromos autókra való áttérés által teremtett munkahelyek számát. 

Az EV-piac lassulásának jeleként 

  • 2024-ben 4680, az akkumulátoros autók beszállítóival kapcsolatos munkahely szűnt meg, 
  • ami több, mint a 4450 újonnan létrehozott munkahely – állapította meg a Clepa. 

Az európai szabályozás szintén kihívást jelent a hagyományos motorral működő járműveket ellátó alkatrészgyártók számára.

Brüsszel is bekavar

Az Európai Bizottság 2025-től szigorítja az autógyártókra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási szabályokat, ráadásul Brüsszel azt is tervezi, hogy 2035-re megszünteti az új, belső égésű motorral hajtott autók értékesítését Európában.
Laurent Favre, a francia OPMobility vezérigazgatója így arra számít, hogy az európai üzemanyagtartály-piacon meghatározó részesedéssel rendelkező vállalat piacot veszít. 

Körülbelül tíz üzemanyagtartályokat gyártó gyárunk van Európában. Nyilvánvaló, hogy ez hatással lesz a tevékenységükre 

– mondta.

Favre és más iparági szereplők a szabályozás szigorításának újragondolására szólítottak fel. Annak ellenére, hogy Németország 2023-ban csökkenti az elektromos autók támogatását, Olaf Scholz kancellár a közelmúltban Brüsszelben sürgette, hogy az EU vezessen be ösztönzőket a villanyautókra, továbbá hangsúlyozta, hogy a hagyományos gépjárművek károsanyag-kibocsátására kivetett adók 

nem befolyásolhatják az elektromos járművekre való átállásba beruházó vállalatok pénzügyi likviditását.

Kelet felé nyitnak az európai autóipari beszállítók

Az elektromos autók értékesítése ugyan várhatóan emelkedik a jövőben, a hagyományos autóipari beszállítók így tartósan alacsonyabb növekedési időszakra készülnek, közülük többen hosszú távú létszámcsökkentési terveket jelentettek be. A műszerfalakat, ajtópaneleket és kipufogórendszereket gyártó Forvia februárban közölte, hogy 2028-ig 10 ezer munkahelyet szüntet meg több mint 75 ezer fős európai létszámából. 

Novemberben a Michelin közölte, hogy bezárja két franciaországi gyárát, ahol teherautók és kisteherautók gumiabroncsait gyártják. 

A több mint 1200 alkalmazottat érintő intézkedés oka az ázsiai olcsó verseny miatt kialakult „strukturális túlkapacitás” volt. A beruházók közül sokan Európán túlra tekintenek. Az OPMobility a texasi Austinban létesített egy telephelyet, hogy kiszolgálja a Teslát, továbbá Kínában tervez gyárakat építeni. 

Szeretnénk kitartani régi, hagyományos ügyfeleink mellett, de máshol kell a bővülést keresnünk. Aligha számítunk jelentős növekedésre az európai autóiparban a következő öt évben

– tette hozzá Favre. (vg.hu)

Címlapkép: Tiltakozó felirat a Bosch elbocsátásai ellen – az európai autóipari beszállítók tízezreket tesznek az utcára. - Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP
elbocsátások
autóipari beszállító
európai autóipar
autóipar
Profile picture for user CIVILHETES
CIVILHETES
Publikálva 2025.01.04. - 09:38
Módosítva 2025.01.04. - 09:42
A- A+

  • Négy településtől vesz el több mint egymilliárdot az állam

    Négy településtől vesz el több mint egymilliárdot az állam

  • Durva tömegbukás volt a Tour de Hongrie-n

    Durva tömegbukás volt a Tour de Hongrie-n

  • Marczingós László az uniós bíróság devizahiteles ítéletéről: Európai szintű botrány lesz

    Marczingós László az uniós bíróság devizahiteles ítéletéről: Európai szintű botrány lesz

  • Kellett még egy magánrepülő az állami százmilliárdokkal kitömött vállalatcsoportba

    Kellett még egy magánrepülő az állami százmilliárdokkal kitömött vállalatcsoportba

  • Szeles, változékony idő záporokkal

    Szeles, változékony idő záporokkal

  • Bejelentették, hogy ki lesz az új legfőbb ügyész

    Bejelentették, hogy ki lesz az új legfőbb ügyész

  • A vazallus állam

    A vazallus állam

  • Kitört a botrány, független etikai vizsgálat zajlik Deutsch Tamás felesége ellen

    Kitört a botrány, független etikai vizsgálat zajlik Deutsch Tamás felesége ellen

  • Besült a rezsitrükk

    Besült a rezsitrükk

  • Magyar Péter: Sóval hintjük be a Szuverenitásvédelmi Hivatal helyét

    Magyar Péter: Sóval hintjük be a Szuverenitásvédelmi Hivatal helyét

  • Kövér László: Magyar Péter még Gyurcsány Ferencnél is alávalóbb, szégyelljük, hogy közénk keveredhetett

    Kövér László: Magyar Péter még Gyurcsány Ferencnél is alávalóbb, szégyelljük, hogy közénk keveredhetett

  • Két jogerősen megsemmisített határozat után is hivatalban: Miért működhet így a miskolci gyámhivatal?

    Két jogerősen megsemmisített határozat után is hivatalban: Miért működhet így a miskolci gyámhivatal?

  • Óriási vihar a magyar közéletben, immár főszerkesztők tiltakoznak

    Óriási vihar a magyar közéletben, immár főszerkesztők tiltakoznak

  • Magyar Péter a kormány orosz mintájú javaslatáról

    Magyar Péter a kormány orosz mintájú javaslatáról

  • A világsajtóban is téma lett a fideszes törvénytervezet

    A világsajtóban is téma lett a fideszes törvénytervezet

  • Óriási robbanás volt Egerben és környékén: senki nem tudja, mi történhetett

    Óriási robbanás volt Egerben és környékén: senki nem tudja, mi történhetett

  • Emberre és állatra egyaránt veszélyes: országszerte egyre több a kullancs

    Emberre és állatra egyaránt veszélyes: országszerte egyre több a kullancs

  • „Mészáros Lőrinc és Tiborcz István országában ezzel turnézni kormányzati részről rettenetes cinizmusra vagy nagyon jó humorérzékre vall”

    „Mészáros Lőrinc és Tiborcz István országában ezzel turnézni kormányzati részről rettenetes cinizmusra vagy nagyon jó humorérzékre vall”

  • Hatalmas robbanás történt, több tízezren nem hagyhatták el otthonaikat

    Hatalmas robbanás történt, több tízezren nem hagyhatták el otthonaikat

  • Záporokkal, zivatarokkal érkezik egy hidegfront

    Záporokkal, zivatarokkal érkezik egy hidegfront

  • Lemondott Polt Péter

    Lemondott Polt Péter

  • Kérek még

Maradjon velünk!

 

Rovatok

  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • Minden más

© 2011-2025 CIVILHETES /Középen állunk/

Lábléc menü

  • Impresszum
  • Jogi nyilatkozat
  • Adatkezelés
  • Régi CIVILHETES
Címlap
CIVILHETES
Független Közéleti Magazin
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • +
    • Időjárás
    • Kultúra
      • Film
      • Zene
    • Tudomány
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó
Clear keys input element