Elképesztő bejelentést tett a kínai akkuóriás, a CATL
A kínai CATL tíz új elektromos autómodellt fejlesztett ki cserélhető akkumulátorokkal, és jövőre 1 000 akkumulátorcserélő állomás megépítését tervezi. Az EVOGO márka „choco-swap” technológiájával egy perc alatt cserélhetők az akkumulátorok, a szolgáltatás előfizetési díja havi 369 jüan. A cég célja, hogy az akkumulátorcserélés a benzinkutak egyharmadát helyettesítse, és az elektromos hálózat stabilitását is növelje.
A CATL közölte, hogy tíz új elektromos járműmodellt fejlesztett ki autógyártókkal közösen, amelyek cserélhető akkumulátorokat használnak. A kínai akkumulátoróriás célja, hogy vezető szerepet töltsön be egy olyan trendben, amely szerintük Kína benzinkútjainak egyharmadát helyettesítheti majd - írja a Reuters.Yang Jun, a CATL akkumulátorcserével foglalkozó márkája, az EVOGO vezérigazgatója elmondta, hogy az első olyan elektromos autót, amely az úgynevezett „choco-swap” akkumulátort használja, még ebben a hónapban bemutatják, a többit pedig a következő hónapokban vezetik be.
A CATL jövőre 1 000 akkumulátorcserélő állomást kíván építeni, és további partnereket keres az infrastruktúra gyorsabb bővítéséhez – tette hozzá Yang. Robin Zeng, a világ legnagyobb akkumulátorgyártójának elnöke egy novemberi interjúban elmondta, hogy a CATL új üzleti területek, például mikrohálózatok és „skateboard” alvázak felé is terjeszkedik.
A CATL 2022-ben indította el az EVOGO akkumulátorcserélő szolgáltatást, amely lehetővé teszi az autósok számára, hogy egy perc alatt kicseréljék az elektromos autók akkumulátorát. Partnerei között szerepelnek állami tulajdonú autógyártók, például a Changan Auto és a FAW. Eddig néhány kínai városban, kísérleti jelleggel építettek ki egy kisebb számú akkumulátorcserélő állomást.
Az „choco-swap” akkumulátorcserélő szolgáltatás előfizetési díja havi 369 jüannál (kb. 51 dollár) kezdődik – mondta Yang a dél-kínai Xiamenben tartott eseményen. Zeng az eseményen hozzátette, hogy az akkumulátorok két szabványos méretben lesznek elérhetők, hogy gyorsítsák az elterjedést.
A cél az, hogy az akkumulátorcserélő állomások a lehető legtöbb zöld energiát használják, és hozzájáruljanak az elektromos hálózat stabilizálásához – mondta Zeng.
Kína végül akár 30,000-40,000 akkumulátorcserélő állomással is rendelkezhet, amelyek az ország mintegy 100,000 benzinkútjának egyharmadát válthatják fel – jósolta Yang. Zeng úgy véli, hogy az akkumulátorcserélés az elektromos autók energiaellátási megoldásainak egyharmadát fogja adni az otthoni és nyilvános töltők mellett 2030-ra.
A kínai Nio szintén jelentős befektetéseket eszközölt akkumulátorcserélő állomások és technológiák fejlesztésébe, amelyek lehetővé teszik, hogy az elektromos autó felhasználói három perc alatt kicseréljék a lemerült akkumulátort egy teljesen feltöltöttre. A Nio 2023 decemberének elejéig több mint 2,800 ilyen állomást épített, főként Kínában.
Az infrastruktúra globálisan továbbra is szűk keresztmetszet az elektromos járművek terjedésében, amely idén lassulást mutatott. Kínai autógyártók, például a Nio és az Xpeng hibrid modelleket is készítenek, különösen azokba a tengerentúli piacokba szánva, ahol az elektromos töltőállomások és az akkumulátorcserélő létesítmények hiányosak. (Pénzcentrum)