Ugrás a tartalomra
CIVILHETES
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • + »
    • Időjárás
    • Kultúra »
      • Film
      • Zene
    • Tudomány »
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód »
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár »
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó
{{title}}
{{title}}

Egészségügy és oktatás helyett inkább a NER-nek és az akkugyáraknak adja a költségvetési százmilliárdjait az Orbán-kormány

Belföld
2024.12.03.
Profile picture for user CIVILHETES
By CIVILHETES on

A jövő évi büdzsében mindössze 329 milliárd forint állami beruházási kiadással terveznek, ezeknek a pénzeknek a jelentős része jellemzően kínai, esetleg dél-koreai akkumulátorgyárak támogatását szolgálja, a másik cél a NER-cégek életben tartása megrendelésekkel.

A tervezetben közúti beruházásra például mindössze 88 milliárd forint jut, ám vasúti fejlesztésekre még ennél is kevesebb, alig 20 milliárd. A vasúti felújításra az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) fejezetében további 30,1 milliárd forint van, e két forrásból kellene életben tartani a vasúti infrastruktúrát. A lerobbant MÁV pályahálózat és járműállomány fejlesztésére léteznek tervek és ígéretek, amelyek az Orbán-kormány későbbi hitelfelvételekből akar majd finanszírozni. Ugyanakkor a Budapest-Belgrád vasútvonal magyar szakaszának felújítását kínai hitelből finanszírozza a kabinet, ennek terhére 2025-ben 196,6 milliárd forintot terveznek elkölteni, vagyis négyszer annyi pénzt, mint amit a teljes MÁV hálózat felújításra és fejlesztésére terveznek. A kivitelező egy kínai-magyar konzorcium, amelynek magyar tagja Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozik. A projekt egy kínai beruházás része, amely a görög kikötőket kötné össze az európia piacokkal a kínai teherforgalom számára. A vasútvonal teljes felújítása mintegy 1000 milliárd forint, amely a becslések szerint pénzügyileg több száz év alatt térülne meg.

Nem csak a kelebiai vasútvonal felújításán keresztül, hanem a közúthálózat fenntartása révén is gazdagodnak a kormányhoz közelálló NER- milliárdosok. A gyorsforgalmi úthálózat fenntartására jövőre a kormány 370 milliárd forintot tervez elkölteni a költségvetési törvény szerint. Mint ismert, a közútfenntartási tevékenységet a kormány 35 évre koncesszióba adta Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségeibe tartozó a magántőkeaalapoknak. A szerződést 2022-ben kötötték meg a Themis Magántőkealap, a Konzum PE Magántőkealap, az Opus New Way Magántőkealap, az Opus Bridge Magántőkealap, a Cronus Magántőkealap, a Vesta Magántőkealap, a Via Magántőkealap tulajdonában lévő MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt -vel. A MKIF jövőre 370 milliárdot kap az államtól arra, hogy a szükséges útfelújítási munkálatokat elvégezze. Ugyanazt a feladatot az elmúlt évtizedekben egy állami cég látta el. Arról már korábban beszámoltunk, hogy a jövő évi költségvetésből a kormány 120 milliárd forintot tervez fizetni a városligeti Dürer Park irodaházakat fejlesztő cégnek, amely Garancsi István és Tiborcz István érdekeltségébe tartozik.

Az állami beruházások másik célja az itt megtelepedő akkugyárak infrastruktúrájának fejlesztése. A költségvetés szerint több tízmilliárd forint jut jövőre víz-, és csatornahálózat fejlesztésre, ám ezek a beruházások a legritkább esetben szolgálják a magyar adófizetőket. Az ÉKM fejezetből víziközmű fejlesztésekre jövőre 42 milliárd forintot tervez a kabinet, ezek a fejlesztések kizárólag a kínai akku-, és gépjárműgyártóknak szólnak. A pénzeket az Orbán-kormány a debreceni Déli gazdasági övezet vízellátására és a keletkező nagy mennyiségű szennyvízelvezetést szolgáló csatornarendszer fejlesztésre szánja. A Fidesz „második fővárosában” CATL akkumulátorgyára épül. Szintén csatornafejlesztések lesznek a szegedi ipari parkban, ahova viszont a BYD kínai autógyár épít összeszerelő üzemet. Ezzel még nincs vége a kínai beruházások támogatásának, ugyanis a debreceni ipari park fejlesztésére további 15,3 milliárd forintot terveznek elkölteni. Az akkugyárak támogatása az Energiaügyi Minisztérium (EM) költségvetésén keresztül is folyik: a „térségi fejlesztési feladatok” soron az EM jövőre további 121,4 milliárd forintot költ el: olyan „térségi feladatokra” megy többek között a közpénz, mint gödi ipari-innovációs fejlesztési terület villamos energia és viziközmű hálózatának fejlesztése, az iváncsai ipari-innovációs fejlesztési terület víziközmű fejlesztése továbbá debreceni, nyíregyházi, szegedi ipari parkok fejlesztése – ezekbe az ipari parkokba települnek a kormány által támogatott akku-, és autógyárak.

Miközben alapvető beruházásokra, mint oktatás, egészségügy nem telik a büdzséből, vannak olyan vitaható célok, amelyekre évi több tízmilliárdot költenek. Ilyen például a Budai várnegyed és a Citadella újraépítése, felújítása, amire csak jövőre 18,1 milliárdot akarnak elkölteni. 

Ezen felül a Várkapitányság egyéb kiadásaira további 11 milliárd forintot terveznek – vagyis a kormányzati presztízs-beruházásokra – amelyeket a kormány „budapesti beruházásként szokott propagálni” csak jövőre 29 milliárd forintot költenek el. A budai városnegyed kormányzati elfoglalására – vagyis „Nemzeti Hauszmann Programra” a következő években összesen 149 milliárd forintot terveznek elkölteni.

Jövőre folytatódik Hungaroring felújítása is. A mogyoródi pálya működtetésre és fejlesztésre csak jövőre 48 milliárd forintot fog elkölteni a kormány. A Hungaroring átépítése jelenleg is zajlik a mogyoródi pálya egy nagyságrendileg száz milliárd forintos beruházási programon esik át, miközben a futamok rendezési jogaira évente 17-20 milliárdot költ el a magyar állam adófizetői pénzekből – ugyanis a jegybevételek nem fedezik a rendezvény költségeit sem. 

 

Leminősítés jöhet, ha a kormány nem egyezik ki az EU-val

Stabilról negatívra rontotta a magyar államadósság Baa2 besorolásnak kilátásait a Moody’s Ratings nemzetközi hitelminősítő. A következő akció a leminősítés lehet, a Baa2 az utolsó előtti kategória a bóvli felett, vagyis ugyan még egy leminősítés után is befektetésre ajánlott kategóriában marad a magyar államadósság, ennek ellenére ez a szint nem túl nagy dicsőség egy EU-s ország számára. A Moody’ s a kilátások rontását egyértelműen a „kormányzás minőségével összefüggő lefele mutató kockázatokkal” magyarázta, elsősorban azzal, hogy Magyarország az év végén teljes mértékben elveszítheti az uniós helyreállítási alapokból neki járó támogatásokat és olcsó hiteleket. Ezek hiánya csökkenti a lehetséges gazdasági növekedést, növelheti az államháztartás hiányát, ronthatja az államadósság-mutatókat. A Moody’s szerint a mostani döntésük összefügg azzal is, hogy a magyar gazdaság legfontosabb külpiaca Németország is gyenge növekedést produkál, valamint valós a veszélye, hogy a 2026-os választások előtt a kormány választási költekezésbe kezdhet és a jegybank függetlenségét is veszélyben látják. A feltárt kockázatok ellenére a magyar gazdaság erős, bár  a cég szerint jövőre mindössze 1,9 százalékkal növekedhet, ami lényegesen elmarad a kormány által várt 3,4 százaléktól.

A Moody’s szerint elenyésző annak az esélye, hogy a közeljövőben felminősítenék az országot, a kilátások stabilra emelése is csak abban az esetben fordulhatna elő, ha „jelentős és tartós javulás következik be az EU-val fenntartott kapcsolatokban”, így elérhetővé válnak az eddig zárolt uniós támogatások. Javíthatná még a magyarországi kilátásokat egy erőteljesebb költségvetési konszolidáció, illetve a vártnál gyorsabb gazdasági növekedés.

(Népszava)

Címlapkép forrása: MTI/Bruzák Noémi
gazdaság
Orbán-kormány
Magyarország
BERUHÁZÁS
költségvetés
MÁV
útfelújítás
közútkezelő
BUDAPEST-BELGRÁD VASÚT
AKKUMULÁTORGYÁR
BYD
Profile picture for user CIVILHETES
CIVILHETES
Publikálva 2024.12.03. - 06:41
Módosítva 2024.12.03. - 06:43
A- A+

  • AI-generált bébi Orbánnal sokkoltak az albániai csúcstalálkozón

    AI-generált bébi Orbánnal sokkoltak az albániai csúcstalálkozón

  • Joe Biden visszatért, hatalmas katasztrófa lett belőle

    Joe Biden visszatért, hatalmas katasztrófa lett belőle

  • Mi lesz veled, magyar óvodapedagógia?

    Mi lesz veled, magyar óvodapedagógia?

  • Titkos tárgyalások a Várkert Bazárban: Mit tervez Orbán Viktor?

    Titkos tárgyalások a Várkert Bazárban: Mit tervez Orbán Viktor?

  • Alföldi Róbert, Cserhalmi György, Gyurkó Szilvia és több mint 20 ismert szerző is tiltakozik az ellehetetlenítési törvény ellen

    Alföldi Róbert, Cserhalmi György, Gyurkó Szilvia és több mint 20 ismert szerző is tiltakozik az ellehetetlenítési törvény ellen

  • Németország kivégezte Nagy Márton ígéretét, lépnie kell a kormánynak

    Németország kivégezte Nagy Márton ígéretét, lépnie kell a kormánynak

  • Kellemetlen, márciusi időt tartogat ez a májusi hétvége

    Kellemetlen, márciusi időt tartogat ez a májusi hétvége

  • Orosz-ukrán tárgyalások: nincs áttörés

    Orosz-ukrán tárgyalások: nincs áttörés

  • Újra munkába állt a börtönből kiengedett polgármester, Kiss László

    Újra munkába állt a börtönből kiengedett polgármester, Kiss László

  • Vidéki valóság: A független helyi sajtó heti legfontosabb hírei Magyarországon

    Vidéki valóság: A független helyi sajtó heti legfontosabb hírei Magyarországon

  • Dobrev Klára: A válás miatt eladjuk az Apró-villát

    Dobrev Klára: A válás miatt eladjuk az Apró-villát

  • Az "átláthatósági törvény" lakossági megítélése

    Az "átláthatósági törvény" lakossági megítélése

  • Nicușor Dan Orbán Viktorról: Az európai haladás akadályozója

    Nicușor Dan Orbán Viktorról: Az európai haladás akadályozója

  • A fideszes képviselő elítélte a gyűlöletkeltést, miközben Magyart felfaló medvéről is van poszt az oldalán

    A fideszes képviselő elítélte a gyűlöletkeltést, miközben Magyart felfaló medvéről is van poszt az oldalán

  • „Erdélyért indultam el” – Magyar Péter lépésről lépésre építi válaszát Orbán tihanyi beszédére

    „Erdélyért indultam el” – Magyar Péter lépésről lépésre építi válaszát Orbán tihanyi beszédére

  • A nem létező Nyugat ereje

    A nem létező Nyugat ereje

  • Újabb miniszteri biztost nevezett ki Szijjártó Péter

    Újabb miniszteri biztost nevezett ki Szijjártó Péter

  • Így égett el 100 milliárd forint az MNB-alapítvány luxuskalandjai során

    Így égett el 100 milliárd forint az MNB-alapítvány luxuskalandjai során

  • A kormány 300 ezer tartalékosa 24 órát nem bírna a munkahelyén

    A kormány 300 ezer tartalékosa 24 órát nem bírna a munkahelyén

  • A magyar közösség kéznél van bűnbakként – megrázó figyelmeztetést kaptak az erdélyi magyarok a választások előtt

    A magyar közösség kéznél van bűnbakként – megrázó figyelmeztetést kaptak az erdélyi magyarok a választások előtt

  • Lánczi Tamás nem érti, hogy akinek nincs takargatnivalója, az miért tart retorzióktól az új törvény alapján

    Lánczi Tamás nem érti, hogy akinek nincs takargatnivalója, az miért tart retorzióktól az új törvény alapján

  • Kérek még

Maradjon velünk!

 

Rovatok

  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • Minden más

© 2011-2025 CIVILHETES /Középen állunk/

Lábléc menü

  • Impresszum
  • Jogi nyilatkozat
  • Adatkezelés
  • Régi CIVILHETES
Címlap
CIVILHETES
Független Közéleti Magazin
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • +
    • Időjárás
    • Kultúra
      • Film
      • Zene
    • Tudomány
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó
Clear keys input element