Ugrás a tartalomra
CIVILHETES
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • + »
    • Időjárás
    • Kultúra »
      • Film
      • Zene
    • Tudomány »
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód »
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár »
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó
{{title}}
{{title}}

Egy legenda bukott el - Ez is az olcsó kínai autók miatt van?

Gazdaság
2024.12.03.
Profile picture for user CIVILHETES
By CIVILHETES on

2020-ban az év autóipari személyiségének választották meg, tavaly beválasztották a világ 100 legbefolyásosabb embere közé, nyereségessé tette a Peugeot-t és az Opelt, összeolvasztotta a PSA-t és a Fiat Chryslert, sikert sikerre halmozott, neve bekerült az autóipar legnagyobbjai közé. 

Októberben még 2026-os nyugdíjazását tervezte, most pedig hirtelen eltávolították (hivatalosan lemondott). Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója nagyon magasról bukott nagyot, több más autóipari nagyágyúhoz hasonlóan (Martin Winterkorn/Volkswagen, Carlos Ghosn/Renault-Nissan) ő sem így tervezte karrierje végét. Sokan magyarázzák a bukását az olcsó kínai konkurencia megjelenésével, ennél viszont összetettebb a történet.

Sikert sikerre halmozott

Carlos Tavares a Renaultnál és a Nissannál tanulta meg a szakmát, nem kisebb név alatt, mint Carlos Ghosn, aki szintén az autóipar történetének egyik kiemelkedő alakja, és akinek a távozása szintén nem volt túl felemelő. A Renaultnál Tavares a cég második embere lett, és mivel az étvágya hatalmas volt, Ghosn pedig nem úgy tűnt, mint aki félre szeretne állni, Tavaresnek kellett távoznia, és új kihívásokat keresni.

2014-től volt a PSA vezérigazgatója, irányítása alatt felvásárolták az Opelt, létrehozták a DS márkát, jelentősen növelték a cég részesedését Kínában, és sokkal hatékonyabbá vált a PSA, főként a durva költségcsökkentések miatt, ami egyébként Tavares egyik védjegye (az Opelt rekordidő alatt tették profitábilissá), a hatékonyságjavítást, a költséglefaragást és összességében a marzsok növelését mindennél előbbre tartotta, kritikusai szerint még annál is fontosabbnak, mint hogy valójában milyen autókat gyárt a konszern.

Tavares kulcsszerepet játszott a PSA és a Fiat Chrysler összeolvadásában, ezzel a stellantis létrehozásában, amellyel 2021-ben a világ negyedik legnagyobb autógyártója jött létre a Toyota, a Volkswagen és a Hyundai mögött, és amelynek tavares a vezérigazgatója lett.

Tavares a PSA-nál, az Opelnél és a Stellantisnál elért sikereiért több kitüntetést is kapott, 2020-ban a World Car Person of the Year díjat kapta, tavaly pedig a Fortune a világ 100 legbefolyásosabb embere közé választott, aki rendkívüli hatást gyakorolt az autóiparra. Sikere nemcsak díjakban nyilvánult meg, anyagilag is elismerték a teljesítményét, 2021-es juttatási csomagja még francia választási téma is lett, Macron és Le Pen is kritizálta a portugál vezérigazgató 19 millió eurós juttatását, amihez még 32 millió eurónyi részvénycsomag és 25 millió eurós hosszútávú kompenzáció járult, 2023-as juttatása pedig 36,5 millió euró volt, ez az iparágban az egyik legmagasabb juttatási csomag volt.

A bukás

Hogy lehet az, hogy egy több szempontból rendkívül sikeres menedzsert egyik pillanatról a másikra félreállítanak? A válasz valami olyasmi, hogy sokaknál mostanra telt be a pohár.

Persze a történethez külső szereplők is kellenek, a működési környezet megváltozása, az erős verseny, főként a kínai szereplők miatt, fontos szerepet játszanak Tavares bukásában, de legalább ilyen fontos a nagyrészvényesek, a szakszervezetek, a dolgozók, a kereskedők elégedetlensége és ellenállása is.

Tavares 2023-ban jutott a csúcsra, az addigi sikerei pedig valamelyest elfedték, tompították a személyével és hibás döntéseivel kapcsolatos kritikákat. Az egyik nagy kritika Tavaresszel szemben, hogy az amerikai piaci árazást teljesen benézték. Az amerikai piacon a Stellantis csoporthoz tartozó autók átlagára a harmadik negyedévben közel 55 000 dollár volt, ez a második legmagasabb az iparágban, ez a prémiumizációs stratégia eléggé félrement, az Amerikában forgalmazott márkák vevőkörét elidegenítették a magas árak, a vállalat amerikai piaci részesedése a kétszámjegyű szintről 7 százalékra esett vissza.

Eközben folyamatos volt an költséglefaragás, ami Tavares egyik védjegye, 2019 és 2023 között a dolgozói létszámot 15 százalékkal csökkentették a konszernnél, ráadásul további leépítéseket hajtanak végre Amerikában és Európában is, a több tízezres elbocsátás komoly szakszervezeti tiltakozást váltott ki, Tavares magára haragította a szakszervezeteket és a munkavállalókat is. Az Egyesült Államokban a Stellantis kereskedői és a United Auto Workers szakszervezet egyaránt nyíltan követelték Tavares távozását.

Így jutottunk el 2024-be, amikor a cég eladásai, bevétele és profitja is durván csökken.

Az idei első három negyedévben több mint 600 ezerrel (!) kevesebb autót adott el a konszern, mint egy éve, a 13 százalékos visszaesés mellett a bevételek 18 százalékkal zuhantak. Különösen ijesztő az, ami a legutóbbi negyedévben történt: az eladások 20, a bevételek pedig 27 százalékkal csökkentek, ezt már nyugodtan nevezhetjük drámai visszaesésnek. Miközben Európában 17 százalékkal adtak el kevesebb autót, Amerikában 36 százalékos volt a visszaesés, az amerikai piaci részesedés sok éves mélypontra, 7,2 százalékra esett júliusban, és hatalmas készletek halmozódtak fel. Eközben Ázsiában 62 százalékkal gyakorlatilag összeesett az értékesítés, a Maserati márkánál pedig 60 százalékos volt az eladás csökkenése.Tavares 2023-ban jutott a csúcsra, az addigi sikerei pedig valamelyest elfedték, tompították a személyével és hibás döntéseivel kapcsolatos kritikákat. Az egyik nagy kritika Tavaresszel szemben, hogy az amerikai piaci árazást teljesen benézték. Az amerikai piacon a Stellantis csoporthoz tartozó autók átlagára a harmadik negyedévben közel 55 000 dollár volt, ez a második legmagasabb az iparágban, ez a prémiumizációs stratégia eléggé félrement, az Amerikában forgalmazott márkák vevőkörét elidegenítették a magas árak, a vállalat amerikai piaci részesedése a kétszámjegyű szintről 7 százalékra esett vissza.

Eközben folyamatos volt an költséglefaragás, ami Tavares egyik védjegye, 2019 és 2023 között a dolgozói létszámot 15 százalékkal csökkentették a konszernnél, ráadásul további leépítéseket hajtanak végre Amerikában és Európában is, a több tízezres elbocsátás komoly szakszervezeti tiltakozást váltott ki, Tavares magára haragította a szakszervezeteket és a munkavállalókat is. Az Egyesült Államokban a Stellantis kereskedői és a United Auto Workers szakszervezet egyaránt nyíltan követelték Tavares távozását.

Így jutottunk el 2024-be, amikor a cég eladásai, bevétele és profitja is durván csökken.

Az idei első három negyedévben több mint 600 ezerrel (!) kevesebb autót adott el a konszern, mint egy éve, a 13 százalékos visszaesés mellett a bevételek 18 százalékkal zuhantak. Különösen ijesztő az, ami a legutóbbi negyedévben történt: az eladások 20, a bevételek pedig 27 százalékkal csökkentek, ezt már nyugodtan nevezhetjük drámai visszaesésnek. Miközben Európában 17 százalékkal adtak el kevesebb autót, Amerikában 36 százalékos volt a visszaesés, az amerikai piaci részesedés sok éves mélypontra, 7,2 százalékra esett júliusban, és hatalmas készletek halmozódtak fel. Eközben Ázsiában 62 százalékkal gyakorlatilag összeesett az értékesítés, a Maserati márkánál pedig 60 százalékos volt az eladás csökkenése.

A cég év közben profitfigyelmeztetést tett közzé, a korábban várt két számjegyű helyett csak 5,5-7 százalék között lehet a profitmarzs, és a cég 10 milliárd eurót égethet el idén.  

Az elemzői várakozások szerint idén a bevétel 17, a profit pedig 63 százalékkal zuhanhat, a bevétel két év múlva sem érheti el a 2022-es szintet, a profit pedig még sokáig elmaradhat az elmúlt években látottól.

Ez olyan, mintha egy focicsapat zsinórban hatszor kikapna, nem a csapatot cserélik le, nyilván kirúgják az edzőt.

2026-ig maradt volna, de végül nem

Az idei drámai eladási és eredményszámok alaposan elmérgesítették a viszonyt Tavares, a részvényesek és az igazgatótanács között.

Hivatalosan az történt, hogy Carlos Tavares lemondott, amelyet a vállalat igazgatótanácsa azonnali hatállyal elfogadott.

Ahhoz lehetne hasonlítani Tavarest, mint a fociban Jose Mourinho, egészen addig, amíg jönnek az eredmények, elfogadják az arrogáns vezetői stílust, viszont ha nem fut a szekér, személyében is kritizálják a mestert.

Az előzőekben már láttuk, hogy a dolgozók, a szakszervezetek és a kereskedők nyíltan kritizálták Tavarest, a gyenge eredmények miatt viszont az elmúlt időszakban már a nagyrészvényesek is szembe fordultak vele.

Az igazgatóság és a részvényesek, köztük a Peugeot család, a francia kormány (BPIfrance) és az EXOR (amelyet az Agnelli család vezet), kritizálták Tavares vezetési stílusát, a források szerint a feszültségek egyik oka az volt, hogy Tavares a rövid távú problémákra koncentrált, miközben a vállalat hosszú távú érdekei háttérbe szorultak

Még október közepén is azt kommunikálták, hogy Tavares 2026-ig a vállalat vezérigazgatója marad, és addig megtalálják az utódját. A rohamosan romló értékesítési és pénzügyi helyzet, és a megromlott viszony a nagyrészvényesek és Tavares között viszont kikényszerítették a vezérigazgató távozását.

Most az igazgatótanács John Elkann elnökkel az élen egy új ideiglenes végrehajtó bizottságot hozott létre, amely az új vezérigazgató kiválasztásáig irányítja a Stellantist. A tervek szerint 2025 első felében nevezik meg az új vezérigazgatót, addig az ideiglenes bizottság biztosítja a stratégiai célok megvalósítását.

Beárazták

Idén, miközben alapvetően jó a tőkepiaci hangulat, a világ vezető részvénypiacai történelmi csúcson állnak,

a Stellantis árfolyama 45 százalékot zuhant.

Ebben már bennne van a mai 7 százalékos esés is, a befektetők azt árazzák, hogy nagy a baj a Stellantisnál, és akárki is veszi át a cég irányítását, annak nem lesz könnyű dolga.

A Stellantis az egykori DaimlerChryslerhez hasonló furcsa képződmény, egy amerikai és egy európai operációval, az sem lett sikeres, most a Stellantis amerikai-európai építménye is recseg-ropog.

Tavares gyakran hangoztatta darwinista nézetét, szerinte csak a legerősebb vállalatok maradhatnak talpon, és ez a szemlélet és harcias üzleti stratégiája eleinte sikerre vitte a Stellantist, de az idei eredmények, a csökkenő eladások és bevételek megmutatták vezetési stílusának gyenge pontjait.

A konszern legutóbbi eredményei alapján nem úgy tűnik, mintha az öldöklő autóipari küzdelemben a Stellantis lenne az, amelyik biztosan talpon marad. (Portfolio)

Címlapkép: Carlos Tavares - Forrás: e-cars.hu
tőzsde
autóipar
RÉSZVÉNY
VEZÉRIGAZGATÓ
Fiat Chrysler
OPEL
PEUGEOT
költségcsökkentés
Jeep
Carlos Tavares
Profile picture for user CIVILHETES
CIVILHETES
Publikálva 2024.12.03. - 06:27
Módosítva 2024.12.03. - 06:28
A- A+

  • Kitört a botrány, független etikai vizsgálat zajlik Deutsch Tamás felesége ellen

    Kitört a botrány, független etikai vizsgálat zajlik Deutsch Tamás felesége ellen

  • Besült a rezsitrükk

    Besült a rezsitrükk

  • Magyar Péter: Sóval hintjük be a Szuverenitásvédelmi Hivatal helyét

    Magyar Péter: Sóval hintjük be a Szuverenitásvédelmi Hivatal helyét

  • Kövér László: Magyar Péter még Gyurcsány Ferencnél is alávalóbb, szégyelljük, hogy közénk keveredhetett

    Kövér László: Magyar Péter még Gyurcsány Ferencnél is alávalóbb, szégyelljük, hogy közénk keveredhetett

  • Két jogerősen megsemmisített határozat után is hivatalban: Miért működhet így a miskolci gyámhivatal?

    Két jogerősen megsemmisített határozat után is hivatalban: Miért működhet így a miskolci gyámhivatal?

  • Óriási vihar a magyar közéletben, immár főszerkesztők tiltakoznak

    Óriási vihar a magyar közéletben, immár főszerkesztők tiltakoznak

  • Magyar Péter a kormány orosz mintájú javaslatáról

    Magyar Péter a kormány orosz mintájú javaslatáról

  • A világsajtóban is téma lett a fideszes törvénytervezet

    A világsajtóban is téma lett a fideszes törvénytervezet

  • Óriási robbanás volt Egerben és környékén: senki nem tudja, mi történhetett

    Óriási robbanás volt Egerben és környékén: senki nem tudja, mi történhetett

  • Emberre és állatra egyaránt veszélyes: országszerte egyre több a kullancs

    Emberre és állatra egyaránt veszélyes: országszerte egyre több a kullancs

  • „Mészáros Lőrinc és Tiborcz István országában ezzel turnézni kormányzati részről rettenetes cinizmusra vagy nagyon jó humorérzékre vall”

    „Mészáros Lőrinc és Tiborcz István országában ezzel turnézni kormányzati részről rettenetes cinizmusra vagy nagyon jó humorérzékre vall”

  • Hatalmas robbanás történt, több tízezren nem hagyhatták el otthonaikat

    Hatalmas robbanás történt, több tízezren nem hagyhatták el otthonaikat

  • Záporokkal, zivatarokkal érkezik egy hidegfront

    Záporokkal, zivatarokkal érkezik egy hidegfront

  • Lemondott Polt Péter

    Lemondott Polt Péter

  • Eddig bírta a Balaton vize - ami mostantól vár ránk, az nem sok jót ígér

    Eddig bírta a Balaton vize - ami mostantól vár ránk, az nem sok jót ígér

  • Drágul a tankolás

    Drágul a tankolás

  • Minden egy irányba mutat: ez okozhatta az országos áramkimaradást Spanyolországban és Portugáliában

    Minden egy irányba mutat: ez okozhatta az országos áramkimaradást Spanyolországban és Portugáliában

  • Magyar Péter elindult Nagyváradra

    Magyar Péter elindult Nagyváradra

  • Horváth Csaba vallomást tett, újabb részletek láttak napvilágot a zuglói parkolási botrányról

    Horváth Csaba vallomást tett, újabb részletek láttak napvilágot a zuglói parkolási botrányról

  • Kiengedték a börtönből Suha Györgyöt

    Kiengedték a börtönből Suha Györgyöt

  • Lehet, hogy a MOSZAD sem a régi?

    Lehet, hogy a MOSZAD sem a régi?

  • Kérek még

Maradjon velünk!

 

Rovatok

  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • Minden más

© 2011-2025 CIVILHETES /Középen állunk/

Lábléc menü

  • Impresszum
  • Jogi nyilatkozat
  • Adatkezelés
  • Régi CIVILHETES
Címlap
CIVILHETES
Független Közéleti Magazin
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • +
    • Időjárás
    • Kultúra
      • Film
      • Zene
    • Tudomány
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó
Clear keys input element