A KRESZ sem ismeri és Esztergomban sem divat, pedig a használata mennyit gyorsíthatna a mindennapjainkon...
Sokszor egymás mögött állnak libasorban az autók ott, ahol két sávból lesz egy. Sőt, az önérzetes pozícióvédők néha még akadályozzák is az elfogyó sávban szabályosan felvonuló többi autóst.
Cipzárelv. A cipzárelv lényege, hogy ahol két sávból egy lesz, a tovább haladó sávban lévő vezetők maguk elé engednek egy-egy, a megszűnő sávból érkező autót. Ugyanakkor, aki a megszűnő sávban halad, csak akkor vált sávot, ha az megszűnik, vagyis a legvégén, amikor nincs már előtte más, aki sávot kíván váltani.
De a többség nem vevő rá, mert kompromisszumot igényel. Szerzett pozícióból az egyszeri autós nem enged PLÁNE, HA MÉG A HAZAI KRESZ SEM ISMERI A CIPZÁRELV FOGALMÁT.
Ismerős, igaza?
Csorogtok a két sávos úton, hamarosan elfogy a sávotok, át kell majd sorolni a másikba. A ti sávotok teljesen üres végig, a másikban kilométeres az araszoló sor. És indul a játszma a fejekben. Végig menjek és a végén soroljak be? Lesz ott valaki, aki érti a cipzárelvet? Vagy itt mindenki helikopter, inkább soroljak be most, már ha beenged egyáltalán valaki? Menjek még egy kicsit az elfogyó sávban és később próbálkozzak? De miért nem enged be senki?
Mindeközben a másik sávban a pozíciót védő lemez megy:
"Ide biztos nem engedek be senkit, majd szépen mögém mindenki....nézd a bunkó parasztot, hát nem előremegy az üres sávban és a végén akar besorolni, ELŐTTEM? Na azt már nem!"
A nagy kérdés mindkét oldalon azonos: miért áll a sor? Sokáig nem kell várni a helyi igazságosztóra sem, mindig akad egy kamion / furgon / személyautó, amely sofőrje úgy érzi: neki senki se magyarázzon cipzárokról, majd kihúzódik az üres sávba, hogy senki se tudjon (szabályosan!) elhaladni az araszoló sor mellett! Nehogy má' az ügyeskedő-okoskodók jussanak előnyhöz csak azért, mert nem konformidióták!
A helyzetet tovább súlyosítja, hogy a HAZAI MÚMIA KRESZ csak a két sávos besorolás szabályait rögzíti a körforgalmak vonatkozásában, a párhuzamos közlekedés esetén megszűnő sávra vonatkozóan pedig csak elsőbbségi szabályokat rögzít...
A cipzárelvet nem említi sem a szövegben sem a táblaillusztrációk között. Az utak meg tele vannak a fogalmat promotáló táblákkal: "Segítse a besorolást!" De Esztergomban nem sikerül kirakni egy ilyen táblát - véleményem szerint sokat segítene:
Forrás: feol.hu
KRESZ 36. §
(7) Ahol valamelyik forgalmi sáv megszűnik, annak a járműnek van elsőbbsége, amelyik terelővonal átlépése nélkül haladhat tovább. Ha a forgalmi sávok útburkolati jellel jelölve nincsenek, annak a járműnek van elsőbbsége, amelyik irányváltoztatás nélkül tud továbbhaladni; ha pedig mindkét jármű csak irányváltoztatással tud továbbhaladni, annak a járműnek van elsőbbsége, amelyik addig a jobbra eső forgalmi sávban haladt.
(10) Azon az úton, amelynek menetirány szerinti jobb oldalán két vagy több forgalmi sáv van útburkolati jelekkel kijelölve, a körforgalmú útra történő bekanyarodást (...) a besorolás rendjét jelző tábla és az útburkolati jelek jelzéseinek megfelelően kell végrehajtani.
Ezt a magyarázó ábrát pedig itt hagyom annak bemutatására, hogy a cipzárelv nem csak egy dologra jó.
A fentiek értő elolvasása és értelmezése után talán az alábbi körforgalom előtt is rövidülne a várakozási idő:
(A cikk megírásához a Totalcar egyik cikkét használtam fel.)