Esztergomban sok éve nem divat a távlatokban gondolkozás és a kenyér helyett a cirkuszé lett a főszerep.
A meglévő dolgok simogatása, egyházi projektek felkarolása és állami beruházások helyben bonyolítása - ennyi, nem több, ami látható. Ezekhez kapcsolódik még egy-egy önkormányzati ingatlan magánkézbe adása. Nos, ezeket a beruházásokat előszeretettel titulálja a városvezetés helyi beruházásként, holott ezek nem azok Nagyon sarkosan ennyi, nem több, amit a rendszerváltás óta többnyire az esztergomi döntéshozatal tud.
Vannak persze kevés kivételek is, de azok is évtizedes távolságban vannak már. De nem a múltban élünk, hanem a jövőben, hiszen a jelen csak egy pillanat. A jövőnket pedig a múltunk határozza meg.
Most egy nemlétező városi beruházást mutatunk be, amelynek a Suzuki gyár megépülésével egy időben vagy legkésőbb az Intermodális Csomópont építésekor kellett volna szerepelnie költségvetési soron. Azonban az jól látható, hogy a fideszes többség ugyanazt az üzleti szemléletű politikát viszi, mint az Orbán-kormány. Ezek eredményeit a híreket követők ismerik, nem kell részleteznünk.
Döntően azokat a beruházásokat preferálja az önkormányzat, amelyben konkrétan pénz van, haszon. Az útépítés városi forrásból, esetleg pályázati források bevonásával nem tartozik a kiemelt beruházások közé. Az önkormányzat lobbiereje pedig a béna kacsa szintjén mozog, ha valami "fentről eldöntött fejlesztés" érkezik a városba.
Érdemes egy pillantást vetni arra, hogy mekkora is az esztergomi ipari park. Az ipari parkot pirossal jelölve rátettük a városra.
A hetes körzet
Nagyon vegyes ennek a körzetnek a helyi megítélése. Esztergom másik felén élőkkel beszélgetve ezt a városrészt félelmetes helynek tartják. Nem biztoságosnak és ijesztőnek. Pedig ez a körzet a Dunkanyar fővárosának legnagyobb IPA-befizetője és a legnagyobb munkaadója is egyben. De, ha nem az ipart nézzük, hanem az itt élőket, akkor ez a többiek szemében csak egy "megtűrt" rész és igencsak előítéletesek tudnak lenni a máshol élők az itt élőkkel. Holott nem az itt élő emberek tették azzá a lakóhelyüket, amivé lett, hanem a helyi- és az országos döntéshozatal.
Ugyan, ki a fene akart a kertje végébe zajvédőfalat, folymatos és hangos forgalmat az ágya mellé, a játszótereik végébe ipari létesítményeket és nappali fényt varázsoló focipályavilágítást a csillagos alkonyat helyett? Vagy értelmetlen kerékpárutat és kusza járdákat egy park és játszótér helyett? A sor a végtelenségig folytatható. Itt a szavazatokért a helyiek nem sok mindent kaptak és kapnak, aminek értelme volna az ő életük, életminőségük szempontjából.
Rosszul megépült "műtárgyak"
Nem szép dolgok épültek-épülnek, hanem funkcionálisak. Ugyan kinek az ötlete volt az, hogy egy több ezer embrenek munkát adó autógyár személyzeti portájához vezető utat átvezetjük egy lakótelepen? Ugyan kinek az ötlete volt az, hogy egy majd' 100 éves vasútállomást a kor igényei szerint nem helyeznek át a hozzá kapcsolt autóbuszpályaudvarral? Nem helyeznek át, amikor lehetőség lett volna rá és az áthelyezéssel családok százai életminőségén tudtak volna javítani? Ez sajnos nem volt szempont a tervezésnél. Minden maradt a régében, a régi helyén, csak még nagyobb és hangosabb lett.
Megépült valami, amihez nincs elég parkolóhely. Véleményünk szerint ez egy olyan érv a rosszul megválasztott helyszín mellett, hogy nem is nagyon kell ezt tovább magyarázni.
Nem létező utak
A fenti kép egy lehetséges alternatívát mutat arról, hogy hogyan is lehett volna. Természetesen a világ összes pénze is kevés lenne az állomás áthelyezésére, részben azért, mert a vasút korszerűsítésére a Völner-éra már elköltötte a világ összes pénzét, mégsem jutott sok, fontos dologra. De ami rosszabb, a nyilvánosan elérhető tervekben még opcióként sem szerepelt. A helyi döntéshozók lobbierejéről pedig fentebb írtam és az érintett körzet képviseleténél mindig is fontosabb volt a Fidesz felé elgedhetetlen szervilitás és alázat, mint a helyismeret, esetleg az itt élés. Magyarul, nem a körzetben élő emberek döntöttek sok-sok esetben a saját sorsukól.
Az egyetlen kivitelezhető dolog az az elkerülőút volna, amelyet Esztergomnak illene megépítenie. Ez az út a Schweidel József utcát kötné össze a 111-es úttal és a 11-es úttal.
Esztergom másik végén is nagyon hiányzik egy út
A szentgyörgymezői lakópark is megérdemelne egy utat a Szent György árok mentén.
Összegezve, a turizmus fejlesztése mellett most már ideje lenne Esztergom élhetőségére is erőforrásokat áldozni és szakítani az elmúlt 30 év rossz berögződéseivel, hogy "jól van az úgy". Nem, nincs jól.
Az önkormányzat nem válaszol lapunk kérdéseire, így a fenti témát és a hozzá kapcsolódó kérdéseket már el sem küldjük a varoshaza@esztergom.hu e-mail címre.