Ugrás a tartalomra
CIVILHETES
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • + »
    • Időjárás
    • Kultúra »
      • Film
      • Zene
    • Tudomány »
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód »
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár »
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó

Járatritkítás: Lázár János dühöngve tagad

Belföld
2024.10.10.
Profile picture for user CIVILHETES
By CIVILHETES on

Teljes a káosz a közlekedési tárcánál, nincs elég szerelvény az agg flottában, az állami MÁV-HÉV Zrt. járatritkítást készít elő Lázár János dühöngve tagad. A főváros tiltakozik a zsúfoltságot okozó tervek ellen.

Már karácsony előtt, december 15-től ritkítanák három fővárosi HÉV-vonal járatait. A jelenlegi hat kocsi helyett csak hárommal, illetve ritkábban közlekednének a szerelvények a ráckevei, a gödöllői és a csepeli viszonylatokon. Az állami MÁV-HÉV Zrt. fővárosnak megküldött és lapunk birtokába került tájékoztatása szerint lennének olyan járatok, amelyeken 75-89-92 százalékosra nőne a kihasználtság. (A 100 százalék azt jelenti, hogy 1 négyzetméteren 4 ember utazik, ami a többség számára elviselhetetlen zsúfoltság.)

„A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) maximum 70 százalékos kihasználtsággal tervez, mert felméréseik szerint efölött már jelentős az utaslemorzsolódás.

A "heringjáratok" különösen a Covid-járvány óta már nem jelentenek versenyképes alternatívát. Különösen igaz ez a HÉV-vonalakra, hiszen itt lényegesen hosszabb az utazási idő. 

A H6-os ráckevei HÉV-en 76 perc a teljes menetidő” – válaszolta Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztés igazgatója a Népszava kérdésére. Megemlítette, hogy az államnak volt egy másik javaslata is, e szerint maradna a jelenlegi kocsiszám, de ritkábban járnának a szerelvények. Bodor Ádám azonban úgy véli, ez sem jelent valós megoldást, hiszen ugyanolyan zsúfoltságot okoz.

A BKK mobilitásfejlesztés igazgatója arra is felhívta a figyelmet: a MÁV-Volán csoport szerint megugrott az utasszám azóta, hogy idén tavasztól a HÉV-en is elfogadják a vármegyebérletet, ám a most tervezett kapacitáscsökkentés hatásait nem ehhez, hanem a még kisebb, 2023-as forgalomhoz viszonyítják. Így a várható hatás még negatívabb lehet. A módosítás ezzel együtt esetenként 50 százalékos kapacitáscsökkenést jelentene a reggeli csúcsidőben, vagyis egyetlen járatról 100-200 ember szorulna ki. Ha ők mind elpártolnak a közösségi közlekedéstől és átülnek az autóikba, akkor a bevezető utakon állandósul a dugó.

„Ezen nem sokat segítene a buszos pótlás, hiszen egyetlen HÉV-szerelvény kiváltására 2-3 csuklós buszt kell forgalomba állítani. S ezzel nemcsak az a baj, hogy a szolgáltatók nem rendelkeznek ennyi tartalékjárművel. Az agglomeráció lakosságának növekedése már most túlterheli az utakat, ha ezeket buszsávokkal szűkítjük, csúcsidőben szinte járhatatlanok lesznek. Ráadásul a pótlás megszervezéséhez idő kell: a buszsávokat engedélyeztetni kell, ki kell alakítani, járműveket kell beszerezni – mondta Bodor Ádám, külön hangsúlyozva, hogy mindez tetemes költséggel jár, amire a BKK-nak nincsenek forrásai, de ez nem is a főváros, hanem a szolgáltatást nyújtó állami cég feladata.

Az idén aláírt kölcsönös bérletelfogadásról szóló megállapodásban a felek vállalták, hogy a jövőben legalább a szerződéskötéskor hatályos kapacitással működtetik az általuk nyújtott szolgáltatásokat, így a MÁV-HÉV Zrt. tervezett járatritkítása – amelyről elsőként a HVG adott hírt – valójában szerződésszegés. Megkérdőjelezi a kölcsönös elszámolás alapját is, hiszen az állami partner kisebb teljesítményt nyújt a vállaltnál. Ezzel együtt a fővárosnak és a BKK-nak nincs vétójoga a menetrend kialakításában, a megállapodás csak kölcsönös egyeztetési kötelezettséget ír elő. Bodor Ádám mindenesetre azonnal jelezte a MÁV-HÉV Zrt.-nek, hogy a tervezett menetrend-változtatás elfogadhatatlan a főváros számára, szembe megy a Budapesti Mobilitási Tervvel, az uniós és a fővárosi klímavédelmi célokkal. Felhívta a figyelmet a rendkívül nagy mértékű kapacitáscsökkentésre és választ vár arra is, hogy a tavaly decemberben átmenetiként a H5-ös és a H6-os vonalakon bevezetett, de azóta állandósult járatritkítás után a most jelzett kapacitás szűkítés időleges állapotra szól-e vagy később további szolgáltatáscsökkentések várhatóak. Kérte a kieső járművek pótlását célzó intézkedési terv bemutatását, illetve arra is kíváncsi volt, hogy mikorra várható a HÉV infrastruktúra felújítása, az ígért új járművek beszerzése. Minderről a Népszava is megkérdezte a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztériumot, amely a MÁV-csoporthoz irányított bennünket. A cég lapzártánkig nem válaszolt.

Lázár János közlekedési miniszter azonban rendkívül éles hangú Facebook-posztban „néhány aberrált, belvárosi, libsi gyerek” hallucinációjának minősítette a HÉV menetrendről szóló híreket. (Lázár egy minisztertől merőben szokatlan stílusú posztjában a járatritkítás tagadásától eljutott odáig, hogy szerinte Vitézy Dávid „a Fidesz után Magyar Péter seggét nyalja”.) A tárcavezető állította, hogy erről semmilyen döntés nincs, viszont arról már határozott a kormány, hogy több száz milliárdból fejleszti a pályát és a járműparkot. Itt érdemes megemlíteni, hogy jelenleg egyetlen tender sem fut ebben a témában. Másrészt: a BKK vezetésének a MÁV-HÉV Zrt. küldött tájékoztatást a tervezett menetrend-módosításról arra hivatkozva, hogy „a rendelkezésre álló járműkapacitás a jelenlegihez képest 4 motorvonattal kevesebb jármű napi forgalomba adását teszi lehetővé a hétköznapokon”. Döntés lehet, hogy nincs, de attól nem lesz több jármű. (Népszava)

Belföld
LÁZÁR JÁNOS
JÁRATRITKÍTÁS
HÉV
Kapcsolódó cikkek
Lázár-Vitézy csörte: Lázár lement a földszintre
Vitézy Dávid keresztbe feküdne a HÉV-járatritkításnak, meg is nevezte a felelősöket
Brutális járatritkítást tervez az állam a HÉV-vonalakon
Profile picture for user CIVILHETES
CIVILHETES
Publikálva 2024.10.10. - 11:11
Módosítva 2024.10.10. - 11:14
A- A+

  • Négy településtől vesz el több mint egymilliárdot az állam

    Négy településtől vesz el több mint egymilliárdot az állam

  • Durva tömegbukás volt a Tour de Hongrie-n

    Durva tömegbukás volt a Tour de Hongrie-n

  • Marczingós László az uniós bíróság devizahiteles ítéletéről: Európai szintű botrány lesz

    Marczingós László az uniós bíróság devizahiteles ítéletéről: Európai szintű botrány lesz

  • Kellett még egy magánrepülő az állami százmilliárdokkal kitömött vállalatcsoportba

    Kellett még egy magánrepülő az állami százmilliárdokkal kitömött vállalatcsoportba

  • Szeles, változékony idő záporokkal

    Szeles, változékony idő záporokkal

  • Bejelentették, hogy ki lesz az új legfőbb ügyész

    Bejelentették, hogy ki lesz az új legfőbb ügyész

  • A vazallus állam

    A vazallus állam

  • Kitört a botrány, független etikai vizsgálat zajlik Deutsch Tamás felesége ellen

    Kitört a botrány, független etikai vizsgálat zajlik Deutsch Tamás felesége ellen

  • Besült a rezsitrükk

    Besült a rezsitrükk

  • Magyar Péter: Sóval hintjük be a Szuverenitásvédelmi Hivatal helyét

    Magyar Péter: Sóval hintjük be a Szuverenitásvédelmi Hivatal helyét

  • Kövér László: Magyar Péter még Gyurcsány Ferencnél is alávalóbb, szégyelljük, hogy közénk keveredhetett

    Kövér László: Magyar Péter még Gyurcsány Ferencnél is alávalóbb, szégyelljük, hogy közénk keveredhetett

  • Két jogerősen megsemmisített határozat után is hivatalban: Miért működhet így a miskolci gyámhivatal?

    Két jogerősen megsemmisített határozat után is hivatalban: Miért működhet így a miskolci gyámhivatal?

  • Óriási vihar a magyar közéletben, immár főszerkesztők tiltakoznak

    Óriási vihar a magyar közéletben, immár főszerkesztők tiltakoznak

  • Magyar Péter a kormány orosz mintájú javaslatáról

    Magyar Péter a kormány orosz mintájú javaslatáról

  • A világsajtóban is téma lett a fideszes törvénytervezet

    A világsajtóban is téma lett a fideszes törvénytervezet

  • Óriási robbanás volt Egerben és környékén: senki nem tudja, mi történhetett

    Óriási robbanás volt Egerben és környékén: senki nem tudja, mi történhetett

  • Emberre és állatra egyaránt veszélyes: országszerte egyre több a kullancs

    Emberre és állatra egyaránt veszélyes: országszerte egyre több a kullancs

  • „Mészáros Lőrinc és Tiborcz István országában ezzel turnézni kormányzati részről rettenetes cinizmusra vagy nagyon jó humorérzékre vall”

    „Mészáros Lőrinc és Tiborcz István országában ezzel turnézni kormányzati részről rettenetes cinizmusra vagy nagyon jó humorérzékre vall”

  • Hatalmas robbanás történt, több tízezren nem hagyhatták el otthonaikat

    Hatalmas robbanás történt, több tízezren nem hagyhatták el otthonaikat

  • Záporokkal, zivatarokkal érkezik egy hidegfront

    Záporokkal, zivatarokkal érkezik egy hidegfront

  • Lemondott Polt Péter

    Lemondott Polt Péter

  • Kérek még

Maradjon velünk!

 

Rovatok

  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • Minden más

© 2011-2025 CIVILHETES /Középen állunk/

Lábléc menü

  • Impresszum
  • Jogi nyilatkozat
  • Adatkezelés
  • Régi CIVILHETES
Címlap
CIVILHETES
Független Közéleti Magazin
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • +
    • Időjárás
    • Kultúra
      • Film
      • Zene
    • Tudomány
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó
Clear keys input element