Ugrás a tartalomra
CIVILHETES
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • + »
    • Időjárás
    • Kultúra »
      • Film
      • Zene
    • Tudomány »
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód »
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár »
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó

Jobban álltunk újrahasznosításban tíz évvel ezelőtt, és ezen egyelőre a MOHU sem tudott segíteni

Belföld
2024.08.05.
Profile picture for user CIVILHETES
By CIVILHETES on

Kicsit több mint egy éve, 2023 júliusában indult el a Mol leányvállalataként jegyzett MOHU (Mol Hulladékgazdálkodási Zrt.) hulladékgyűjtési rendszere. 

A vállalat szerint az első év egy próbaidőszak volt, de még mindig úgy tűnik, hogy van mit tanulnia a Molnak az iparágról.

Az Európai Unió irányelvei alapján 2025-re a magyar kormánynak 55, míg 2030-ra 60 százalékos arányt kellene elérnie a települési hulladékok újrafeldolgozásában. Emellett anyagtípusonként is különböző arányszámoknak kell teljesülnie: a papírnak 75, a műanyagnak 50, az üvegnek pedig 70 százalékát kellene újrafeldolgoznunk 2025-ig – az anyagáramok többségénél pedig még bőven lenne hova fejlődni.

A bűvös számok

A kormány szerint a célszámok elérése miatt vált szükségessé a koncessziós rendszer: kellett egy olyan vállalat, ami átveszi az államtól a hulladékbiznisz jelentős részét. Eredetileg egy közbeszerzést írtak ki a feladatra, amit egyetlen jelentkezőként végül a Mol nyert el, igaz, Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő Palkovics László (akkori miniszter) egy furcsa elszólására hivatkozva azt mondja, kifejezetten a vállalatcsoportra szabták a 35 éves hulladékgazdálkodási koncessziót.

A koncesszió tavaly júliusi indulását a technikai problémák is nehezítették, a G7 összesítése szerint végül óriási mértékben esett vissza a begyűjtött hulladék mennyisége az első két hónapban. Tavaly júliusban 82, míg augusztusban 42 százalékkal kevesebb hulladékot hasznosítottak Magyarországon a 2022-es eredményekhez képest, így csaknem 108 ezer tonna hulladék tűnt el a rendszerből.

Idén javulni kezdtek a számok: a MOHU júliusban azt írta a Telexnek, hogy a műanyagoknál 4, míg a biológiailag lebomló anyagoknál 8 százalékkal nőtt áprilisig a begyűjtési arány a 2022-es számokhoz képest, miközben az elkülönített papírhulladékok begyűjtött mennyisége 22 százalékkal emelkedett. Emellett az üvegeknél is 50 százalék feletti növekedést vár a vállalat.

De ez mit is jelent valójában az Európai Unió irányelvei alapján? Az Országos Környezetvédelmi Információs Rendszer (OKIR) kibocsátási és begyűjtési adatai alapján a Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség (CSAOSZ) kiszámolta, hogy a MOHU koncessziójának kezdetén, 2023 második félévében a papír 88 százalékát hasznosították újra, ezzel pedig nemcsak a 2025-ös uniós elvárásokat értük el, de a 2030-as 85 százalék is teljesült.

A többi anyagnál sajnos nem ennyire jó a helyzet: az OKIR adatai alapján vélhetőleg a műanyagnak csupán 18 százalékát hasznosították újra 2023 második félévében, miközben 2025-re az 50 százalékos arányt kellene elérnie Magyarországnak. Hasonló a helyzet az üvegek esetében, ahol 28 százalékot sikerült tavaly begyűjteni, ami jelentősen kevesebb a 2025-re kitűzött 70 százalékos célértéknél. Nagy Miklós, a CSAOSZ szakmai titkára arról beszélt a Telexnek, hogy nem teljesíthetetlen a feladat, de a jelenlegi rendszerrel jóval több idő kell majd ahhoz, hogy elérjük az unió kitűzött arányszámait.

„Ezt nem a kormány várja el, és nem is Brüsszel, hanem a jövő” – mondta a Telex megkeresésére Szlávik Mónika, a Magyar Fémkereskedők Szakmai Egyesületének elnöke. A fémeknél is hatalmas volt a lemaradás az irányszámokhoz képest a CSAOSZ számításai szerint: a vasfémek és az alumínium együttesénél az OKIR rendszere alapján 22,5 százalékos volt a visszagyűjtési arány 2023 második félévében, miközben az Unió irányelve alapján a vasfémnél 70, míg az alumíniumnál 50 százalékot kellene elérnünk 2025-re.

Az OKIR rendszere csak tavaly júliusban indult, így nincsenek adatai a visszagyűjtés első féléves alakulásáról, de az utolsó auditált összegzésből, az Eurostat 2020-as beszámolójából kiderül, hogy ott 71 százalékos volt a visszaváltási arány a fémeknél – vagyis az OKIR 2023 második féléves eredményének a háromszorosa. A MOHU szerint a koncesszió kezdete után indított hat hónapos moratórium okozta a visszaesést, ami lehetővé tette a kereskedőknek, hogy a rendszeren kívül értékesítsék a fémhulladékot.

Szlávik Mónika szerint egy másik, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által mért adatbázis alapján a koncesszió indulása óta csaknem 45 százalékkal esett vissza a fémhulladék visszagyűjtése Magyarországon. Úgy gondolja, hogy a visszaesés egyik oka a koncesszió körüli bizonytalanság lehet: mivel nem határozták meg pontosan, hogy a fémek mely típusai tartoznak a koncesszió hatálya alá, a kereskedők nem mernek átvenni egyes anyagtípusokat, miközben az emberek sem tudják, hogy az adott fémeket bevihetik-e a MÉH-telepre. „Olyan jogszabály ugyanis, amely felsorolná fémfajtánként a koncesszióköteles anyagokat, a mai napig nem készült” – mondta korábban a Szabad Európának.

Ráadásul míg a koncesszió előtt csaknem 456 engedéllyel rendelkező fémkereskedő volt Magyarországon, csak 47 cég kötött szerződést a MOHU-val a koncesszió kezdete utáni hetekben. „A Mol kommunikációja az, hogy mindenkire számítanak, de ez nem igaz, mivel a feltételek nem teljesülnek a kisebbeknél” – mondta Szlávik Mónika. Szerinte a másik probléma, hogy a MOHU a nagy hulladékos cégekre tervezte a rendszerét. Elmondása alapján korábban voltak egyeztetések a MOHU-val arról, hogyan lehetne a kisebb cégeket is a rendszerbe integrálni, de ezek januárban megszakadtak.

A jelenlegi hasznosítási arányszámok pedig akkor válnak igazán érdekessé, ha a hulladékgazdálkodás 2012-es átszervezése előtti visszagyűjtési arányokkal vetjük össze őket. „Azt lehet látni, hogy 2011 óta nem történt előrelépés a területen, csak fokozatosan romlott a hulladékbegyűjtés és -hasznosítás teljesítménye” – mondta lapunknak Gönci Beáta, a CSAOSZ főtitkára. Az adatok is erről árulkodnak: ha az Eurostat 2011-es számait összevetjük az OKIR 2023-as adataival, kiderül, hogy

a papírnál hét, az üvegnél 32, a műanyagnál 51, a fémnél 73, míg a fánál 91 százalékkal gyűjtöttek vissza kevesebbet a tavalyi második félévben 2011-hez képest.

Ráadásul a fémek, a fa és a papír esetében már 2011-ben elértük a 2030-as irányszámokat, viszont ezek közül csak a papírnál sikerült máig megtartani ezt az eredményt.


A szakértők szerint ugyanakkor jóval nehezebbé teszi az adatok értelmezését a transzparencia hiánya a MOHU részéről. A CSAOSZ másik problémája, hogy gyakran csak egy-egy adatkérésen keresztül értesülnek a visszagyűjtési számok alakulásáról, miközben a MOHU honlapján megtalálható adatok gyakran nincsenek összhangban az OKIR vagy a NAV által közölt eredményekkel.

Az utolsó hivatalos, ellenőrzött hasznosítási aránnyal az Eurostat 2020-as jelentésében találkozhatunk, mivel azóta nem szolgáltatott friss adatokat Magyarország a hasznosítás alakulásáról.

Júliusban a Magyar Gyáriparosok Országos Szövetsége is arra jutott egy tanulmányában, hogy a MOHU-nak nincsenek pontos adatai a saját üzletviteléről, ráadásul a MOHU első éves beszámolóját maga az Energiaügyi Minisztérium sem fogadta el, miután üresen hagytak egyes rubrikákat az adatszolgáltatáskor.

Haladékot kért a kormány

A Szabad Európa szerint az Energiaügyi Minisztériumban már tavaly novemberben rájöttek, hogy nem fogjuk tudni időben teljesíteni a 2025-ös célszámokat, így decemberben a kormány halasztást kért az Uniótól. A minisztérium öt százalékkal szerette volna csökkenteni a két időponthoz tűzött célszámot, vagyis 2025-ben csak 50, míg 2060-ban 55 százalékot kellene elérnünk a visszagyűjtésben. A rossz visszagyűjtési eredményeknek következményei is lehetnek:

a műanyag esetében például minden évben kilogrammonként 80 centet kell fizetnünk az Uniónak a vissza nem gyűjtött mennyiség után, emiatt 2022-ben 75 milliárd forintot kellett a magyar kormánynak Brüsszelbe utalnia.

A MOHU tavaly júliusi indulásával az EPR, más néven kiterjesztett gyártói felelősség díjai is megjelentek, amiket a gyártóknak kell fizetniük a termékeik csomagolása után. Már a MOHU-koncesszió előtti években is kellett a gyártóknak termékdíjat fizetniük az árukkal együtt forgalomba hozott csomagolóanyagokra, mégis ez lett az új rendszer egyik leggyakrabban kifogásolt eleme. Nem is véletlen: a csomagolóanyag típusától függően öt-hatszorosát is beszedheti a MOHU a gyártóktól a korábbi termékdíjakhoz képest.

Míg a műanyag EPR-díja a korábbi termékdíj körülbelül négyszeresére emelkedett, a papír csomagolóanyagoknál már nyolcszoros, míg a fém csomagolóeszközök esetében majdnem kilencszeres volt a növekedés.

Az EPR egyébként nem magyar találmány, és bevezetése is európai uniós irányelvek alapján történt. Lényege, hogy a gyártó nemcsak a forgalomba hozatalkor felelős a terméke csomagolásáért, hanem akkor is, amikor az árut elfogyasztották vagy elhasználódott, és annak csomagolása a kukába került. Az EPR-rendszerben az így keletkező hulladékanyag újrahasznosítási költségei is azt a gyártót terhelik, amelyik magát a terméket forgalomba hozta.

A CSAOSZ szerint azonban az is probléma, hogy a különböző csomagolóanyagok díjtételeit nem azok feldolgozásának valós költségei alapján határozták meg. Egy kilogramm papír csomagolóanyag forgalomba hozatala után például 173 forintot kell fizetnie a gyártónak, míg ez a műanyag esetében 219, a fémcsomagolásoknál pedig 186 forint kilogrammonként. Alig van különbség a három kategória EPR-díja között, miközben például a műanyagot jóval költségesebb feldolgozni a másik két anyaghoz képest. A szakértők azt is hozzátették ugyanakkor, hogy az árakat nem a MOHU, hanem a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal határozta meg az Energiaügyi Minisztérium jóváhagyásával.

Ráadásul a magyar EPR-díjak régiós összevetésben is rendkívül magasra sikerültek. Ausztriában például külön kategóriába sorolták a vásárlók által hazáig cipelt fogyasztói, illetve a termék szállításához használt gyűjtői csomagolást, hiszen jóval olcsóbb és gyorsabb eltakarítani azt a hulladékot, ami a gyártótól érkező áru kicsomagolása után egy bolt raktárában keletkezett. Ha a két kategória súlyozott átlagát nézzük, megkapjuk, hogy a műanyagnál 20, a fémeknél 52, míg a papírok esetében 85 százalékkal kell kevesebbet fizetniük az osztrák gyártóknak kilogrammonként.

Vagyis egy gyártónak Magyarországon egy kiló papír után kell annyi EPR-díjat fizetnie, amennyiből Ausztriában már hét kilót lehetett volna forgalomba hozni.

Ebből pedig óriási összegeket szedhet be a vállalat: a Szabad Európa szerint

éves szinten csaknem 240 milliárd forint bevétele származhat a MOHU-nak az EPR-díjakból a korábbi rendszer 85 milliárdos bevétele helyett.

A tavalyi második félévben csaknem 115 milliárd forintnyi EPR-díjat számláztak ki, és mivel ebben a tevékenységi körben csak 95 milliárd forint költsége akadt a MOHU-nak, nagyjából 20 milliárd forintnyi pluszbevétel érkezett hozzájuk az EPR-díjakból.

A szakértők szerint itt azonban még nem örülhetett a vállalat, mivel a lakossági vegyeshulladék-gyűjtés költségei a benzinár és a munkaerődíjak emelkedésével tovább nőttek, miközben a rezsicsökkentett lakossági szemétszállítás díja 2011 óta semmit sem változott.

Már a MOHU előtt a feladatot elvégző állami kukaholding (NHKV) sem volt nyereséges, de a befagyasztott árak miatt most közel 50 milliárd forintos hiányt okozott a tevékenység a vállalatnak a szakértők szerint. Ők azt mondják, hogy ezt a veszteséget részben az EPR-díjak átcsoportosításával akarta fedezni a vállalat. Ebből azonban még nagy problémája is adódhat a MOHU-nak, mivel az EU-s irányelvek tiltják az úgynevezett keresztfinanszírozást, vagyis amikor a vállalat egy ágazat szereplőinek a kárára próbálja finanszírozni egy másik tevékenységét.

A visszaváltási rendszer

Noha már január óta működött, valójában csak idén július elsején startolt el igazán a MOHU üvegvisszaváltó-rendszere (DRS – Deposit Return System): ettől a naptól kezdve már nem hozhatták forgalomba betétdíj nélkül a palackokat a gyártók. Ennek értelmében a fogyasztóknak minden 1 deciliter és 3 liter űrtartalom közötti fém, üveg, és műanyag italcsomagolás után 50 forint betétdíjat kell fizetniük a termék megvásárlásakor. Az összeget csak akkor kapjuk vissza, ha a palackot, üveget vagy dobozt sértetlen állapotban visszük vissza a MOHU egyik automatájába.

A törvény szerint minden négyszáz négyzetméteresnél nagyobb élelmiszerboltban és minden ezer főnél népesebb településen ilyen automatát kellett telepítenie a MOHU-nak, emellett pedig egy kézi visszaváltórendszerrel is készültek az olyan üzlethelyiségeknek, amelyek szeretnének csatlakozni a rendszerhez, de nem fért be a boltjukba egy automata. A cég szerint jelenleg már több mint háromezer automata található országszerte, és további ezret terveznek telepíteni. A MOHU szerint beindult a rendszer, mivel már nagyjából 2,5 millió italcsomagolást váltanak vissza naponta.

A rendszer célja, hogy az Európai Unió irányelvei alapján elérjük 2025-re a 77, 2030-ra pedig a 90 százalékos visszaváltási arányt a PET-palackoknál, de úgy tűnik, ezt egyelőre nem bírná el a rendszer: már több panasz érkezett amiatt, hogy az automaták nem tudják beolvasni a vonalkódot, meghibásodnak, vagy egyszerűen csak megtelnek. A MOHU szerint ez amiatt van, mert ők sem számítottak arra, hogy ekkora sebességgel kezdik majd el visszavinni az emberek a palackokat.

A szakértők amiatt is szkeptikusak, hogy az automaták és a hagyományos, lakossági hulladékgyűjtés miatt jelenleg két szelektív hulladékgyűjtési rendszer is működik párhuzamosan Magyarországon, ez pedig jelentősen megemeli a költségeket. A CSAOSZ szerint

miközben a csomagolóanyagok csupán nagyjából 15 százalékát lehet a visszaváltási rendszerben gyűjteni, a működtetés mégis kifejezetten drága, csaknem 150 milliárd forintba kerül évente.

A CSAOSZ emiatt nem is értett egyet a DRS-rendszer bevezetésével, mivel semmilyen EU-s irányelv nem kötelezte Magyarországot ennek elindítására. Nagy Miklós szerint bölcsebb döntés lett volna egy olcsóbb digitális DRS-rendszerre váltani, ahol akkor kaphattuk volna vissza a pénzünket, ha a palackot az otthoni szelektív kukába dobjuk, miután telefonunkkal beszkenneltük a vonalkódját – ezzel a két rendszer párhuzamos működését is elkerülve.

A szakértők szerint az is tovább emelte a költségeket, hogy a MOHU más országok gyakorlatával ellentétben nem egyeztetett a különböző hulladékos szervezetekkel a rendszer indulása előtt. „Ez Európa legdrágább rendszere” – fogalmazott Nagy Miklós. Szerinte „senki nem tudja, hogy mitől ennyivel költségesebb a magyar rendszer” a régió országaihoz képest. Ez pedig azért is probléma, mert végső soron a rendszer költségeit nem a MOHU-nak, hanem a gyártóknak, majd az árakba épülve a fogyasztóknak kell állniuk.

„Csoda nincs” – mondta egy másik szakértő arra a kérdésre, hogy beépülnek-e majd ezek a számok a termékek árába. Míg az EPR-nél a korábbi termékdíjak hat-hétszeresét kell megfizetni, a DRS-nél az üveg betétdíján felül szolgáltatási, és az első öt évben belépési díjat kell fizetniük a gyártóknak a rendszer használatáért. Mivel az EPR-díjazás már több mint egy éve működik, itt nem kell már olyan nagy mértékű áremelkedésre számítani, mint a most indult DRS-rendszerben érintett termékeknél. A CSAOSZ korábban úgy számolt, hogy a DRS szolgáltatási díja körülbelül 10-20 forintnyi pluszköltséget okozhat majd a gyártónak termékenként, de emellett az első öt évben fizetett csatlakozási díj további 1–8 forintot dob a gyártók költségein. Így ez az összeg előbb vagy utóbb a termékek árába is be fog épülni az 50 forintos betétdíjon felül.

Jön a profit

A MOHU tavalyi pénzügyi beszámolója szerint 5,6 milliárd forint hasznot könyvelt el a vállalat, ami azért ellentmondásos, mert a 35 éves koncesszió szükségességét azzal indokolta a kormány, hogy ennyi idő kell a tevékenység megtérüléséhez. „Ott kezdődik a probléma, hogy a MOHU nem nonprofit” – mondta a CSAOSZ-os Gönci Beáta. Egy másik szakértő arról beszélt, hogy egész Európában egyedülálló a magyar hulladékrendszer, mivel általában vagy egy nonprofit cég monopolhelyzetben, vagy több profitorientált cég egymással versenyezve végzi a hulladékgyűjtést. Állítása szerint olyanra azonban nem tud példát mondani, ahol mindkét szempont egyszerre teljesül egy ország hulladékgazdálkodásában.

A MOHU korábban arról írt, hogy ez az 5,6 milliárd forint valójában nem számít nyereségnek, mivel a vállalatnak legalább 180 milliárd forintot kell a magyar rendszer fejlesztésére költenie, ezért ezt az összeget is vissza kell forgatniuk. Ilyen beruházásnak számít az a 82 hulladékudvar, amelyet a MOHU országszerte tervez építeni a következő tíz évben, a 4500 textilgyűjtő konténer, amibe a használt ruhákat gyűjthetjük majd, vagy éppen a biohulladékot gyűjtő kukák, amelyeket a háztartásokba fognak telepíteni.

A szakértők ugyanakkor arról beszéltek korábban a Telexnek, hogy a mostaninál is nagyobb nyereséget könyvelhet majd el a MOHU a közeljövőben. Már a pénzügyi beszámolójukban is szerepelt egy 12,2 milliárd forintos bevételi tétel, amelyet a haszonanyag-értékesítésből szerzett a vállalat, viszont az nem jelent meg az eredménykimutatásban, miközben költségoldalon mégis szerepelt. Az azóta eltelt időben azonban a DRS-rendszer is élesedett, az automatákkal Nagy Miklós szerint más országok tapasztalatai alapján az első évben 70-75 százalék körüli visszaviteli arányt lehet elérni.

A maradék 25 százalék vissza nem váltott italos csomagolás betétdíja a MOHU-nál maradhat, ami még több extra bevételt hozhat a vállalatnak. A szakértők szerint emellett az EPR-díjaknál is akadtak olyan számlák, amelyek nem lettek kiállítva a pénzügyi beszámoló időpontjáig, ezért nem is szerepelhettek a tavalyi pénzügyi kimutatásban. (Telex)

Címlapkép forrása: MTI
EURÓPAI UNIÓ
MOL
ENERGIAÜGYI MINISZTÉRIUM
MOHU
epr
visszaváltó automata
OKIR
Csaosz
Szlávik Mónika
Profile picture for user CIVILHETES
CIVILHETES
Publikálva 2024.08.05. - 09:03
Módosítva 2024.08.05. - 09:03
A- A+

  • Négy településtől vesz el több mint egymilliárdot az állam

    Négy településtől vesz el több mint egymilliárdot az állam

  • Durva tömegbukás volt a Tour de Hongrie-n

    Durva tömegbukás volt a Tour de Hongrie-n

  • Marczingós László az uniós bíróság devizahiteles ítéletéről: Európai szintű botrány lesz

    Marczingós László az uniós bíróság devizahiteles ítéletéről: Európai szintű botrány lesz

  • Kellett még egy magánrepülő az állami százmilliárdokkal kitömött vállalatcsoportba

    Kellett még egy magánrepülő az állami százmilliárdokkal kitömött vállalatcsoportba

  • Szeles, változékony idő záporokkal

    Szeles, változékony idő záporokkal

  • Bejelentették, hogy ki lesz az új legfőbb ügyész

    Bejelentették, hogy ki lesz az új legfőbb ügyész

  • A vazallus állam

    A vazallus állam

  • Kitört a botrány, független etikai vizsgálat zajlik Deutsch Tamás felesége ellen

    Kitört a botrány, független etikai vizsgálat zajlik Deutsch Tamás felesége ellen

  • Besült a rezsitrükk

    Besült a rezsitrükk

  • Magyar Péter: Sóval hintjük be a Szuverenitásvédelmi Hivatal helyét

    Magyar Péter: Sóval hintjük be a Szuverenitásvédelmi Hivatal helyét

  • Kövér László: Magyar Péter még Gyurcsány Ferencnél is alávalóbb, szégyelljük, hogy közénk keveredhetett

    Kövér László: Magyar Péter még Gyurcsány Ferencnél is alávalóbb, szégyelljük, hogy közénk keveredhetett

  • Két jogerősen megsemmisített határozat után is hivatalban: Miért működhet így a miskolci gyámhivatal?

    Két jogerősen megsemmisített határozat után is hivatalban: Miért működhet így a miskolci gyámhivatal?

  • Óriási vihar a magyar közéletben, immár főszerkesztők tiltakoznak

    Óriási vihar a magyar közéletben, immár főszerkesztők tiltakoznak

  • Magyar Péter a kormány orosz mintájú javaslatáról

    Magyar Péter a kormány orosz mintájú javaslatáról

  • A világsajtóban is téma lett a fideszes törvénytervezet

    A világsajtóban is téma lett a fideszes törvénytervezet

  • Óriási robbanás volt Egerben és környékén: senki nem tudja, mi történhetett

    Óriási robbanás volt Egerben és környékén: senki nem tudja, mi történhetett

  • Emberre és állatra egyaránt veszélyes: országszerte egyre több a kullancs

    Emberre és állatra egyaránt veszélyes: országszerte egyre több a kullancs

  • „Mészáros Lőrinc és Tiborcz István országában ezzel turnézni kormányzati részről rettenetes cinizmusra vagy nagyon jó humorérzékre vall”

    „Mészáros Lőrinc és Tiborcz István országában ezzel turnézni kormányzati részről rettenetes cinizmusra vagy nagyon jó humorérzékre vall”

  • Hatalmas robbanás történt, több tízezren nem hagyhatták el otthonaikat

    Hatalmas robbanás történt, több tízezren nem hagyhatták el otthonaikat

  • Záporokkal, zivatarokkal érkezik egy hidegfront

    Záporokkal, zivatarokkal érkezik egy hidegfront

  • Lemondott Polt Péter

    Lemondott Polt Péter

  • Kérek még

Maradjon velünk!

 

Rovatok

  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • Minden más

© 2011-2025 CIVILHETES /Középen állunk/

Lábléc menü

  • Impresszum
  • Jogi nyilatkozat
  • Adatkezelés
  • Régi CIVILHETES
Címlap
CIVILHETES
Független Közéleti Magazin
  • Belföld
  • Külföld
  • Gazdaság
  • Vélemény
  • +
    • Időjárás
    • Kultúra
      • Film
      • Zene
    • Tudomány
      • Környezet
      • Technika
      • Kütyü
    • Életmód
      • Egészség
      • Gasztro
      • Sport
      • Állati
    • Bulvár
      • Kék
      • Rejtély
    • Fiatal
    • Videó
Clear keys input element