Teljesen felforgatná a budapesti parkolás szabályait egy javaslatcsomag, amelyet hét civil szervezet állított össze és mutatott be a Fővárosi Közgyűlésnek - számolt be az Index.
A gyalogosok, biciklisek érdekeit védők jelentős és különböző szempontok szerint súlyozott drágítást javasolnak a közterületi parkolásra.
A civilek azt javasolják, hogy
a parkolási megváltási díj az éves parkolási díj – az egy órai parkolási díj szorozva az éves, fizetésre kötelezett órák számával – meghatározott százaléka legyen.
Kezdetben az első autóra az így kiszámított összeg 2 százalékát kellene kifizetni (vagyis kezdetben 98 százalékos kedvezményt adnának). Százalékos javaslatuk szerint a parkolási zónákban történő lakossági várakozás díja az első autó esetén a következőképp alakulna:
- A zóna: 2,4 millió forint/év (100 százalék) – 48 ezer forint/év (kedvezményes)
- B zóna: 1,575 millió forint/év (100 százalék) – 32 ezer forint/év (kedvezményes)
- C zóna: 900 ezer forint/év (100 százalék) – 18 ezer forint/év (kedvezményes)
- D zóna: 600 ezer forint/év (100 százalék) – 12 ezer forint/év (kedvezményes)
Ezeket a parkolási kedvezményeket azonban az évek során fokozatosan csökkentenék, ezzel arra terelve az autósokat, hogy keressenek közterületen kívüli tárolási megoldást az autójuknak.
a különösen környezetszennyező autók nem kaphatnának lakossági parkolási kedvezményt
Például 2026-tól az Euro 1-es motorral rendelkező autók és annál régebbiek, 2028-tól az euró 4-esnél alacsonyabb besorolású motorral rendelkezők sem, 2030-tól pedig az euro 5-ösnél régebbiek sem kapnának kedvezményt. Ami azt jelentené, hogy
a legdrágább zónában például 2,4 millió forintos éves díjért lehetne parkolni.
A védett területekre ezekkel a járművekkel be sem lehetne hajtani.
A nagyméretű, jellemzően 2 tonna feletti össztömegű autók parkolási díjait 100 százalékkal megemelnék arra való hivatkozással, hogy azok több helyet foglalnak.
A parkolásszabályozás átalakításáról szóló javaslatot a Levegő Munkacsoport, A Járda Gyalogosoké, a Járókelő Közhasznú Egyesület, a Közlekedő Tömeg Egyesület, a Magyar Közlekedési Klub, a Miutcánk és a Város és Mobilitás Intézet írta alá. (Portfolio)