Hosszú magyarázatot tartalmazó közleményt adtak ki, amelyet változtatás nélkül közlünk.
Átlátszó hazugsággal kampányol az ellenzéki sajtó
Többszörös hazugság az Átlátszó állítása, miszerint „egy utat sem újítottak fel olyan alaposan, mint a Lázár János kastélyához vezetőt.” Először: a cikkben hivatkozott ingatlan nem a 4413-as jelű úton van, hanem a 4454 jelű úton. Utóbbin semmilyen felújítás nem történt. Másodszor: a Magyar Közút Nonprofit Zrt. az elmúlt években többször is alkalmazott az algyői projekthez hasonló technológiával végzett útfelújításokat olyan helyszíneken, ahol az út a gyenge teherbírású altalaj miatt ment tönkre, annak újjáépítése nélkül nem lehetett tartós pályaszerkezetet építeni.
A cikkben – a 4413-as út felújított szakaszának hosszára vetített bekerülési költség alapján – kiszámolt 500 millió Ft/km fajlagos költséget a hasonló technológia mellett felújított útszakaszokkal összevetve kijelenthetjük, hogy egyáltalán nem kirívó, sőt még csak nem is a legjelentősebb költséggel járó felújítás az algyői 4413-as út rekonstrukciója.
Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében 2019-ben a 4127 jelű mellékúton került sor felújításra teljes pályaszerkezet cserével, a felújítás költsége az út hosszára vetítve 500 millió Ft/km. Ugyanebben a vármegyében 2020-ban a 4127 jelű úton történt hasonló felújítás 630 millió Ft/km egységáron. Békés Vármegyében a 4235 jelű mellékút hasonló technológiájú felújítására került sor 2016-ban, amelynek fajlagos felújítási költsége – 2016. évi áron (!) – bruttó 390 millió Ft/km volt.
A Magyar Közút jelenleg is rendelkezik kiviteli tervvel 100 százalékban pályaszerkezet cserés útszakaszra Békés vármegyében a 4237 jelű mellékúton, amelynek becsült fajlagos felújítási költsége 650 millió Ft/km. Ugyancsak ezen út másik szakaszának felújításnál a költséget 600 millió Ft/km-rel számoljuk. Tervek készültek a Jász-Nagykun vármegyei 3224 jelű összekötő út felújításáról, amelynek becsült fajlagos felújítási költsége 640 millió Ft/km.
A 4413-as jelű út felújítására két okból volt szükség. A büntetés-végrehajtási intézmények felett hatáskörrel rendelkező Belügyminisztérium kérte az útszakasz felújítását, amely a Nagyfai Országos Büntetés-végrehajtási Intézethez vezető bekötőút. Az úton való közlekedés BV gépjárművek károsodásához is vezetett. Másrészről a meglévő algyői Tisza-híd átépítésével és egy új híd megépítésével a közeljövőben olyan jelentős mértékű fejlesztési munkálatokra kerül sor, amelyek a megyei szinten kiemelten forgalmas 47-es főút teljes zárását is szükségessé teszik. Ez idő alatt a forgalom elterelése részben erre lehetséges, az útszakasznak így a Szeged és Hódmezővásárhely közötti teljes forgalmat el kell majd bírnia.
A Tisza és a Maros vízgyűjtő területén lévő 4413 j. út térségében térfogatváltozó altalaj jellemző, amely rendkívül víz- és fagyérzékeny kötött talajfajta: ha vizet kap tágul, víz hiányában zsugorodik. A változó ciklusok a pályaszerkezet deformációjához vezetnek. Ennek kezelése, megelőzése érdekében, hogy minél többet bírjon az új útszerkezet a helyszínen a technológusok által előírt hidraulikus kötőanyaggal történő (meszes és cementes) talajstabilizálás történt. Ennek elvégzéséhez az egész meglévő pályaszerkezet elbontása volt szükséges, hogy megfelelő állékonyságú új alap és új kötő- és kopóréteg építése megtörténhessen.
Üdvözlettel:
Magyar Közút Nonprofit Zrt.