A Budapest–Belgrád-vasútvonal után újabb nagy szabású vasúti beruházások épülhetnek kínai finanszírozásból Magyarországon.
Sajtóértesülések szerint a Budapestet délről elkerülő V0-t és a belvárost a ferihegyi repülőtérrel összekötő új vasútvonalat is kínaiak építenék, kínai hitelből és kínai technológiával. Valószínűleg erről is szó esett Orbán Viktor miniszterelnök és Hszi Csin-ping kínai elnök csütörtöki találkozóján. A kínai elnök háromnapos budapesti látogatásához nagy reményeket fűzhet a magyar kormány, Szijjártó Péter külügyminiszter egyenesen történelmi jelentőségűnek nevezte a vizitet.
A VSquare oknyomozó oldal aktuális hírlevelében arról számol be, hogy a színfalak mögött a magyar kormánytisztviselők is gyanakodva állnak Kína magyarországi nyomulásához, miközben Orbánék a nyilvánosság előtt rendre tagadják, hogy nemzetbiztonsági kockázatai lennének a kínai térnyerésnek. A VSquare-nek nyilatkozó kormányzati forrás felidézett egy tanulságos történetet. A Lázár János miniszter által vezetett Építésügyi és Közlekedési Minisztérium magas rangú tisztviselői tavaly modellvonatokat kaptak ajándékba a Budapest–Belgrád vasútfelújítási projektben részt vevő kínai partnerektől.
Bár a kínai üzleti kultúrában bevett gyakorlatnak számít az ilyesmi, a minisztériumi tisztviselők mégis gyanúsnak találták az ajándékot. Ezért megvizsgáltatták a modellvonatokat, nincs-e bennük rejtett lehallgatókészülék, de végül nem találtak sem poloskákat, sem pedig kamerákat. Lázár János minisztériuma annyit reagált erre a VSquare-nek, hogy a kínaiak sosem hoznak játékokat ajándékba, mivel a tárcánál csak komoly munkával foglalkoznak.
Orbán Viktor 2014 decemberében járt Pekingben, akkor jelentették be a Belgrád–Budapest közötti kétvágányú vasúti pálya beruházását, amivel Magyarország csatlakozott az Egy övezet, egy út kezdeményezéshez. Az Investigate Europe Telexen megjelent cikke feltárta, hogy a tíz évre titkosított projekt esetében 979 év lenne, mire megtérülne a beruházás, a 160 kilométeres magyar szakasz összköltsége pedig 750 milliárd forint, aminek a 85 százalékát a magyar állam kínai állami hitelből fizeti. töltés és a sínpálya kivitelezését Mészáros-közeli cégek végzik, míg a bonyolultabb vonatbefolyásoló rendszer kiépítése kínai cégek feladata.
Szintén kínaiak építenék a MÁV hálózatától elkülönülő, jelentős részben betonlábakon, magasvasútként futó vasútvonalat, ami a ferihegyi repteret és a belvárost kötné össze. A sajtóban megjelent tervek szerint a gyorsvasút a budapesti reptérről felváltva járna a Nyugati pályaudvarra, illetve a Rákosrendezőn tervezett mini-Dubaj városnegyedbe.
A csütörtöki kormányinfón is szóba került a ferihegyi vasútvonal kérdése, azonban Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter spekulációnak nevezte a sajtóban megjelent információkat. Orbán Viktor és Hszi Csin-ping csütörtöki közös sajtótájékoztatóján sem hangzott el semmiféle konkrétum a vasúti beruházásokkal kapcsolatban.
Vitézy Dávid, az LMP főpolgármester-jelöltje a napokban élesen bírálta a ferihegyi vasút tervét. Szerinte őrült pazarlás és tévút lenne a kínaiakkal építeni a tömegközlekedési rendszertől elkülönített reptéri expresszvonatot Ferihegyre.
Hszi Csin-ping 2009 októberében, még a Kínai Népköztársaság alelnökeként tett négynapos hivatalos látogatást Magyarországon, akkor Sólyom László köztársasági elnök és Bajnai Gordon miniszterelnök fogadta, majd aláírtak tizenöt kétoldalú egyezményt. (Telex)