Válasz Ruszin Zsolt közleményére
Váratlan technikai hiba miatt többszörösen küldött ki egy tájékoztató levelet az adatszolgáltatóinak a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Az IT-szakértők a rendellenesség észlelésekor azonnal leállították a hibát okozó automatizmust. Az okozott kellemetlenségért a KSH elnézést kér, egyúttal felhívja a figyelmet arra, hogy a tények elferdítése és helytelen információk közlése pánikkeltésre alkalmas.
A KSH levélküldő rendszerének technikai hibája miatt 2025. február 19-én reggel a hivatal adatszolgáltatóinak egy része azt tapasztalhatta, hogy Cégkapu-tárhelyére a KSH GÉSA rendszeréből induló tájékoztató levél egymás után többször is megérkezett. A probléma észleléséig és a levélkiküldő automatizmus leállításáig összesen 1948 adatszolgáltató kapta meg több alkalommal ugyanazt az értesítést. A KSH a jövőben törekszik az ilyen jellegű hibák elkerülésére. A szóban forgó levél a 2025. adatgyűjtési évre vonatkozóan előírt adatszolgáltatási kötelezettségeket tartalmazó határidőnapló frissítéséről tájékoztat.
A KSH elnézést kér az esetleges kellemetlenségekért, ugyanakkor óva inti az érintettek képviselőit attól, hogy az incidens rosszindulatú interpretációjával hangulatot keltsenek, és rontsák az intézmény hírnevét.
Kárt okozott a KSH a könyvelőknek a küldeménycunamival
A KSH többszörözve küldött ki többmilliónyi üzenetet az elektronikus kézbesítési tárhelyre, aminek megnyitása, elemzése, értelmezése jelentős időt vett el az áfa bevallásra készülő könyvelőktől
Ma hajnalban a KSH telehányta az adatszolgáltatók - tehát jellemzően a könyvelők - tárhelyét többszörözött tájékoztató levelekkel, egyes esetekben 16-szor kiküldve ugyanazt. Egyes tárhelyeken több ezer küldemény tette átláthatatlanná az ügyintézést. A kiküldött levelek megnyitása, értelmezése az ÁFA bevallási határidő előtt jelentős kapacitásokat kötött le a könyvelők körében, ezzel kárt okozva. Ha közel 20 ezer érintett figyelmét kötötte le 2-3 órán át a KSH üzenethalom kibogozása, azzal nemzetgazdasági szinten okozott kár több száz millió forintra tehető. Miután a fővárosi számokon a KSH nem volt elérhető, ezért felhívtuk a veszprémi Adatgyűjtési és Koordinációs Osztályt, ahol az osztályvezető azonnal felvette a telefont és beszámolt arról, hogy ők is tapasztalták az elképesztő mennyiségű kimenő üzenetet, de annak okáról nem tudott beszámolni. A hiba megismétlődésének elkerülhetőségéről érdeklődtünk volna a KSH Rendszerfejlesztési Osztályán de az osztályvezető nem volt elérhető se a vezetékes, se a mobilszámán. Megkérdeztük volna a hiba okáról a KSH felsővezetőit, de egyik vezető se volt elérhető a mobiltelefonján, a hivatali vonalakon pedig titkárnők állták el az útját az érdemi egyeztetésnek, de jól láthatóan senki se értesült a problémáról. A KSH vezetői persze elnézést kérhetnek, de az okozott kárt nem tudják visszacsinálni.
Ruszin Zsolt, az MKOE alelnöke