Egy év alatt ötmillióért vett üzemanyagot közpénzből a fideszes Hörcsik Richárd
Ez aztán komoly teljesítmény! Több mint 5 millió forintot tankolt el egy év leforgása alatt a fideszes Hörcsik Richárd – derült ki a Blikk adatigényléséből. Tavaly augusztus és idén július között összesen 212 millió forint közpénzből autóztak az országgyűlési képviselők, s csak alig néhányan választották a jóval költséghatékonyabb tömegközlekedést.
A lap adatigényléssel fordult az Országgyűlés Hivatalához, amelyben kikértük a ciklus eleje óta megkötött összes frakciószerződést, továbbá a képviselők benzinkártya-használatára, lakás-, illetve irodabérletére vonatkozó információkat.
A Blikk számításai szerint körülbelül 132 ezer kilométer megtételéhez elegendő az az ötmillió forint, amit a nagyobbik kormánypárt borsodi honatyája, Hörcsik Richárd felhasznált az üzemanyagkártyájával. Ennyi pénzből kényelmesen megkerülhette volna háromszor a Földet az Egyenlítő mentén, vagy 246-szor megtehette oda-vissza a Sárospatak–Budapest utat az otthonától a Parlamentig. Bizonyos értelemben még óvta is az adófizetői forintokat, hiszen a törvény által biztosított kerete erre az időszakra meghaladta az 5,4 milliót.
A lap 7 literes átlagfogyasztással, havi lebontásban, a NAV által közölt üzemanyagárak alapján becsülte meg, hány kilométert tehetett meg Hörcsik 5 millió forintból. Megkeresték a képviselőt, aki – a Blikk által megkapott összegből kiindulva – kevesebb kilométert számolt.
5 millió forint – átlagosan 650 Ft/liter gázolajáron számolva, de akadt, amikor 720 Ft felett volt az ára, s előfordult, amikor 600 alatt – 7692 liter üzemanyagot feltételez. Az autóm 8,5-10 liter között fogyaszt, attól függően, mennyit állunk a dugóban, mennyire sietünk egyik rendezvényről a másikra. Ez alapján 76000-90000 km közötti futásteljesítmény jön ki az évre, ami teljesen reális
– utalt arra Hörcsik, hogy más átlagfogyasztással számol.
Rákérdeztek arra is, mi lehet az oka annak, hogy kiugróan magas összeget tankolt el az összes többi honatyához képest.
Olyan választókerületben élek, dolgozom, ami a legtávolabbi a fővárostól, és földrajzilag is a legnagyobb kiterjedésű, ráadásul a legtöbb – 98 – településből áll. Ha a körzetem két szélső pontjára, Szemerére és Zemplénagárdra szeretnék eljutni, 229 kilométert kell utaznom Sárospatakról. Például a több szünnapos nemzeti ünnepeken gyakran előfordul, hogy tíz fölötti azoknak a településeknek a száma, ahol együtt ünnepelek a polgárokkal – mondta Hörcsik, aki arról is beszélt, hogy szinte minden nap úton van, ráadásul az Európai ügyek bizottságának – akkori – elnökeként külföldön is többször volt feladata.
Megjegyezte, „a futásból adódó szervizköltségeket nem finanszírozza az országgyűlés”.
A képzeletbeli dobogó második fokára, jócskán lemaradva, a szintén fideszes Szabó Zsolt állhatott fel, aki 3,4 millió forintot használt fel a benzinkártyáról. Rajtuk kívül még öt honatya – Demeter Zoltán, Mihálffy Béla, Simon Miklós, Tilki Attila és Vitányi István – érte el a hárommilliós határt, ők szintén a kormánypártokat erősítik.
A legerősebb hónapot viszont nem ők, hanem a szintén fideszes Horváth István zárta, aki tavaly decemberben 646 ezer forint értékben tankolt. Ez azt jelenti, hogy egy hónap alatt mintegy 19 ezer kilométert tehetett meg, vagyis naponta átlag 612 kilométert. Pedig az év vége már jóval lazább időszak a politikában, ahogy a nyár is, ám ez a költéseken aligha látszik: tavaly augusztusban például mindössze egy, a kormánypártok által amúgy bojkottált rendkívüli ülésnapja volt a parlamentnek, ám a képviselők mégis 14 millió forintért – Hörcsik 344 ezerért – tankoltak a hónapban. Ebben ugyanakkor jogilag semmilyen kivetnivaló nincs, a képviselők akkor is használhatják a parlamenti benzinkártyájukat, ha magánúton vesznek részt.
A törvény mégis azt sugallja, hogy ennek valójában a parlamentbe való bejutásukat kellene szolgálnia, hiszen egy képviselőnek annál magasabb a kerete, minél távolabb lakik Budapesttől.
Noha az általunk megismert adatok alapján egy év alatt összesen 212 millió forintot költöttek üzemanyagra, a tényleges összeg ennél magasabb lehet, hiszen az ugyancsak a parlamentben ülő, állami autót használó államtitkárok és kormánytagok benzinhasználata nem szerepel benne, ahogy azoké sem, akik az országgyűlés magasabb pozíciói után kapnak szolgálati kocsit.
Van olcsóbb megoldás
A képviselőknek van lehetőségük arra, hogy benzinkártya helyett tömegközlekedési támogatást, például BKK-bérletet kapjanak, ami nyilvánvalóan jóval költséghatékonyabb. Ám amíg az autós költségtérítést 124-en, a kényelmetlenebb megoldást 11-en választották. Többségük ellenzéki politikus: Bakos Bernadett (LMP), Hajnal Miklós (Momentum), Hollik István (Fidesz), Jámbor András (Párbeszéd), Kanász-Nagy Máté (LMP), Orosz Anna (Momentum), Sebián-Petrovszki László (DK), Tompos Márton (Momentum), Vadai Ágnes (DK), Szabó Hajnalka (KDNP) és Balla György (Fidesz).
(Blikk)