Az Orbán-kormány megemeli a benzin és gázolaj adóját
Benyújtotta a kormány a 2024-es adócsomagot, amely többek között azt is tartalmazza, hogy megnő az üzemanyagok jövedéki adója.
A kormány azzal indokolja a döntést, hogy az EU-s kötelezettségszegési eljárást kockáztatnák azzal, ha az EU-s szintnél alacsonyabban határoznák meg ezt – írta a hvg.hu.
Ha a kőolaj világpiaci ára hordónként 50 dollárnál több, akkor a benzin jövedéki adója literenként 120 forintról 152,55 forintra nő, ha pedig 50 dollár alatt marad, akkor 125 forintról 157,55 forintra nő.
Ha a világpiaci hordónkénti olajár 50 dollár fölött van, akkor a gázolaj literenkénti adója 110,35 forintról 142,9 forintra nő, ha pedig 50 dollár alatt van, akkor 120,35 forintról 152,9 forintra nő.
A petróleum jövedéki adója is változik: ha az olajár hordónként 50 dollár fölött van, akkor 110,35-ről 142,9-re emelkedik, ha 50 dollár alatt van, akkor 120,35-ről 152,9 forintra emelkedik.
Az LPG-re az adó közúti járművek üzemanyagaként marad 95,8 forint kilónként, egyéb motorikus célra viszont 14,685 forint lesz kilogrammonként, ami korábban 12,725 forint volt. A földgázra közúti járművek üzemanyagként normál köbméterenként 28-ról 32 forintra, egyébként kilowattóránként 0,3038-ról 0,3492 forintra nő az adó. A villamos energiáránál is lesz emelkedés, ott megawattóránként 310,5-ről 358,5 forintra nő az adó.
Megszólalt a Magyar Ásványolaj Szövetség
Ha valóban olyan mértékben emelik meg az üzemanyagok jövedéki adóját, ahogyan az a kedden benyújtott, 2024-es adócsomagban szerepel, akkor január elsejével nagyjából átlagosan 40-41 forinttal fognak drágulni az üzemanyagok Magyarországon - mondta a Pénzcentrumnak Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára. Ezt pedig a tankolók fogják megfizetni.
Igen ám, de erre rájön még a 27 százalékos áfa is, ami durván 8,8 forintos pluszt jelent még a 32,55 forintos adóemelés tetejébe - így jöhet ki a Grád Ottó által számított árnövekedés. A szakember emlékeztetett, hogy a kormányzat tavaly ősszel derogációt kért az EU-tól, mert a hazai jövedéki adó szintje nem érte el az unió által megszabott direktívát.
A minimális jövedéki adó mértéke euróban van meghatározva, Magyarország pedig az árfolyamingadozás miatt jó ideje billegett a határon. Pont ennek okán mára már nem biztos, hogy szükség lenne adóemelésre: most viszonylag erős a forint, legalábbis erősebb, mint tavaly év végén volt - akkor jártunk bőven 410 felett is, most már inkább a 370 körüli sáv a jellemző -, így euróban kifejezve is magasabb jelenleg itthon az adótartalom. Az is nagy kérdés, hogyan fog alakulni a forint árfolyama év végéig. De ha az emelés már szerepel a jövő évi adócsomagban, akkor valószínűleg eldöntöttnek tekinthető a kérdés
- fogalmazott a főtitkár.
A gépjárműadóhoz is hozzányúl a kormány
A gépjárműadót a mostani szabály szerint évente két alkalommal lehet befizetni, jövőre egyszerre kell.
A jelenlegi szabályok szerint az adott évre vonatkozó gépjárműadót két egyenlő részletben, március 15-ig és szeptember 15-ig kell befizetni.
Jövőre azonban alapesetben egyszerre kell a teljes összeget kiegyenlíteni április 15-ig. Ezzel párhuzamosan egy lehetőséget is kapnak az autósok: aki nem tudja egyszerre befizetni az adót, az kérhet öt hónapos részletfizetést a NAV-tól.
Mennyi most az adó?
A gépjárműadó összege a kocsi korától és teljesítményétől függ.
- a 0-3 éves autóknál kilowattonként 345 forint,
- a 4-7 éveseknél kilowattonként 300 forint,
- a 8-11 éveseknél kilowattonként 230 forint,
- a 12-15 éveseknél kilowattonként 185 forint,
- a több mint 16 éveseknél pedig kilowattonként 140 forint.