Év végéig, jövő év elejéig elkészülhetnek azok az alapelvek, amelyek mentén pont kerülhet a több évtizedes jogvitára a vízlépcső körül.
Laphírek szerint a megoldás részeként az is elképzelhető, hogy Magyarország áramot vásároljon Szlovákiától.
Felpörögtek az egyeztetések Bős-Nagymaros ügyében és körvonalazódni látszanak azok az alapelvek, amelyek mentén megegyezés születhet.
Legutóbb július 8-án találkozott ez ügyben Czepek Gábor magyar-szlovák energetikai infrastruktúra fejlesztésért felelős kormánybiztos és Andrej Kasana szlovák kormánymegbízott. Az Energiaügyi Minisztérium akkori tájékoztatása szerint a tárgyalófelek a magyar kormánybiztos márciusi kinevezése óta már ötödik alkalommal egyeztettek a bős-nagymarosi jogvita mindkét fél számára előnyös megoldással járó lezárása érdekében és hamarosan ismét tárgyalóasztalhoz ülnek.
Hiszek abban, hogy még idén vagy jövő év elején mindkét kormány asztalára odakerülhetnek azok az elvek, amelyek alapján megoldható ez az ügy, fókuszálva a korszerű vízgazdálkodásra, az ökológiai egységre, valamint a villamos energetikai kérdésekre
– fogalmazott legutóbb egy győri rendezvényen a magyar kormánybiztos a Telex beszámolója szerint.
Czepek Gábor a Széchenyi István Egyetemen tartott előadásában kiemelte, hogy érdemi ügyekben sikerült már részmegállapodásokat elérni. Arról is beszélt, hogy az egyeztetések többek közt energetikai kérdésekről, továbbá a Szigetköz és a Csallóköz mint közös tájegység kérdéseinek megoldásáról szólnak.
A portál információi szerint a két ország közötti mostani egyeztetések egyik kérdése a bősi erőmű csúcsra járatása körül forog, és az is szóba került ezzel összefüggésben, hogy Magyarország kedvezményes áron vásároljon áramot Szlovákiától.
A jogvita fél évszázaddal ezelőttre nyúlik vissza, amikor Magyarország és Szlovákia megállapodott a bős–nagymarosi vízerőműrendszer megépítéséről. Magyarország később úgy döntött, nem építi meg Nagymarost, és leállítja az addigra 80 százalékban kész dunakiliti duzzasztómű építését, válaszul Szlovákia elterelte a Dunát a szigetközi szakaszról. (Economx)