A kínai elektromos autómárkák és a Tesla beárnyékolják a kontinens tehetségeit Európa legnagyobb autóipari rendezvényén, a müncheni Internationale Automobil-Ausstellung (IAA) autókiállításon – írja a Politico.
A német autóipar három nagyjának - a Volkswagen, a BMW és a Mercedes-Benz - természetesen érdeke, hogy az eseményt a saját piaci területükön tartsák. A világszerte ismert márkák listája azonban rövidebb, mint valaha, a német nagyágyúkon kívül csak a francia Renault és a Stellantis csoport Opel márkája képviselteti magát Münchenben. A BMW a Vision Neue Klasse koncepcióautóját mutatja be szülővárosában. A Volkswagen és a Mercedes is új elektromos (EV) modelleket mutat majd be. A következő generációs járművek közül azonban sok csak az évtized végéig kerül kereskedelmi forgalomba.
Az elektromos járművek piacának néhány egzotikus újonca, például az amerikai Lucid és a horvát Rimac elektromos sportautó-gyártó is jelen van. A vietnami Vinfast EV vállalat rövid időn belül visszalépett a részvételtől, indoklás nélkül.
Elon Musk Teslája viszonylag ritkán jelenik meg ehhez hasonló eseményeken, de Münchenben bemutatja a legkelendőbb Model 3 frissített változatát, míg a sencseni székhelyű BYD - Kína legnagyobb elektromosautó-gyártó cége - rekordszámú, hat modellt mutat be az IAA kiállítótermeiben.
A BYD korábban okostelefon-akkumulátorokat gyártott, de most a kezdeti időkben összegyűjtött know-how-t alkalmazza az EV-k számára készült legkorszerűbb akkumulátorok gyártására. A BYD autóakkumulátorai nem igényelnek nikkelt, kobaltot és mangánt, ami olcsóbbá teszi az előállításukat. A szoftverek és technikai innovációk tekintetében a kínai EV-gyártók szintén nagyot léptek előre az elmúlt években, és ma már az autók digitális alkalmazásainak élvonalában vannak.
A szervezők szerint a kiállítók 41 százaléka ázsiai vállalat, köztük olyan nagy dél-koreai akkumulátorgyártók, mint az LG és a Samsung. A kínai cégek listája több mint kétszeresére nőtt a legutóbbi, 2021-es kiállítás óta, és ezek között vannak olyan piacvezetők is, amelyek az akkumulátortechnológia területén nagy ambíciókkal rendelkeznek Európában.
???????? Can Europe match the Chinese dragon? ????????
— ACEA (@ACEA_auto) September 1, 2023
???? Sigrid de Vries, @ACEA_DG: "The EU needs a robust industrial strategy that ups the ante in being a base for its critical industries - one that makes Europe a match for Chinese & other dragons".
READ MORE: https://t.co/3AaJcLBBsO pic.twitter.com/o0TeL8euJX
Kína az európai piacra szegezte a tekintetét, ami alapvetően megváltoztathatja az európai iparágak arculatát.
- írta Sigrid de Vries, az Európai Autógyártók Szövetségének vezető európai autólobbistája a kiállítás előtt kiadott nyílt levelében. "Nem titok, hogy a közpénzekkel és kormányzati szándékkal megtámogatott kínai autóipar most kihívást jelent az európai autógyártás számára."
Az elképesztő felemelkedést mutató márkáival Kína, amely nem mellesleg az akkumulátorok terén világszinten vezető szerepet tölt be, a 2022-es párizsi autóipari konferencia óta egyre népszerűbb a gazdagabb Európai piacokon, ahol az elektromos járművek elterjedtsége magasabb.
Forrás: Európai Környezetvédelmi Ügynökség
És arra is van precedens, hogy az ázsiai autómárkák kerülnek előnybe: Az 1980-as és 1990-es években a japán és dél-koreai autógyártókat kezdetben kinevették autóikért, de aztán az alacsonyabb árak és a jobb minőség révén folyamatosan növelték piaci részesedésüket.
A Tesla a Model Y-al és a Model 3-mal már megszerezte az európai EV-eladások első két helyét, de a 30 000 dollár alatti EV-piacra még egyetlen vállalat sem tört be. Kína ezt megteheti. Egy költség-összehasonlító tanulmányban a UBS szerint egy hagyományos autógyártó számára szinte lehetetlen lesz felvenni a versenyt bármelyik kínai modellel, még akkor is, ha az EU-n belül készül.
Ennek oka a BYD-hez hasonló vállalatok strukturális előnyei az akkumulátorok és alkatrészek beszerzése terén - írja a UBS.
Az autógyártók hagyományosan hétéves fejlesztési és értékesítési ciklusokra tervezték a termékbevezetéseket, így bőven volt idejük arra, hogy a belső égésű motorok minden egyes generációjából busás hasznot húzzanak. Az akkumulátorok és a digitális technológiák innovációs üteme azonban ezt felborítja, és az autókat - legalábbis ebben a gyors innovációs időszakban - a mobiltelefonokhoz hasonló, gyorsan forgó fogyasztási cikkekké változtatja, amelyek modelljei gyorsan elavulnak.
A müncheni IAA-n a Tesla olyan változtatásokat tervez bemutatni a Model 3-on, amelyekkel nagyobb hatótávolságot biztosít egy töltéssel. Ez is további nyomást gyakorol az európai autógyártókra, hogy felvegyék a versenyt, és könnyen megtörténhet, hogy a végén alulmaradnak. (Danube Institute)