Érdemes odafigyelnie egy új közlekedési táblára azoknak, akik Franciaország felé veszik az irányt autóval. A kékszínű, középen egy rombuszt tartalmazó tábla máshol nem található meg, ám figyelmen kívül hagyása akár 135 euróba is kerülhet.
Nagyobb figyelmet igényel mostantól egy franciaországi autós utazás. A francia közutakon ugyanis új tábla jelent meg, aminek célja annak ösztönzése, hogy ne egyedül használjuk az autónkat. Aki mégis így tesz, annak érdemes lesz figyelnie!
Az új tábla korábban Lyonban, Grenoble-ban és Strasbourgban már használatban volt, most azonban Franciaországra kiterjesztették a használatát. A kék tábla egy külön sávot jelez, amely bizonyos közlekedők számára van fenntartva - például a telekocsik, a buszok és az elektromos autók használhatják az így jelölt sávokat.
A tábla által jelölt sávot vagy sávokat a következő esetbe lehet használni:
- ha legalább két utassal rendelkezik a jármű (beleértve az utassal rendelkező motorkerékpárokat is)
- ha zéró kibocsátású matricával ellátott járműről (például elektromos autók) van szó
- ha taxival hajtanak be (akár utasok nélkül is)
- és természetesen a buszok vagy más tömegközlekedési eszközök is igénybe vehetik az ilyen sávokat.
Az új táblával jelölt sáv általában a bal oldali sáv az autópályákon. Egyes esetekben a sáv csak bizonyos napszakokban van fenntartva. Ezt vagy a világítótábla, vagy egy kiegészítő tábla jelzi az időablakkal.
Sokba kerül, ha valaki nem ismeri
Az új szabályozás célja a környezetterhelés csökkentése. Ezt az utakon közlekedő járművek számának csökkentésével kívánják elérni a telekocsik és a tömegközlekedés használatának kiterjesztésével.
A rendelet megsértése 135 eurós pénzbírsággal sújtható. A sofőröknek, akik a fenti kritériumokon kívül használják a sávot, ennyit kell fizetniük lebukás esetén. A szabályok megsértését vagy rendőri ellenőrzések, vagy speciális radarberendezések észlelik - a kamerákat már kihelyezték olyan városokban, mint Lyon és Grenoble. Eddig tesztelési fázisban voltak, ezért még nem szabtak ki bírságot, Lyonban azonban véget ért a tesztüzem. (autopro.hu)