A BYD a hibrid és plug-in hibrid modelljeihez fejlesztette ki a tasakcellás akkumulátorokat, amelyek előállítása könnyebb, gyorsabb és olcsóbb, mint a szilárd burkolatú elemeké.
Ahogy a BYD terjeszkedik Kínán kívül, egyre többször merülnek fel azok az aggodalmak, hogy a tasakcellás akkumulátorok könnyen megsérülhetnek, ami szivárgáshoz vezethet. A gyártó ugyan nem ismerte el ezeket a vádakat, ennek ellenére 2025-ig teljesen leáll ezeknek az elemeknek a használatával.
A kínai BYD kivezeti a saját fejlesztésű tasakcellás akkumulátorának a gyártását. A cég ezeket az eszközöket a hibrid autóiba gyártotta, de egyes vádak szerint az akkumulátorok szivároghatnak, ami tűzhöz, szélsőséges esetben robbanáshoz vezethet. A BYD nem reagált ezekre a vádakra, de háromból két gyárában elkezdte a tasakcellás akkumulátorok gyártósorainak a leállítását.
A váltás azért lehet fájdalmas a kínai gyártónak, mivel ezek a saját fejlesztésű tasakcellás akkumulátorok vannak a legnagyobb darabszámban fogyó hibrid modelljeiben. Hogy a termelés és az ellátás ne álljon le, a Csinghaj tartományi gyárban továbbra is gyártani fogják a tasakcellás elemeket, ameddig a másik két üzemben át nem állnak a prizmás akkumulátorok gyártására. A tervek szerint a tasakcellás akkumulátorokat 2025-re vezetik ki teljesen – írta meg a Reuters.
A BYD tasakcellás elemmel felszerelt hibrid autói teszik ki a cég globális értékesítésének felét.
A hazai piacon nem volt gond a BYD akkumulátoraival, az aggodalmak akkor merültek fel, amikor a cég elkezdett terjeszkedni a nemzetközi színtéren.A tasakcellás (vagy puha) akkumulátorok lényege, hogy a cellák egy alumíniumbevonatú műanyag fóliába vannak csomagolva. Ebből két fül lóg ki, amelyek az áramgyűjtőhöz vannak hegesztve.
A tasakcellás akkumulátor előnye, hogy olcsó, könnyen összeszerelhető, és nagyobb feszültséget tud leadni, ami a hibrid autókhoz szükséges.
Hátránya viszont, hogy a puha elem könnyen megsérülhet, ami a benne lévő elektrolitok szivárgásához vezethet.
Szélsőséges esetben a szivárgás miatt az akkumulátor kigyulladhat, akár fel is robbanhat.
A BYD piaci versenytársai már évek óta arról beszélnek, hogy a tasakcellás akkumulátorok használata túl kockázatos. Elon Musk egyenesen odáig ment, hogy a veszély miatt a Tesla soha nem fog ilyen technológiát alkalmazni. Az aggodalmakat alátámaszthatja, hogy a BYD 2022-ben több mint 60 ezer tasakcellás akkumulátorral felszerelt hibrid autót hívott vissza az akkumulátor szivárgása miatt. A gyártó ekkor azt állította, hogy nem a technológiával van a baj, hanem a gyártás során merült fel a probléma.
Az elektromos és a hibrid autókban háromféle akkumulátort használnak: a tasakcellásat, a hengereset és a prizmásat. Az utóbbi kettő főként abban különbözik a tasakostól, hogy a cellákat szilárd burkolat védi, így ellenállóbbak a külső behatásokkal szemben. Ezért cserébe viszont nehezebb és költségesebb az összeállításuk. A különböző elektronikai cikkekben jellemzően a szilárd burkolatos akkumulátorokat használják.
A BYD 2021-ben mutatta be azt a saját fejlesztésű plug-in hibrid autóját, amelyet ezekkel a tasakcellás akkumulátorokkal szereltek fel. A technológia gyorsabb töltést és hosszabb hatótávot biztosított az autóknak. Ezek a modellek gyorsan rendkívül népszerűek lettek Kínában, 2023-ban 3 millió darabot értékesítettek belőlük, ami a BYD autóeladásainak majdnem felét tette ki. A cég ezeket az autókat főleg belföldön dobta piacra, az eladások 98 százaléka Kínában történt.
Azt egyelőre nem lehet felmérni, hogy a technológiaváltással mekkora veszteséget kell elkönyvelnie a kínai vállalatnak.
A tasakcellás akkumulátorok kivezetésével a BYD a prizmás elemek használatára áll majd át, bár egyes szakértők szerint ezek az akkumulátorok könnyen túlmelegedhetnek majd a plug-in hibridekben. (vg.hu)