A 2024. februárban induló elemzéssorozat a Facebookon és a Google-ön futó politikai témájú hirdetések vizsgálatán alapul, amely során figyelemmel kísérik a hirdetésekre fordított költéseket, a hirdetőket, valamint a hirdetett tartalmakban alkalmazott ellenségképző narratívákat.
Elindult a Political Capital, a Mérték Médiaelemző Műhely és a Lakmusz közös választási hirdetésfigyelő oldala.
A közösségi média politikai hirdetéseit a kormányzati narratívák uralják, ami elsősorban a Megafon Központ által elhirdetett óriási összeg eredménye. A közösségi média ilyen fokú uralása teszi igazán egyoldalúvá a választási versengést.
A kegyelmi ügy miatti február 10-ei lemond(at)ásokat követő héten kiugróan magas összeget, 48,5 millió forintot hirdetett el a Megafon a központi üzenetek terjesztésére. Ebben a február 11-17. közötti időszakban a politikai-közéleti Facebook-hirdetések top tízes listájának első nyolc helyén a Megafon beszélő fejei álltak. Az, hogy ennyi erőforrást áldoztak rá, világosan jelzi, mennyire fontos volt a Fidesz számára a téma átkeretezése, a diskurzus uralása és a kezdeményezés visszavétele.
Az évkezdettől összesített költések is a Megafon egyértelmű dominanciáját mutatják: nyolc hét alatt 114 millió forintot költöttek, az Origo és Magyarország Kormánya további mintegy 10-10 milliót. A fő hirdetők között nincs sem ellenzéki, sem független szereplő.
A február 4–17. közötti két hétben a leginkább hirdetett, ellenségképző narratívát tartalmazó üzenetek elsöprő többsége a kegyelmi botrányról és annak következményeiről szólt. A lemond(at)ást megelőző napokban viszont még a „dollárbaloldal, dollármédia” sulykolása dominálta a kormányzati kommunikációt, ami később összeolvadt a kegyelmi ügy üzeneteivel. Bár az ellenségképző narratívák fontos eszközei a kormányzati irányítású kampánynak, nem kizárólag a kormányoldal alkalmazza őket.
Azokat a tartalmakat tekintjük ellenségképző narratívának, amelyek
- a félrevezetés és zavarkeltés céljából tudatosan eltorzítják a valóságot,
- félelmekre és feszültségekre építenek, fenyegetéssé nagyítva fel a vélt veszélyeket, valamint
- ellenségképeket használnak.
Miről szól ez az elemzés?
Befogadhatatlan mennyiségű és egyre polarizálóbb politikai tartalom ömlik ránk a közösségi médiában. Nem gondolunk bele, de a legtöbb tartalom azért jelenik meg a Facebook-hírfolyamunkban, mert valakik fizetnek érte, nem is keveset.
Nyolc hét alatt 114 milliót költött a Megafon
Az évkezdettől összesített Facebook-költések a Megafon egyértelmű dominanciáját mutatják. Nyolc hét alatt Bohár Dániel és Szarvas Szilveszter oldala is 20-20 millió forint felett költött Facebook-hirdetésekre. A top tíz legtöbbet hirdetett oldal közé a megafonos influenszereken kívül csak az Origo és Magyarország Kormányának oldala tudott bekerülni. A Megafon összesen 114 millió forintért hirdetett az év első nyolc hetében. Ez a nagyságrend akkor válik igazán beszédessé, ha mellé tesszük a pártok költéseit ugyanebben az időszakban: a Fidesz 16,8 millió forintért, a második helyezett Momentum 9,7 millióért, a harmadik DK 6,1 millióért hirdetett az év elejétől. Összesen 11 ellenzéki párt hirdetett ebben az időszakban, együttvéve 30,5 millió forint értékben. Ezt az értéket tehát nem elsősorban a Fidesz 16,8 millió forintjával, hanem minimum a Megafonnal összeadott bő 130 milliójával érdemes összevetni.
Az nem meglepő, hogy a kettős lemondást követő hét nap (február 11-17.) rekordköltéseket eredményezett, de a nagyságrendje annál inkább. A Megafon nyolc influenszerére elköltött 48,5 millió forint több mint 2,5-szerese az idei év addigi csúcsát jelentő 17,7 milliós heti összegnek. Ami a pártokat illeti, csak magukhoz képest költöttek sokat ezen a kritikus héten, a Megafonhoz képest nem: a Fidesz 2,9 millió, 11 további párt összesen 5 millió forint értékben hirdetett.
A február 18-24. közötti héten már lecsengőben volt a Megafon hirdetéscunamija, de még így is elégettek 10 millió forintot, és továbbra is egy-egy megafonos beszélő fej állhatott a képzeletbeli költési dobogó mindhárom fokára. A Fidesz, mint párt ezen a héten 4 millió forint fölött hirdetett, a Momentum 2,2, a DK 1,3 millió forintos számlát hozott össze. A többi párt e heti költése nem érte el a félmillió forintot.
Mindemellett a kormányzati irányítású médiumok hetente mintegy 8-9 millió forintot költenek hirdetésre, az év eleje óta növekvő ütemben. A független médiumok ennek töredékét költik, az ellenzékhez köthető médiumok jelenléte pedig elhanyagolható.
Fontos kitétel azonban, hogy a médiumok sok hirdetése nem politikai tartalom, bár közügyekkel, választásokkal, politikával kapcsolatos hirdetésként jelölik meg ezeket; ezért is kerülnek be az adatbázisunkba. Így közvetlenül nem vethetők ugyan össze a megafonos vagy pártos hirdetésekkel, de a nagyságrendek összehasonlítása rávilágít a kategórián belüli, illetve a kategóriák közötti erőforrásviszonyok és kommunikációs stratégiák különbségeire.
A Google-ön alig költöttek hirdetésre a politikai szereplők az elmúlt hetekben. Az adatok alapján mindössze hat ellenzéki párt hirdetett, a Fidesz egyáltalán nem. A DK és a Momentum költötte a legtöbbet, de lényegesen kevesebbet, mint a Facebookon. A Márki-Zay Péter fémjelezte Mindenki Magyarországa Néppárt állandó hirdető ezen a platformon, hasonló volumenben költ, mint a másik csatornán. A Megafon idén csak az első héten jelent meg a Google-ön, akkor viszont 7,6 millió forintot költött, kifuttatva a nemzeti konzultáció vs. baloldal tematikájú kampányát.
A dollárbaloldaltól a pedofilsimogatásig, a leggyakoribb ellenségképző narratívák
A február 4-17. közötti időszakban 108 olyan politikai tartalmú Facebook-hirdetést azonosítottunk, amelyek az elemzői konszenzusunk szerint ellenségképző narratívát terjesztettek. Ezeknek a hirdetéseknek egy jó része nem állt le a vizsgált időszak végével; február 26-áig csak erre a 108 hirdetésre 52,5 millió forintot költöttek el.
A kormányellenes erők külföldi érdekeket képviselnek (+ háború-, gender- és migrációlobbi)
A kormányoldal folytatta annak az elmúlt másfél-két évben felépített narratívának a terjesztését, miszerint az ellenzéki pártokat és a szerintük velük együttműködő médiát Soros György, valamint a nemzetközi globalista háború-, gender- és migrációlobbi finanszírozza, hogy azok politikai és üzleti érdekeit képviseljék Magyarországon. A narratíva alapját az adja, hogy az Action for Democracy-n keresztül valóban érkeztek Magyarországra külföldi források a 2022-es választás előtt, az erre épített üzenetek azonban már erősen torzítottak, ellenségképzésre alkalmasak. A következetesen ismételt hazugságok/ csúsztatások szerint
- az ellenzéki erők és a média külföldi érdekek érvényesítésén dolgozik,
- a fegyverszállítások támogatásával Magyarországot bele kívánják sodorni az orosz-ukrán háborúba,
- szabad utat nyitnának az irreguláris migráció előtt,
- a genderlobbinak engedelmeskedve transznemű aktivisták tömegét irányítanák a magyar iskolákba és óvodákba, hogy átmossák a gyerekek agyát.
- Ehhez csatlakoznak még a független média hiteltelenítését célzó üzenetek is, elvitatva azok függetlenségét, gyakran kigúnyolva azok objektivitásra törekvését, időnként megkérdőjelezve a független újságírás létezését is.
A kegyelmi ügy kirobbanása után a hangsúly részben a gyermekvédelemre helyeződött; az ellenzéki, elsősorban momentumos politikusokat igyekeznek a gyermekekre veszélyesnek beállítani. Azt ismételgetik, hogy Brüsszelben és Magyarországon a gyermekvédelmi törvény ellen kampányolnak (ami igaz, mivel a Momentum álláspontja szerint valójában ez a törvény nem alkalmas a gyermekek védelmére, miközben összemossa a pedofíliát a homoszexualitással). Ami már jóval távolabb áll a valóságtól, hogy ez volna az oka annak, hogy nem érkeznek az uniós források Magyarországra, vagy hogy a nemváltást propagálnák a tinédzsereknek. A független sajtót a kegyelmi ügy felfújásával, a baloldali értelmiséget pedig a pedofília relativizálásával és a „felnőtt-gyermek viszony liberalizálásával” való kampányolással vádolják, kontextusból kiragadott mondatok segítségével.
A február 16-ai tüntetést szervező online tartalomkészítőket balos influenszerekként aposztrofálják, akik a gyermekvédelem ügye mögé bújva, a hiteltelen baloldal helyett igyekeznek lázítani a kormánnyal szemben.
Ellenségképzésre alkalmas kifejezések: balos firkászok, cselédsajtó, dollárbaloldal, dollárgurító Soros, dollárintéző Korányi Dávid, elvtársak, fizetett ügynökök, „független-objektív”, genderbiznisz, genderlobbista, genderpropaganda, háborún nyerészkedő milliárdos, háborúpárti, házi sajtó, kékhajú, kukis óvónénik, migrációpárti, migrációs biznisz, ocsmány politikai prostitúció, pedofíliával szembeni érzékenyítés, posztkommunista gazemberek, pöcegödör, Soros-család intézője, ukrajnai háborús biznisz.
Következmények nélküli baloldal
Novák Katalin és Varga Judit lemond(at)ásával azonnal beindult a pedofilbotrány átkeretezése. A narratíva szerint Novák és Varga lemondásukkal és a „hiba” elismerésével vállalták a politikai felelősséget, hitelesen képviselve a jobboldali közösség értékeit. Ezzel szemben az ellenzéki politikusok (őket egységesen baloldalinak minősítve) soha nem vállalják a felelősséget a tetteikért és bűneikért.
A leginkább a Megafon influenszerei által terjesztett üzenetek szerint a baloldalnak nincs erkölcsi alapja számonkérni a kormányoldalt, mert szerintük Gyurcsány Ferenc – akit továbbra is igyekeznek az ellenzék mégkérdőjelezhetetlen vezetőjeként feltünteni – nem kért bocsánatot a 2006. őszi rendőri túlkapásokért, a „rendőrterror”-ért, és mert „rátámadt a saját nemzetére”, amikor kormányon volt. A korábbi miniszterelnöknek „1400 korrupciós ügyet” is felrónak a 2002-2010 közötti időszakból, ahogy a 2021-ben kirobbantott Városháza-ügyet is. Állításuk szerint Gyurcsány Ferenc „eladta a magyarokat Soros Györgynek”, a hatalomba való visszatérésért bármire képes, és szerintük ezt a célt szolgálja az is, hogy a gyermekvédelmet meglovagolva tüntetést szervez.
Gyurcsány Ferenc mellett számos hirdetésben támadták a „DK ifitagozatának” titulált Momentum országgyűlési képviselőjét és korábbi elnökét is. Fekete-Győr András azért került a célkeresztbe, mert ebben az időszakban hirdetett másodfokú ítéletet a Fővárosi Törvényszék: az elsőfokú ítéletet megváltoztatva bűnösnek találták hivatalos személy ellen elkövetett erőszakért egy 2018-as tüntetésen eldobott füstbomba miatt. Bár az ítélet továbbra sem jogerős, a történetet az aktuális narratíva felerősítésére használják, mondván Fekete-Győr hiteltelen, mert nem mond le a mandátumáról, nem vállalja a felelősséget tetteiért, ellentétben a kormányoldal két meghatározó politikusával.
Ellenségképzésre alkalmas kifejezések: alakzatba szerveződő dollármédia, alufóliasisakos ex-kapitány (Márki-Zay), áskálódó baloldal, baloldalnak kuss a neve, balos influenszerek, brüsszeli balos brigád, brüsszeli globalisták, Brüsszelig szaladtak, dollárbaloldal, eladták a magyarokat Soros Györgynek, elárulták a hazát, erőszakos genderpropaganda, Fekete-Győr Gyurcsány lilaruhás kisvezére, Fekete-Győr Temuról berendelt Koncsita-elnök, genderlázban égő baloldal őrülete, genderőrület, Gyurcsány agyba-főbe verette a magyarokat 2006-ban, Gyurcsány rátámadt a saját nemzetére, következmények nélküli baloldal, magyar balosok aknamunkája, nemzetellenes bűnök, nyugati elvtársak, papolnak a gyermekvédelemről, Soros-féle NGO-k, sorosista elvtársak, szakállas nők, színeshajú, kukis szexuális libsik a nemváltást propagálják a tinédzsereknek, transzi lobbi, woke-őrültek.
Magyar Péter, a dollármédia új önjelölt messiása, egy hataloméhes és frusztrált ember
A kormányzati irányítású médiában azonnal megkezdték a kegyelmi botrányt követő lemondások nyomán a nyilvánosság elé álló Magyar Péter hiteltelenítését. A kegyelmi botrányba belebukott Varga Judit exférjét a Partizánnak adott interjúja és Facebook-posztjai miatt támadó narratívák egyik oldalról hataloméhes, opportunista és arrogáns embernek állítják be (aki a kirúgása után most a baloldalon keresi figyelmet), a másik oldalról pedig szánalmas, saját sikertelensége és volt felesége sikerei miatt frusztrált emberként ábrázolják (aki féltékenységével tönkretette a házasságát és elveszítette a családját).
Ellenségképzésre alkalmas kifejezések: a dollármédia új önjelölt messiása, Fegyőrt megszégyenítő módon beszél összevissza, féltékeny, hazug, hibbant, hisztizik, mint egy gyerek, mitugrász, porszívóügynökök hunglish dumája, sértett ember vergődése, szánalmas, wannabe influenszer.
Novák Katalin, Varga Judit és Orbán Viktor pedofilsimogatók
A Demokratikus Koalíció és politikusai a kegyelmi ügy kirobbanása után rövid videóban támadták és lemondásra szólították fel Novák Katalin köztársasági elnököt, Varga Judit korábbi igazságügyi minisztert és Orbán Viktor miniszterelnököt, mindhármukat „pedofilsimogatónak” bélyegezve. A Momentum is úgy látta, hogy a kegyelmi botrány végső felelőse Orbán Viktor, aki a „rendszer teljhatalmú ura” és Rogán Antal, a rendszer „maffiamódszerekkel élő propagandaminisztere”. Mindkét párt felvetette a közvetlen elnökválasztás szükségességét, mert az „állampárt által leuralt parlament” nem képes olyan köztársasági elnököt választani, aki ténylegesen a teljes magyar nemzetet képes képviselni.
Ellenségképzésre alkalmas kifejezések: az állampárt által leuralt parlament, főbünös, maffiamódszerek, Orbán pedofilhálózata, pedofilvédő, pedofilsimogató, a rendszer teljhatalmú ura, propagandaminiszter.